Performancing Metrics

پروتون در جاده منتهی به بازار ایران | اتاق خبر
کد خبر: 377896
تاریخ انتشار: 5 آبان 1395 - 23:24
وزیر صنعت و تجاری خارجی مالزی هفته جاری در صدر هیات تجاری به تهران سفر کرد تا بار دیگر همکاری و صادرات شرکت ملی خودروسازی کشورش (پروتون) را به رغم اینکه در داخل با دست اندازهایی مواجه است، به بازار ایران مطرح کند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا ،در حالی که لغو تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران زمینه ورود شرکت های معتبر جهانی از جمله رقبای اصلی صنعت خودرو را فراهم کرده، پروتون مالزی نیز درصدد است با تکیه بر تجربه پیشین حضور محصولات این شرکت در ایران و با توجه به فراهم شدن زمینه ورود به بازار ایران، از این فرصت استفاده کند.
کسب آگاهی در مورد شرایط فعلی این شرکت در کشور مالزی می تواند باعث شناخت بیشتر از وضعیت پروتون شود که در ۳۳ سال گذشته فراز و نشیب های زیادی در عرصه تولید و فروش محصولات مختلف خود داشته است.
این شرکت که سال ۱۹۸۳ به دستور ‘ماهاتیر محمد’ نخست وزیر وقت مالزی و با سرمایه گذاری شرکت دولتی خزانه ملی تاسیس شد، یکسال بعد با مشارکت و پشتیبانی فنی شرکت ‘میتسوبیشی موتورز’، نخستین محصول خود را با نام ‘ساگا’ تولید کرد.
‘ماهاتیر محمد’ که از سال ۱۹۸۳ به مدت ۲۲ سال بر کرسی نخست وزیری مالزی تکیه زده بود تا سال سال ۲۰۱۶ نیز ریاست پروتون را در اختیار داشت اما در این سال به دلیل اختلافات سیاسی با دولت ‘نجیب تون رزاق’ و همچنین آنچه که وی کمک به پروتون خوانده بود، از این سمت کناره گیری کرد.
این شرکت تا سال ۱۹۹۳ که شرکت خودروسازی دیگری به نام ‘پرودوآ’ در مالزی شکل گرفت، تنها شرکت خودروسازی این کشور محسوب می شد و تا سال ۲۰۰۰ نیز تولیدات خود را با الگوبردای از شرکت ‘میتسوبیشی’ تولید و روانه بازار می کرد.
پروتون در سال ۱۹۸۷ توانست ۶۵ درصد از کل سهم بازار فروش خودرو در مالزی و همچنین ۸۵ درصد از سهم خودروهای زیر حجم یکهزار و ۶۰۰ سی.سی را از آن خود کند.
این شرکت سپس تا سال ۱۹۹۷ که همچنان از شرکت ‘میتسوبیشی’ الگوبرداری می کرد فروش خوبی داشت به گونه ای که در این سال ۴۰۴ هزار دستگاه انواع مختلف خودرو به فروش رساند، اما یکسال بعد به دلیل بحران مالی آسیا میزان فروش آن به ۱۶۸ هزار دستگاه کاهش یافت.
ورود ‘پرودوآ’ به عنوان رقیب جدید پروتون نیز کاهش بیشتر فروش محصولات این شرکت را در پی داشت، به گونه ای که در روند تدریجی، سهم این شرکت از بازار خودرو مالزی در سال ۲۰۱۳ تنها به ۲۱٫۳ درصد محدود شد.
کاهش فروش داخلی در کنار دیگر مشکلات پروتون از جمله اختلاف سیاسی ماهاتیر محمد با نخست وزیر کنونی، این شرکت خودروسازی را در شرایط نامناسبی قرار داد.
دولت مالزی برای جلوگیری از بحران بیشتر پروتون و پس از استعفای ماهاتیر محمد در اوایل سال جاری میلادی حدود ۴۰۰ میلیون دلار به این شرکت کمک مالی ارائه کرد تا بدهی های خود را در میان فروش ضعیف داخلی خودرو و شکست های سنگین در عرصه رقابت جهانی پرداخت کند.
عملکرد نامناسب این شرکت باعث شد در ۸ ماهه سال جاری تنها ۴۴ هزار و ۲۹ دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که ۷۰ هزار و ۱۱۳ دستگاه خودرو به فروش رسانده بود، کاهش ۳۷ درصدی را تجربه کرد.
این شرکت قصد دارد تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند، در حالی که در سال ۲۰۱۵ مالزیایی ها ۱۰۲ هزار و ۱۷۵ دستگاه خودرو پروتون خریداری کردند.
پروتون با این میزان فروش در سال گذشته توانست پس از پرودوآ، دیگر شرکت خودروسازی مالزی که ۲۱۳ هزار و ۳۰۷ دستگاه از محصولات خود را به فروش رساند، در جایگاه دومین فروشنده خودرو در این کشور قرار گیرد.
پس از پروتون نیز شرکت هوندا ۹۴ هزار و ۹۰۲ دستگاه و تویوتا ۹۳ هزار و ۷۶۰ دستگاه خودرو در مالزی فروختند.
این ارقام نشان می دهد پروتون مالزی سال گذشته تنها ۱۵٫۳ درصد از سهم بازار خودرو این کشور را به خود اختصاص داده و با توجه به عملکرد هشت ماهه سال جاری بعید به نظر می رسد این شرکت بتواند هدف خود را در مورد فروش ۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال محقق سازد.
سال گذشته در مجموع ۶۶۶ هزار و ۶۴۷ دستگاه انواع خودرو نو وارد بازار مالزی شد.
روزنامه ‘استار’ مالزی نیز در روزهای پایانی ماه گذشته میلادی نوشت که پروتون اوایل سال جاری پیشنهاد همکاری خود را برای ۲۰ تولیدکننده جهانی خودرو ارسال کرد که از بین آنها برخی از جمله ‘سوزوکی’ ژاپن و ‘رنو’ فرانسه به این پشنهاد پاسخ دادند.
‘سوزوکی’ ژاپن سال گذشته با فروش سه هزار و ۳۵۱ دستگاه از محصولات خود سهم نیم درصدی از بازار خودرو مالزی به دست آورد و ‘رنو’ فرانسه ۴۷۴ دستگاه محصولات خود به فروش رساند و با این میزان فروش تنها یکدهم درصد از سهم بازار خودرو مالزی را به خود اختصاص داد.
شرکت پروتون مالزی که با بیش از ۱۰ سال تجربه بیشتر در رقابت با شرکت پرودوآ ناکام مانده است، اکنون تنها از سوی شرکت هایی از قبیل ‘سوزوکی’ و ‘رنو’ که بازار خود را در مالزی از دست داده اند، پیشنهاد همکاری دریافت می کند.
آمار نشان می دهد پروتون در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۴۱ هزار و ۱۲۱ دستگاه، ۲۰۱۳ میلادی ۱۳۸ هزار و ۷۵۳ دستگاه، سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۱۵ هزار و ۷۸۳ دستگاه و سال گذشته ۱۰۲ هزار و ۱۷۵ دستگاه خودرو در بازار مالزی ارائه و به فروش رساند و روند نزولی فروش محصولات این شرکت در مالزی تهدیدی برای حیات ۳۳ ساله نخستین شرکت خودروسازی این کشور است.
با تداوم این شرایط در سال های آینده شاید محصولات این شرکت در جاده های مالزی هم کمتر دیده شوند.

94105

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید