Performancing Metrics

حضور ظریف در ششمین کنفرانس قلب آسیا در هند | اتاق خبر
کد خبر: 383188
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 10:14
مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس قلب آسیا در شهرامریتسار یکی از شهرهای ایالت پنجاب هند با حضور« نارندرا مودی » نخست وزیر هند و اشرف غنی، رئیس جمهورافغانستان با محوریت بررسی مسائل افغانستان برگزار شد .

اتاق خبر:  در مراسم افتتاحیه این  کنفرانس که به روند استانبول نیز مشهور است علاوه بر نخست‌وزیر هند و رییس‌جمهور افغانستان تعدادی دیگر از مقامات عالی رتبه کشورهای  عضو و حمایت ‌کننده از این کنفرانس  از جمله وزیر خارجه کشورمان و سرتاج عزیز،  مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی نیز حضور دارند .
کنفرانس قلب آسیا  در نوامبر ۲۰۱۱ شروع شد و در ژوئن ۲۰۱۱ اصل شش ماده ای توسط وزرای خارجه کشورهای عضو به منظور اعتمادسازی کشورهای عضو به تصویب رسید.
 کنفرانس قلب آسیا دارای ۱۲ کشور عضو است و ۱۶ کشور دیگر هم از آن حمایت می‌کنند.
در اولین کنفرانس قلب آسیا در استانبول نمایندگان ۶ کشور همسایه افغانستان و ۸ کشور دیگر منطقه روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، هندوستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، تر کیه و چین شرکت کرده بودند. بر اساس ماده ۲۵ اعلامیه کنفرانس وزرای خارجه در نشست استانبول، کشورهای عضو قلب آسیا به منظور سیاست اعتمادسازی حداقل بایستی دو نشست گروه تخصصی را برای اعتمادسازی برگزار می کردند که اولین جلسه آن به ریاست افغانستان و ترکیه در وزرات خارجه ترکیه برگزار شد. نشست دیگر گروه تخصصی اعتمادسازی بین کشورهای عضو در سال ۲۰۱۳ در تالار کنفرانس وزارت خارجه ترکمنستان در شهر عشق آباد تشکیل جلسه داد که سفیر افغانستان به نمایندگی از کشور افغانستان نیز سخنرانی داشت.
چهارمین نشست این روند، در شهر «پکن» چین  و پنجمین نشست در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.
یکی از اهداف  اصلی برگزاری کنفرانس قلب آسیا برقراری امنیت پایدار در منطقه و افغانستان است و در این کنفرانس بیشتر بر به وجود آمدن صلح و امنیت دراین  منطقه و افزایش همکاریهای منطقه ای تاکید می شود .
در این دوره از کنفرانس قلب آسیا  طبق آن چه که اعلام شده نمایندگانی از حدود 30 کشور از جمله آمریکا ، روسیه ، پاکستان ، چین و ... شرکت کرده اند .
وزیر امور خارجه کشورمان در صدر یک هیات عالی‌رتبه سیاسی، ریاست هیات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس را بر عهده دارد .
آمریتسار در ۳۷۸ کیلومتری شمال غربی دهلی و ۵۱ کیلومتری شرق لاهور پاکستان واقع است. برخی نام آمریتسار را برگرفته از آمریتساگار به معنی " اقیانوس نوشیدنی جاودانگی" دانسته اند.
شهر امریتسار درناحیه‌ای جلگه‌ای واقع شده و آب و هوای آن خشک است.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید