Performancing Metrics

خردستیزی در کشور سابقه طولانی دارد | اتاق خبر
کد خبر: 377287
تاریخ انتشار: 2 آبان 1395 - 23:27
وزیر نفت با اشاره به ظرفیت صنعت نفت در زمینه اشتغالزایی، اظهار کرد: یک دکل حفاری برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

اتاق خبر: بیژن زنگنه وزیر نفت در همایش بررسی الزامات و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با اشاره به عنوان همایش، گفت: منظور از کلمه مشارکت در این همایش، مشارکت داخلی ها و خارجی‌ها در اجرای قراردادهای نفتی است.

وی با تاکید بر اینکه نفت می‌تواند موتور محرک توسعه و سرمایه گذاری در کشور باشد، گفت: اگر این گذاره‌ها را بپذیریم می‌توانیم بر پایه آن سرمایه‌گذاری‌های خود را توجیه کنیم.

زنگنه با اشاره به برنامه ششم توسعه، گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش نفت سرمایه‌گذاری شود که از این میزان حدود ۱۴۰ میلیارد تومان در بخش بالادستی بوده و باید توسط دولت مدیریت شود و ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نیز توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، ما همگی متخصص هزینه هستیم. از ۱۸ وزیر، ۱۶ وزیر هزینه می‌کنند و فقط دو وزیر درآمد دارند اما مساله مهم این است که بتوانیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم که هم برای کشور درآمد داشته باشد و هم بازپرداخت شود. ما در بخش نفت از چنین توانایی برخوردار هستیم. اگر ۱۵۰ میلیارد تومان برای نفت هزینه کنیم قابل بازپرداخت است و حتی بیشتر از این مبلغ به دولت بر می‌گردد و صدها هزار شغل در بخش نفت ایجاد می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: یک دکل حفاری برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند. باید به این مساله اهمیت بدهیم و سرمایه‌گذاری در نفت را مهم تلقی کنیم و این سرمایه‌گذاری پیوند بیشتری با ظرفیت‌های ملی داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه قراردادهای جدید بهترین فرصت برای تقویت ظرفیت داخلی است، افزود: ممکن است ظرفیت داخلی در ابتدا کیفیت کافی نداشته باشد اما با همکاری با شرکت‌های خارجی، کیفیت شرکت‌های ایرانی نیز بالا می‌رود. نیاز به سرمایه‌گذاری در نفت بسیار زیاد است و باید تداوم داشته باشد.

زنگنه ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که وزارت نفت خام‌فروشی را توسعه می‌دهد اما اگر کالای خام‌ تولید نکنیم، نمی‌توانیم فرآورش انجام دهیم. در حال حاضر پتروشیمی‌ها از ما میعانات گازی می‌خواهند اما ما نداریم.

وزیر نفت با بیان اینکه برخی اقتصاد مقاومتی را به نفع خودشان برداشت می‌کنند، گفت: زنجیره تولید باید تکمیل شود. با قراردادهای بالادستی نفت می‌توانیم خوراک و تولید ایجاد کنیم و می‌توانیم از منابع داخلی اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری، صندوق توسعه ملی و ... سرمایه را تامین کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در اقتصاد توسعه دهنده نداریم. جماعتی که بتوانند چرخه تولید طرح و ایجاد کنند در کشور وجود ندارد. مجلس شورای اسلامی در ماده ۱۲ قانون رفع موانع و تولید به دولت اختیار داده که هر طرحی که بتواند خودش هزینه خودش را تامین کند می‌تواند اجرا شود. طرح در ابتدا باید تعریف شود. درست است که وزارت نفت به عنوان متولی باید اقدام کند اما باید افرادی وجود داشته باشند که طرح‌ها را تعریف کنند و افراد را برای اجرای آن بسیج کنند.

زنگنه ادامه داد: امسال برای نخستین بار ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل اضافه در روز داریم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به ذخایر نفتی ایران، بیان کرد: در حال حاضر هشت هزار میلیارد دلار ثروت زیر پای ما قرار دارد که اگر ضریب بازیافت نفت بالا رود به ۱۲ هزار میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

وی گفت: خردستیزی در کشور ما سابقه طولانی دارد. در صورتی که در بسیاری از مواقعی که موفق شدیم به دلیل پول نبوده است بلکه به دلیل استفاده از عقل بوده است. صدها میلیارد تومان پول در این کشور حرام شد اما خردورزی اهمیت دارد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید