Performancing Metrics

شکارچیان اسلحه‌هایشان را به موزه محیط زیست بدهند | اتاق خبر
کد خبر: 378196
تاریخ انتشار: 7 آبان 1395 - 21:30
درخواست یک محیط بان
یک محیط‌بان قمی پیشنهاد داد که شکارچیان اسلحه‌های خود را به موزه محیط زیست بدهند.

اتاق خبر:احمد بحری، محیط بان قمی در برنامه محیط زیستی سرزمین ما در پاسخ به برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه شکارچیان به منظور امرار معاش دست به شکار می‌زنند، گفت:اگر برداشت از منابع طبیعی، جنگل یا حیات وحش برای امرار معاش به صورت اصولی باشد قابل قبول است اما نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای در مناطق تور بزنند و به صورت غیراصولی هر میزان که می‌خواهند پرندگان را شکار کنند، حتی شکار برای معیشت هم باید اصولی باشد.

وی با بیان اینکه کمتر کسی را دیده‌ام که به خاطر معیشت شکار کند، اضافه کرد: در برخی از مناطق به ندرت افرادی هستند که به خاطر معیشت شکار کنند. اکثر شکارچیانی که تا امروز دیدم افراد متمولی هستند و تعداد معدودی هستند که به خاطر معیشت شکار می‌کنند.

این محیط‌بان قمی در ادامه به افرادی که تمایل به تیراندازی دادند پیشنهاد کرد تا در پروژه‌های زنده‌گیری به محیط‌بانان کمک کنند.

وی افزود:  البته در اکثر استان‌ها هم باشگاه‌های تیراندازی وجود دارد و سازمان محیط زیست از این باشگاه‌ها حمایت می‌کند. از سال 91به وسیله سازمان محیط زیست باشگاه‌های تیراندازی تاسیس شد که در آن هم گلوله و هم پرنده مجازی وجود دارد و افراد علاقه‌مند به شکار می‌توانند از آن استفاده کنند.

در ادامه برنامه، محمد صالح حیدری که در گذشته به شکار می‌پرداخت اما امروز شکار کردن را ترک کرده بود  با ارتباطی تلفنی به روی  آنتن آمد و  با بیان اینکه به مدت 10 سال در منطقه ییلاقی نشل مشغول به شکار بوده است، تصریح کرد: براساس ضوابط و پروانه سازمان محیط زیست طی این ده سال دو روز در هفته را به شکار پرندگان اختصاص می‌دادم.

وی در توضیح علت کنار گذاشتن شکار گفت: پس از مدتی متوجه شدم که هیچ لذتی بالاتر از دیدن حیوانات در حیات وحش وجود ندارد.  انقراض برخی  پرندگان و حیوانات در کشور از دیگر عواملی بود که مرا به کنار گذاشتن شکار ترغیب کرد.

حیدری با بیان اینکه حدود 5سال پیش در یک همایش محیط زیستی سلاح شکاری خود را تحویل دادم، افزود:امروز با محیط‌بانان خطه مازندران همراه شدم و به عنوان همیار به آنها کمک رسانی می‌کنم.

در ادامه برنامه بحری، محیط‌بان قمی که در فضای مجازی یک صفحه فعال و پرطرفدار دارد در این بار توضیح داد:صفحه مجازی من 23هزار نفر دنبال کننده دارد. در این صفحه تلاش می‌کنم مردم را با طبیعت آشتی دهم و آنها را با در لذت‌های خودم شریک کنم. کسانی وجود دارند که حتی یک بار هم پای خود را از شهر بیرون نگذاشته‌اند.

«من کارونم، نجاتم دهید»

یکی از موضوعاتی که هر هفته در این برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد پویش‌های  محیط زیستی است. پویش حمایت از کارون، پویشی بود که هژیر کیانی، دبیر سمن‌های زیست محیطی استان خوزستان با ارتباط تلفنی با برنامه درباره آن توضیح داد و با بیان اینکه این پویش با عنوان «من کارونم، نجاتم دهید» برپا شده است، گفت: هدف از برپایی این پویش جلب نظر مردم برای نجات تمام رودخانه‌های کشور بوده است، سد سازی‌های بی‌نظم، انتقال آب بدون ارزیابی‌های محیط زیستی و تخریب  جنگل‌ها از جمله عواملی است که محیط زیست را با خطر روبه‌رو کرده است.

کیانی با بیان اینکه این پویش می‌تواند تلنگری باشد تا از منابع آبی به درستی استفاده کنیم به نقش دولت‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: دولت‌ها و سیاستگذاران باید نگاه و برنامه‌هایشان را در این باره تغییر دهند و اصلاح مدیریت منابع آبی کشور در دستور  کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز کارون در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌برد، ادامه داد: ساخت سد گتوند و نمک‌هایی که وارد کارون می‌شوند شرایط نامناسبی را برای این رود به وجود آورده‌اند.فاجعه زیست محیطی جلگه خوزستان را نابود کرده و بر اساس نظر کارشناسان 40سال زمان لازم است تا کارون دوباره به یک رودخانه با شرایط سالم تبدیل شود.

در ادامه برنامه که به بررسی بایدها و نبایدهای شکار می‌پرداخت، محیط‌بان قمی در خاتمه در پیشنهاد راهکارهای کاهش شکار توضیح داد: به نظرم شکارچیان اسلحه‌های خود را به موضوع محیط زیست بدهند و نامشان در کنار اسلحه‌هایشان ثبت شود تا مشخص شود آنها چه زمانی از شکار دست کشیده‌اند.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید