Performancing Metrics

اداره کشور به دعوا احتیاج ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 377544
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 15:09
رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان مرکزی:
رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان مرکزی، تعامل سازنده، تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه و رشد ۸ درصدی را از اهداف سند چشم انداز و فرمان رهبر انقلاب دانست و تاکید کرد: کاستی‌های ده سال اول اجرای سند چشم انداز باید در ده‌سال دوم جبران شود.

اتاق خبر: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست که روز دوشنبه در خمین برگزار شد، با بیان اینکه برای اشتغال راهی جز رونق اقتصادی وجود ندارد، گفت: تعامل با جهان در حوزه فناوری ما را سریعتر به اهداف توسعه ای می رساند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه راه امام(ره) همواره اعتدال بود، تأکید کرد: نباید اصول فراموش شود، اما شیوه‌ها را برای پیشرفت کشور، بروز رسانی کنیم.

روحانی با بیان اینکه درس امام(ره) این بود که بر روی اصول پای بفشاریم و ایستادگی کنیم، اظهارداشت: بنیانگذار کبیر انقلاب هیچگاه از احکام خدا، دستورات صریح قرآن، استقلال کشور، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، منافع ملی و آزادی جامعه و مردم دست برنداشت.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: امام(ره) در تمام طول زندگی پربرکتشان  در مسیر اعتدال بود و هیچگاه به سمت افراط و تفریط حرکت نکرد.

روحانی با اشاره به آزادسازی خرمشهر و همچنین حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و اینکه برخی معتقد بودند، باید به جنگ رژیم صهیونیستی رفت ، اظهار داشت: در آن زمان امام(ره) فرمودند، قدس خوب است اما راه قدس از کربلا می‌گذرد. این همان مسیر اعتدالی است که امام برگزید و در همه کارها بر مبنای مصالح جامعه حرکت کرد.

رییس جمهوری با اشاره به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل و فصل موضوعات بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی توسط امام خمینی(ره)، گفت: شورای نگهبان بر مبنای احکام اولیه اسلام نظر می‌دهد، اما برای اداره کشور، احکام ثانویه و حکومتی نیز بوجود آمده است. شورای نگهبان طبق احکام اولیه با تمام توافقنامه‌ها و قراردادها با کشورهای خارجی مخالف است اما آیا در دنیای امروز می‌توان اینگونه حرکت کرد.

روحانی تأکید کرد: به هر حال امام(ره) مسیری را باز کرد و بسیار مهم است که فقه جواهری پویا داشته باشیم.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: در اوایل انقلاب عده‌ای در مجلس خواهان قطع رابطه خارجی با دولت‌ها و برقراری رابطه با ملت‌ها بودند، اما امام(ره) تعبیری داشتند که این طرز تفکر و رابطه شیطانی است و با همه دولت‌ها خواهان رابطه هستیم به جز رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا تا زمانی که آدم شود.

روحانی گفت: اگر این حرف معتدل و میانه امام نبود، تمام روابط خارجی کشور تخریب می‌شد و ایشان جلوی آنان را گرفت و مسیر درست را پیش پای کشور قرار داد که چگونه اصول حفظ شود و در عین حال از شیوه‌های مختلف که به نفع کشور است به درستی استفاده کنیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به قطعنامه 598 و خاتمه جنگ تحمیلی، اظهار داشت: پذیرش قطعنامه 598 متکی بر اصول، اعتدال و حفظ منافع و مصالح ملی بود وامام(ره) با وجود سختی این کار ،مصالح ملی را ترجیح داد و طبق نظر امام خمینی(ره) قطعنامه پذیرفته شد.

روحانی با بیان اینکه در دنیای پیچیده امروز نمی‌توان به سادگی حرف زد و یا قضاوت کرد، افزود: تعامل سازنده، تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه و رشد 8 درصدی از اهداف سند چشم انداز و فرمان رهبر معظم انقلاب است.

رییس‌ جمهوری با طرح این پرسش که از زمان اجرایی شدن چشم‌انداز تاکنون، چگونه عمل کرده‌ایم، اظهار داشت: آنهایی که دم از ولایت فقیه می‌زنند چرا تأکیدات رهبر انقلاب درباره چشم‌انداز را مطرح نمی‌کنند که باید در اقتصاد، علم و فناوری‌ها و همچنین مهار تورم و بیکاری در منطقه اول شویم.

روحانی سپس به تعیین رشد حداقل 8 درصدی سالیانه در چشم‌انداز بیست ساله اشاره کرد و گفت: اما الان 10 سال پس از اجرایی شدن این سند چشم‌انداز، رشد اقتصادی به جای 8 درصد به زیر 3 درصد رسیده است.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه اگر به دنبال اجرای فرمان ولی فقیه هستیم باید چشم‌انداز را اجرا کنیم، اظهار داشت: ادامه این حرکت بزرگ در ده ساله دوم با افراط و تفریط امکان‌پذیر نیست.

روحانی با بیان اینکه بسیار مهم است که چگونه از امکانات منطقه، جهان و داخلی بهره ببریم، اظهار داشت: برای اشتغال‌زایی راهی جز رونق اقتصادی وجود ندارد. باید شرکت‌های دانش‌بنیان رشد یابند. صنایع حرکت کند و کشاورزی مدرن شود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اهمیت مسأله آب برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت و طرح این پرسش که آیا بدون فناوری‌های نو می‌توان مسأله آب را حل کرد، ادامه داد: متأسفانه با خشکسالی مواجه‌ایم و بی‌رویه از طبیعت بهره بردیم که بلافاصله پاسخ می‌دهد و اگر به طبیعت فشار بیاوریم، متقابلاً به شما فشار وارد خواهد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه نمی‌توان با طبیعت که سنت‌الله است، مبارزه کرد، گفت: باید از فناوری‌های نوین دنیای امروزی بهره ببریم . اگر عده‌ای بگویند که نمی‌خواهیم از فناوری‌های دنیا استفاده کنیم، این امر شدنی است، اما به زمان بسیار طولانی نیاز دارد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید راهی انتخاب کنیم که سریع‌تر به اهداف برسد،  ادامه داد: سانتیرفیوژ را به کشور وارد، کپی و سپس ساختیم که در غیر این صورت 20 تا 30 سال زمان می‌برد که به این فناوری دست یابیم.

روحانی با اشاره به توسعه صادرات و رونق اقتصادی کشورهای شرق آسیا، افزود: باید از شیوه‌ها و روش‌های این کشورها استفاده کنیم.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه حکومت و اداره کشور، به دعواهای فراوان نیاز نداشته و باید محیط را مناسب کنیم، اظهار داشت: انتقاد بسیار خوب است، اما اخلاق را از یاد نبریم، امام آمد تا به ما درس اخلاق بدهد و انقلاب کرد تا مسلمان زندگی کنیم و دروغ، تهمت و سیاه‌نمایی از جامعه رخت بربندد.

روحانی با اشاره به اینکه تنازع خوب نیست، اما اختلاف‌نظر اشکالی ندارد، تصریح کرد: انتقاد و اختلاف سلیقه پذیرفتنی است اما نباید موجب تنازع و شکاف و از دست رفتن فرصتها شود.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: اگر رو در روی هم بایستیم فرصت‌ها از دست می‌رود.

روحانی با اشاره به اینکه برجام برای تبدیل تهدید به فرصت بود، گفت: در گذشته هر روز تهدید و فشار بود و دشمنان در صدد بودند صادرات نفت ما را تنها به یک میلیون بشکه برسانند.

رییس‌ جمهوری افزود: عده‌ای نیز در داخل به بهانه دور زدن تحریم‌ها نفت را بردند تا بفروشند، اما الان در دستان ما چیزی وجود ندارد. پول و دلار رفت و مشخص نیست در کجا هزینه شد.

روحانی با اشاره به ظلم دشمنان که اجازه ندادند حتی یک بشکه بیش از یک میلیون فروخته شود، تأکید کرد: باید راه درست را پیش بگیریم و همیشه منکوب و تسلیم نشویم.

رییس‌ جمهوری افزود: به رغم سر دادن شعارها، حتی قادر نبودیم، محصولات پتروشیمی خود را صادر کنیم به گونه ای که این محصولات دیگر نه در انبارها بلکه در فضای باز نگهداری می‌شدند.

روحانی گفت: در اوایل دولت تدبیر و امید و مذاکرات هسته‌ای برخی می‌گفتند مگر امکان‌پذیر است با مذاکره به جایی رسید و یا حتی در داخل مسأله PMD را حل‌نشدنی می‌دانستند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در مذاکرات نه خوش بین و بدبین مطلق؛ بلکه واقع بین بودیم ، اظهار داشت: PMD حل شد حال پاسخ آنان که در روزنامه‌ها می‌نوشتند و فحاشی می‌کردند، چیست؟

روحانی تأکید کرد: طرف مقابل پیچیدگی و دشمنی دارد، اما باید حواسمان جمع باشد و بتوانیم راه کوتاه، مستقیم و کم‌ هزینه را انتخاب کنیم.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: سیاست خارجی به همین معنی است که باید راهی کم هزینه پیدا کرد.

روحانی ضرورت حل مسأله آب، فاضلاب و محیط زیست را خاطر نشان ساخت و گفت: به هر حال تالاب میقان انتقام خواهد گرفت و اگر به فریاد دریاچه ارومیه نمی‌رسیدیم از 14 میلیون نفر ایرانی انتقام می‌گرفت.

رییس‌ جمهوری با اشاره به تلاش‌های دولت برای تثبیت آب این دریاچه طی 3 سال گذشته گفت: اگر این اقدامات اتخاذ نمی‌شد کشاورزی و استان‌های همجوار منهدم می‌شدند.

روحانی از همه فرهیختگان، دانشگاهیان، ائمه جمعه، متخصصین، استانداران و همه مقامات اجرایی دولتی درخواست کرد تا برای حل و فصل مسایل به مشورت با یکدیگر بپردازند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام‌فروشی اظهار داشت: باید با تلاش و بکارگیری همه امکانات و ورود فناوری‌های نوین و شریک داخلی یا خارجی خودمان، از ارزش افزوده این مواد استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه چشم‌انداز استان مرکزی را روشن می‌بینم، گفت: باید از سرمایه‌های بسیار ارزشمند این استان به خوبی بهره برد.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: امکانات دولت محدود است، اما امکانات ملت، توانمندی کشور و منابع زیرزمینی بسیار فراوان است و تنها باید درست استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به ظرفیت‌های واگن پارس و ضرورت تحول و ورود فناوری‌های نوین در این مجتمع واگن‌سازی افزود: تلاش دولت در این سفر این است که در حد توان پروژه‌های اجرایی تا پایان سال 95 و 96 عملیاتی شود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به برنامه‌های دولت برای شهرستان خمین، اظهار داشت: دین ما به این شهر حتی با وجود پروژه‌ها و برنامه‌های متعدد ادا نمی‌شود چرا که مردم ایران مدیون این شهر هستند.

روحانی در ابتدای سخنان خود با درود و تهنیت بر امام(ره) عزیز و بزرگوار گفت: اعتدال مشی ثابت حضرت امام بود؛ افراط و تفریط در اندیشه ایشان راه نداشت.

رییس‌ جمهوری افزود: ابراهیم خلیل به تعبیر قرآن به تنهایی یک امت در مسیر حق و حقیقت و فطرت انسان بود و همواره بر نعمت‌های خدا شکر می‌کرد و در مسیر هدایت قرار داشت، چنین شخصیتی دنیای توأم با حسنه و در آخرت از صالحین است.

روحانی با تأکید بر اینکه امام(ره) به تنهایی یک امت و ابراهیم زمان بود، گفت: ایشان اقدامی شجاعانه و بزرگ در تاریخ کشور انجام داد و این یک حرکت قطعاً استثنایی بود که در قرون اخیر و جوامع اسلامی شاهد بودیم.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید