Performancing Metrics

دستور توقف پرداخت تسهیلات خرد صادر شد | اتاق خبر
کد خبر: 377708
تاریخ انتشار: 4 آبان 1395 - 18:05
یک مقام بانکی از ارایه پیشنهادی به بانک مرکزی برای جلوگیری از نقدشوندگی کارت‌های اعتباری خبرداد و گفت: برخی بانکها دستور توقف پرداخت تسهیلات خرد و جایگزینی با کارت اعتباری را صادر کردند.

اتاق خبر: مجید شکوهی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: برخی بانکها دستور توقف پرداخت تسهیلات خرد را صادر کرده و شعب خود را موظف کرده‌اند که تنها کارت اعتباری صادر کنند؛ چراکه سیاست بانک مرکزی و شبکه بانکی این است که بتوانند بر مبنای کارت‌های اعتباری، پرداخت تسهیلات خرد را ساماندهی کرده و مسیر مشخصی را برای پرداخت وام به مردم داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر نقد کردن بسیاری از کارت‌های اعتباری دریافتی از سوی مردم در فروشگاهها، تصریح کرد: طبق مقررات، امکان برداشت یا گرفتن پول نقد کارت‌های اعتباری از دستگاههای خودپرداز وجود ندارد ولی اینکه مشتری با توافق با برخی فروشگاهها اقدام به نقدکردن کارت‌ها می‌کند، موضوعی ناخوشایند است که متاسفانه صورت می‌گیرد، البته باز هم این مرحله یک گام به جلو در جمع کردن بساط فاکتورهای صوری در شبکه بانکی به شمار می‌رود.

به گفته شکوهی، در گذشته مردم برای دریافت تسهیلات خرد از بانکها، باید پیش فاکتور ارایه می‌کردند و برای دریافت آن از فروشگاههایی که عملا کالایی از آنها خرید نمی‌کردند، ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان بسته به مبلغ وام، می‌پرداختند که این موضوع، اصل بانکداری اسلامی را زیر سوال می‌برد، اما اکنون نیازی به فاکتور صوری نیست؛ اما به هرحال ممکن است کارت اعتباری نقد شود.

مدیر صدور کارت اعتباری بانک ملی خاطرنشان کرد: کارمزد پذیرنده به عنوان یک راهکار برای جلوگیری از نقدشوندگی کارتها به بانک مرکزی پیشنهاد شده است؛ اما هنوز این بانک جواب مشخصی در این رابطه نداده است، البته راهکارهای متفاوتی وجود دارد که بتوان نقدشوندگی کارتها را کاهش داد.

وی افزود: بر اساس استانداردهای جهانی باید تعداد کارت‌های اعتباری به ۳۰ درصد از حجم کارت‌های صادر شده در شبکه بانکی کشور برسد، این در حالی است که در حال حاضر ۳۳۰ میلیون کارت بانکی در بازار وجود دارد که کمتر از یک درصد آنها به لحاظ تعداد، کارت اعتباری است؛ یعنی تعداد کارت‌های اعتباری موجود در بازار تنها ۳ میلیون کارت است؛ البته از نظر مبلغ تراکنش نیز، کارتهای اعتباری کمتر از یک صدم درصد از تراکنش‌های مالی کارتها را به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین اینکه گفته شود کارتهای اعتباری می‌توانند عاملی برای خروج از رکود باشند، مشروط بر این است که بتوانند حجم بالایی از تراکنش‌ها و کارتهای موجود در شبکه بانکی را در برگیرند.

شکوهی در خصوص عدم استقبال از کارتهای اعتباری از سوی جامعه نیز گفت: مجموعه بانکداری ایران یک مجموعه کاملا سنتی است و شعب در سیستم بانکداری سنتی غوطه‌ور هستند، بنابراین با کارت اعتباری همچون وام و تسهیلات خرد عمل می‌کنند؛ در حالیکه باید این تفکر عوض شده و بر روی محصولات مرتبط با کارت اعتباری اقداماتی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: سیستم بانکی در مقررات دست و پاگیر زیادی شناور شده که هر گونه اقدامی بر اساس دستورالعمل‌های موجود در نظام بانکی، به بن‌بست می‌خورد و اجازه عمل نمی‌یابد، در حالیکه به نظر می‌رسد بانکها هم برای اجرای برخی سیاست‌ها به نفع مشتریان، با دستورالعمل‌های بانک مرکزی مواجه هستند.

به گفته شکوهی، اگر مجموعه شرایط برای صدور کارت اعتباری برای بانکها مهیا باشد، بانکها می‌توانند شرایط را برای مردم تسهیل کرده و مردم از آن منتفع شوند؛ به هرحال کارت اعتباری یکی از ابزارهای حوزه پرداخت الکترونیک است که مزایای زیادی داشته و مشتریان بانک برای گرفتن تسهیلات، دیگر نیازی به مراجعات متعدد به شعب بانکی ندارند و لازم نیست به ازای هر بار استفاده از اعتبار بانکی، اعتبارسنجی صورت گیرد؛ در حالیکه در بانکداری سنتی به نظر می‌رسد که روند اعتبارسنجی برای هر بار وام‌گیری باید تکرار شود. این در حالی است که مشتری با داشتن کارت‌های اعتباری می‌تواند به میزان نیاز خود از اعتبار استفاده کرده و به همان میزان نیز بازپرداخت داشته باشد.

وی افزود: اعتبارت کارت‌های اعتباری بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی یکساله است و مشتری می‌تواند میزان سودی متناسب با میزان مصرف خود به شبکه بانکی پرداخت کند، در حالیکه در مورد تسهیلات بانکی این موضوع رخ نمی‌دهد و به محض پرداخت وام، سود مشخص شده برای مشتری، پرداخت می‌شود.

شکوهی تصریح کرد: مشتری کارتهای اعتباری طبقه متوسط جامعه هستند که از حداقل حقوقی برخوردار بوده و با استفاده از این اعتبار می‌توانند خریدهای خود را انجام داده و در مدت زمان مشخص، بازپرداخت را صورت دهند، بنابراین توزیع کارتهای اعتباری که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شبکه بانکی در کل دنیا است، می‌تواند منجر به رونق تولید به خصوص در شرایط رکودی شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید