Performancing Metrics

توضیحات رئیس خانه معدن درباره صادرات خاک کشور | اتاق خبر
کد خبر: 383020
تاریخ انتشار: 13 آذر 1395 - 12:33
چندی پیش کلیپی با عنوان «تاراج خاک فارس» منتشر شد که رئیس خانه معدن آن را غیر فنی و اشتباه توصیف کرد و گفت: جلوگیری از فروش مازاد تولید محصولات معدنی که به طور کامل فراوری نشدند، خیانت به تولید داخلی است.

اتاق خبر: محمد رضا بهرامن ، در تشریح آنچه در کلیپی که اخیرا درباره صادرات خاک منتشر شد، عنوان آن را نادرست و محتوای آن را غیر فنی دانست و گفت: آنچه از کارخانه سیمان صادر می‌شود کلینکر است که این ماده خام نبوده و بعد از فرآوری به کلینکر تبدیل شده منتها این ماده چون به عنوان ماده اولیه تولید سیمان شناخته می‌شود برخی به اشتباه آن را خام توصیف می‌کنند.

این توضیحات در حالی ارائه می‌شود که به لحاظ فنی عملکرد کار خانه های سیمان به گونه‌ای است که کوره های کلینکر را نمی توان در دوره طولانی مثلا دوره یک ماهه خاموش و روشن کرد؛ به همین دلیل معمولا کلینکر تولید شده نسبت به نیاز سیمان تولیدی بیشتر است و همین باعث می‌شود مازاد تولید کلینکر وجود داشته باشد که در این باره این فعال معدنی اظهار کرد: فعلا بازار سیمان در رکود به سر می‌برد و عرضه آن به بازار داخلی میسر نیست. عراق هم به عنوان مهمترین مقصد صادراتی این محصول نیز با تصمیمی که در حوزه تولید سیمان خود گرفته، راه صادرات سیمان به این کشور را برای ما سد کرد است. لذا بیش از مقداری که اکنون در تولید سیمان داریم نمی توان از  همه ظرفیت تولید استفاده کرد.

رئیس خانه معدن افزود: با توجه به مواردی که توضیح داده شد تا زمانی که اوضاع سیمان رونق نگیرد تولید مازاد کلینکر خواهیم داشت و تا زمانی که بازار صادراتی برای کلینکر وجود دارد نباید فرصت ارز آوری را در این حوزه به اسم صادرات مواد خام از دست داد، بلکه متولیان بخش معدن باید فضاها را برای صادرات باز کنند.

بهرامن با بیان این که سیاست گذاری ها نباید به صورت یکطرفه باشد، گفت: هیچ کس از ایجاد ارزش افزوده و فرآوری محصولات معدنی بدش نمی‌آید ولی سیاست گذاری ها باید منطبق با شرایط موجود باشد و هر گونه ضربه زدن به بخش تولید با تصمیمات غلط که موجب کاهش تولید شود نه تنها خدمت نیست، بلکه خیانت به شمار می‌رود.  

ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید