Performancing Metrics

ضرورت مشارکت واقعی مردم در مدیریت بحران | اتاق خبر
کد خبر: 381853
تاریخ انتشار: 3 آذر 1395 - 05:38
معاون آموزش جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه هفت‌ درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف مقابله با بلایای طبیعی شده و 90 درصد از شهرهای کشور در مسیر رودخانه بوده و ۸۳ درصد از شهرهای کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند، تاکید کرد: مشارکت واقعی مر

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر سید حمید جمال‌الدینی در همایش هم‌اندیشی شورای موسسات مردم‌نهاد در ساری با توضیح درباره نحوه ارزیابی ریسک گفت:  هرچند در اکثر موارد امکان جلوگیری از مخاطرات را نداریم، اما می‌توانیم با پایین آوردن میزان آسیب‌پذیری و ظرفیت‌سازی، از تبدیل خطر  به بحران و بحران به فاجعه پیشگیری کنیم و این مهم جز با توانمندکردن مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد محلی امکان‌پذیر نیست؛ چرا که آنها نخستین و مهم‌ترین افرادی هستند که با حادثه روبه‌رو می‌شوند.

جمال‌الدینی با تاکید بر مفهوم مشارکت واقعی، افزود: نمی‌توان حرف از مشارکت زد و فقط مشارکت تزئینی یا ابزاری مردم را مد نظر داشت؛ بلکه باورها، سطح دانش، تجربه‌های پیشین فرد و روحیه همدلی بر میزان مشارکت افراد تاثیر خواهد گذاشت؛ هلال‌احمر  در  بعد اجتماعی و دیگر سازمان‌های مردم نهاد باید در این زمینه سطح آگاهی و اطلاعات عمومی را بالابرده و همیاری جمعی را به عنوان یک ارزش ترویج کنند.

وی با مرور راهکارهای سایر کشورها «ایجاد همبستگی»، «بسترهای پایدار انتقال دانش و قدرت به مردم»، «صدا بخشیدن به اجتماعات محلی»، «اعطای اعتبارهای مالی کوچک به مداخلات جامعه‌محور» را از جمله راهکارهای آزموده شده در جهان برای جلب مشارکت مردم در حوادث نام برد.

آمادگی هلال احمر برای راه‌اندازی اتاق فکر مجازی با اولویت تبادل دانش بومی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه با توجه به تنوع قومی، جغرافیایی و فرهنگی در کشور نمی‌توان توقع داشت تا یک دستورالعمل و برنامه برای همه‌جا موثر و مفید باشد، اظهار کرد: هلال‌احمر پدر و مادر سازمان‌های مردم نهاد یا کنشگران محلی نیست، بلکه تسهیل‌گری است که باید امکان استفاده واقعی از دانش بومی را فراهم کند. باید به این دانش ارزش داد و هلال‌احمر نیز آمادگی دارد تا اتاق فکر مجازی با اولویت تبادل دانش بومی را ایجاد کند؛ چرا که واقعا برای این دانش ارزش قائلیم.

وی با بیان اینکه اجتماعات محلی باید اولویت‌های خود را استخراج کرده و برای آن بر اساس تجربه و دانش زیست خود راه‌حل‌هایی بیندیشند، خطاب به نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در پاسخ به اینکه چرا هلال احمر به دنبال مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد است، گفت: هلال‌احمر هم مانند سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمانی غیردولتی است که میان زندگی خصوصی مردم و حاکمیت ایستاده است، هلال‌احمر می‌خواهد خردمحور و دانش‌محور باشد و کرامت انسانی را در همه کارهای خود در نظر داشته باشد. هلال احمر سازمانی است با سرمایه اجتماعی بالا که این سرمایه را مدیون مشارکت و اعتماد و شفافیت خود است و به همین دلیل است که چنین جلساتی برای هلال احمر بسیار مهم است تا بتوانیم مشارکت واقعی اجتماعات محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد محلی را تحقق ببخشیم.

جمال‌الدینی با تاکید بر ماموریت مدافعه‌گری جمعیت هلال‌احمر، افزود: ما به همراه شما باید مدافع روحیه ایثار و بشردوستی و اخلاق حرفه‌ای در همه فعالیت‌های اجتماعی باشیم. جمعیت هلال احمر در کنار همه سازمان‌های مردم نهاد محلی برای رسیدن به این روحیه ایستاده است.

انتهای پیام/

کد:94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید