Performancing Metrics

دخالت انسانی علت مهم آفت پذیری جنگل های شمال | اتاق خبر
کد خبر: 377309
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 02:28
رئیس انجمن جامعه جنگلبانی ایران شعبه مازندران گفت که دخالت های انسانی با ایجاد برش در زیست بوم ، جنگل های شمال را آفت پذیر کرده است .

اتاق خبر:محمد امینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جنگل های شمال به طور طبیعی چند طبقه و چند لایه هستند ، ولی دخالت های انسانی مانند جاده سازی ، ایجاد شبکه برق و ویلا سازی سبب شد تا بین لایه های جنگلی شکاف و یا برش اکوسیستمی ایجاد شود.
وی توضیح داد : جنگل های شمال در مقابل آفات و بیماری ها و بلایای طبیعی خود نگهدارنده هستند و در برابر بلایای طبیعی مانند سیل به صورت سدی طبیعی عمل می کنند و ذخیرگاه آب های سطحی هم محسوب می شوند ، ولی ' تنک Tonok ' شدن جنگل پذیرش و نفوذ آفت و بیماری را در آن افزایش داده است.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات و منابع طبیعی مازندران به خاکبرداری های سنگین ، از بین رفتن آببندان ها و یا خشک کردن آنها با هدف آبیاری زمین های کشاورزی اشاره کرد و گفت : این موارد در واقع دخالت های انسانی هستند که برش اکوسیستم در جنگل های شمال را بیشتر کرده است.
وی به وجود بیماری خزان زودرس درختان شمشاد و آفت شب پره جنگل های شمال اشاره کرد و گفت : البته تغییرات آب و هوایی ، بارندگی های سیل آسا و افزایش یک و نیم درجه ای دمای هوا هم آفت پذیری جنگل های شمال را بیشتر کرده است.
امینی بر لزوم تغییر رفتار و دخالت انسانی در جنگل های شمال تاکید کرد و هشدار داد : اگر نتوانیم برخورد های علمی با جنگل داشته باشیم ، حمله آفات و بیماری علیه جنگل به بحران جدی تبدیل می شود.
وی در عین حال گفت که بازگشت اکوسیستم طبیعی جنگل های شمال سخت و در عین حال زمانبر است ، اما با تغییر الگوی رفتاری می توان بیماری ها و آفت های جنگل های شمال را کنترل کرد.
عرصه جنگلی شمال کشور بر اساس برآوردهای رسمی یک میلیون و 900 هزار هکتار است و بیش از یکهزار و 35 گونه جنگلی در این مناطق یافت می شود.
تاکنون دستکم 30 عامل آفت زا در جنگل های شمال شناسایی شد که گروه وسیعی از درختان را در برگرفته و برخی از گونه های با ارزش نظیر ' ملچ ' و ' شب خسب ' را به مرز انقراض نزدیک کرده است.
بیماری بلایت و شب پره شمشاد 2 آفتی است که در سال های اخیر در جنگل های شمال شیوع یافته و بخش زیادی از شمشادهای هیرکانی را از بین برده است .

ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید