Performancing Metrics

شباهت و تفاوت برنامه‌های ترامپ و کلینتون | اتاق خبر
کد خبر: 379863
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 - 02:15
کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا چنان بر ویژگی‌های شخصی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون متمرکز بوده که عملا جایی برای طرح برنامه‌های سیاسی نمانده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا ، شبکه خبری بی.بی.سی سعی کرده به این برنامه‌ها در دوازده حوزه کلیدی بپردازد.

مالیات

هیلاری کلینتون گفته برای مقابله با نابرابری اقتصادی، مالیات ثروتمندان را بیشتر می‌کند. به این ترتیب که کسانی که درآمد بالای ۵ میلیون دلار در سال دارند، باید ۴ درصد مالیات اضافی بدهند. او وعده داده "راه‌های فرار مالیاتی" را ببندد و مالیات ملک را بالا ببرد. همچنین گفته کف معافیت مالیاتی در هزینه‌های درمانی و آموزشی خانواده‌های طبقه متوسط را بالا می‌برد. کارشناسان می‌گویند در برنامه کلینتون حدود سه-چهارم افزایش مالیات از یک درصد بالای جامعه تأمین می‌شود.

دونالد ترامپ گفته رده‌های مالیاتی را از هفت به سه کاهش می‌دهد و مالیات شرکت‌ها و مالیات ملک را کم می‌کند. کارشناسان می‌گویند اگر برنامه ترامپ اجرا شود، درآمد مالیاتی دولت آمریکا در ۱۰ سال ۵۹۰۰ میلیارد دلار کم خواهد شد. ضمن اینکه درآمد یک درصد بالای جامعه بیش از 10 درصد بالا می‌رود، اما درآمد یک-چهارم پایین جامعه نزدیک دو درصد بیشتر می‌شود.

اشتغال

دونالد ترامپ می‌گوید ظرف 10 سال ۲۵ میلیون شغل ایجاد می‌کند. او معتقد است شغل‌هایی که باید در آمریکا ایجاد شود، به ویژه در تولید صنعتی، به کشورهای دیگر می‌رود. او اعلام کرده مالیات شرکت‌ها را از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد پایین می‌آورد. می‌گوید با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، متعادل‌تر کردن تراز منفی تجارت خارجی، کاهش مالیات، و برداشتن برخی مقررات، شغل ایجاد می‌کند.

هیلاری کلینتون می‌گوید با سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته، فن‌آوری، انرژی‌های تجدیدپذیر و کسب‌وکارهای کوچک شغل ایجاد می‌کند. از دیگر برنامه‌های او افزایش دوره‌های آموزشی است که می‌گوید بودجه‌اش را از محل مالیات آمریکایی‌های ثروتمند تأمین می‌کند. او مدعی است کارشناسان مستقل تخمین زده‌اند با این برنامه‌ها می‌شود ۱۰ میلیون شغل جدید ایجاد کرد.

مهاجرت

دونالد ترامپ ادعا کرده برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، دیواری نفوذناپذیر بین ایالات متحده و مکزیک می‌کشد (دو کشور بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند). ترامپ پیشتر گفته بود ۱۱ میلیون مهاجر بدون مدارک اقامت را از آمریکا اخراج می‌کند، و جلوی ورود مسلمان‌ها را به طور کل می‌گیرد، اما از این دو ادعا عقب‌نشینی کرد.

هیلاری کلینتون وعده داده سیاست باراک اوباما را ادامه بدهد و به مهاجرانی که مدرک اقامت ندارند اما سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کنند (به همراه خانواده‌شان) اجازه اقامت بدهد.

سیاست خارجی

هیلاری کلینتون به تندی در سیاست خارجی معروف است. او از حمله به عراق حمایت کرد و از حامیان اصلی حمله هوایی به لیبی در دولت اوباما بود. در یکی-دو سال اخیر خواستار حضور پررنگ‌تر آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه بوده - از جمله تحمیل منطقه پرواز-ممنوع و مسلح کردن گروه‌های مخالف دولت اسد. کلینتون از حامیان پیشمرگه‌های کرد است، معتقد است حضور نظامی آمریکا در افغانستان باید ادامه داشته باشد، همین‌طور نقشش در ناتو.

دونالد ترامپ از منتقدان حمله به عراق و دیگر عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه است، اما این ادعایش که از ابتدا با حمله به عراق مخالف بوده درست نیست. ترامپ خواهان رابطه نزدیکتر با روسیه و ولادیمیر پوتین است. همچنین حامی برخورد سخت‌تر با داعش - تا جایی که گاه گفته آمریکا باید ده‌ها هزار نیروی زمینی به سوریه بفرستد. او معتقد است ناتو باید نقشی پررنگ‌تر در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه بازی کند. می‌گوید بار اصلی روی دوش آمریکا است و بقیه متحدان هم باید حاضر باشند هزینه امنیت‌ خودشان را بپردازند.

قراردادهای تجاری

هیلاری کلینتون یک بار گفته بود شراکت ترنس-پسیفیک (پیمانی تجاری بین دوازده کشور حوزه اقیانوس آرام) "معیار طلایی" پیمان‌های تجاری بین‌المللی است. اما با توجه به مخالفت افکار عمومی آمریکا با قراردادهای تجارت آزاد، تغییر موضع داده. او اکنون می‌گوید با ترنس-پسیفیک و پیمان تجارت آزاد آمریکای مرکزی در شکل‌ کنونی‌شان مخالف است.

دونالد ترامپ می‌گوید با تجارت مخالف نیست، اما به شرطی که به منافع صنایع آمریکایی لطمه نزند. او اکیدا با شراکت ترنس-پسیفیک مخالف است، و اعلام کرده اگر رئیس‌جمهور شود، برای تغییر قراردادهای چون پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) مذاکره می‌کند - و اگر خواسته‌های آمریکا برآورده نشود، از این پیمان‌ها خارج می‌شود.

پناهنده‌ها

هیلاری کلینتون می‌گوید آمریکا باید به جای سالی ۱۰ هزار، سالی ۶۵۰۰۰ پناهنده سوری بپذیرد، یعنی افزایش ۵۵۰ درصد. او می‌گوید پناه‌جوها باید "به دقت بررسی شوند"، اما رویه فعلی را کافی می‌داند.

دونالد ترامپ می‌گوید سیاست پناهجوپذیری آمریکا، به خصوص از کشورهای مسلمان خاورمیانه، امنیت ملی این کشور را به خاطر می‌اندازد. او می‌گوید اسکان پناهنده‌ها باید تا زمانی که رویه‌هایی "بسیار سخت‌گیرانه" برای بررسی پناه‌جوها پیاده شود، متوقف شود. می‌گوید کشورهای خاورمیانه - که میلیون‌ها سوری و عراقی را پذیرفته‌اند - باید بیش از این به آنها که از خشونت می‌گریزند کمک کنند.

 

تغییرات اقلیمی

هیلاری کلینتون می‌گوید تغییرات اقلیمی امنیت ملی آمریکا را به خاطر می‌اندازد. او طرفدار وضع مقررات سخت‌گیرانه برای صنایع است و با توسعه حفاری در آلاسکا و ساخت خط لوله نفت از کانادا مخالف است. با این حال برخی فعالان محیط‌زیست او را به خاطر حمایت نکردن از توقف استخراج نفت به شیوه فرکینگ نقد می‌کنند.

دونالد ترامپ درباره تغییرات اقلیمی رسما نظر نداده. روی وب‌سایتش در این باره چیزی نیست. او می‌گوید طرفدار آب و هوای پاک است، اما می‌خواهد بودجه سازمان حفاظت‌محیط‌زیست آمریکا را کم کند. به باور او نسبت دادن تغییرات اقلیمی به بشر "حقه" است. او گفته پیمان پاریس و دیگر تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را "خنثی" می‌کند.

سقط جنین

هیلاری کلینتون با منع سقط پس از هفته بیستم بارداری مخالف است، همچنین با وضع قوانین سختگیرانه‌تر برای کلینیک‌های سقط‌جنین. او می‌گوید دولت مرکزی باید به سازمان‌های غیرانتفاعی که برای قربانیان تجاوز در مناطق جنگی سقط‌جنین انجام می‌دهند، بیشتر کمک کند.

دونالد ترامپ چند ماه پیش اعلام کرد سقط‌جنین باید غیرقانونی باشد، و زنانی که سقط می‌کنند "به نوعی مجازات" شوند. البته تیم انتخاباتی‌اش بلافاصله از این موضع عقب نشستند و گفتند نظر نامزد جمهوری‌خواه این است که هر ایالت برای خودش تصمیم بگیرد که این کار قانونی است یا نه. ترامپ می‌گوید سقط‌جنین در موارد "تجاوز، زنای با محارم، و خطر جانی برای مادر" باید مجاز باشد.

نظم و قانون

هیلاری کلینتون می‌گوید با "حبس گسترده" و احکامی که حداقل حبس دارند مخالف است. او می‌گوید پلیس آمریکا مشکل بی‌طرفی نژادی دارد که باید به آن رسیدگی کرد. در همین راستا با قانون منع پیش‌داوری نژادی موافق است. او معتقد است برای مجرمان مواد مخدر که خشونت نکرده‌اند، بازپروری مقدم است بر زندان.

دونالد ترامپ می‌گوید "ادب سیاسی" دست‌وپای پلیس و دیگر مراجع مجری قانون را برای برخورد با جرم و جنایت بسته. او معتقد است پلیس باید بتواند با مجرمان برخورد کند. می‌گوید پیش‌داوری پلیس بر مبنای رنگ و نژاد برای جلوگیری از حملات تروریستی در خاک آمریکا ضروری است.

نگهداری از بچه‌ها

هیلاری کلینتون وعده داده اگر رئیس‌جمهور شود، هیچ خانواده‌ای بیش از ۱۰ درصد درآمدش را صرف نگهداری فرزندان نکند. او می‌گوید با توسعه مراکز دولتی به خانواده‌های کم‌درآمد کمک خواهد کرد. همچنین وعده داده امکان آموزش پیش از دبستان را برای همه کودکان چهار ساله آمریکا فراهم کند.

دونالد ترامپ برخلاف سنت جمهوری‌خواهان با شش هفته مرخصی زایمان برای مادران موافق است. رقمی که مادر هر هفته دریافت می‌کند معادل یارانه بیکاری خواهد بود. اما این شامل حال پدران نمی‌شود. ترامپ هم مثل خانم کلینتون وارد جزئیات نشده و مشخص نیست بودجه این برنامه‌ها از کجا تأمین خواهد شد.

قوانین اسلحه

هیلاری کلینتون طرفداری سخت‌گیری در بررسی سابقه افرادی است که می‌خواهند سلاح بخرند. او از منع خریدوفروش سلاح‌های جنگی نیز حمایت می‌کند. در عین حال بارها تأکید کرده که حضورش در کاخ سفید متمم دوم قانون اساسی آمریکا (حق مالکیت سلاح) را به خطر نمی‌اندازد.

دونالد ترامپ بعضی کشتارها را به گردن قوانین مربوط به اسلحه انداخته و گفته افراد مسلح می‌توانستند دخالت کنند و جان بی‌گناهان را نجات بدهند. او می‌گوید رقیبش می‌خواهد حق مالکیت سلاح را لغو کند.

لابی‌گران

هیلاری کلینتون لابی‌گران را نقد کرده و گفته بهترین راه مهارشان علنی کردن اسم‌ها و رسوا کردن‌شان است. با این حال، در همین کارزار انتخاباتی، تیم کلینتون از لابی‌گرها کمک گرفته و موفق شده بیش از هر نامزدی (جمهوری‌خواه و دموکرات) پول جمع کند. یکی از ایمیل‌هایی که ویکی‌لیکس منتشر کرده نشان می‌دهد تیم کلینتون از لابی‌گرانی که برای دولت‌های خارجی کار می‌کنند هم پول گرفته.

دونالد ترامپ می‌گوید برای محدود کردن لابی‌گرها اول باید "لابی‌گر" را تعریف کرد. در حال حاضر، هرکس کمتر از ۲۰ درصد از وقت کاری‌اش را صرف لابی کردن بکند، می‌تواند خودش را "مشاور" بنامد. ترامپ می‌گوید این راه فرار باید بسته شود. پیشنهادش این است که مقام‌های دولتی تا پنج سال پس از کنار رفتن از سمت‌شان اجازه پیوستن به شرکت‌های لابی‌گری نداشته باشند.

او معتقد است این منع برای کسانی که برای دولت‌های خارجی کار می‌کرده‌اند، باید مادام‌العمر باشد.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید