Performancing Metrics

25 هزار روستا متصل به اینترنت پرسرعت هستند | اتاق خبر
کد خبر: 383408
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 04:23
واعظی گفت: 24 تا 25 هزار روستا متصل به اینترنت هستند و تلاش ما این است که تا پایان دولت همه روستاهای بالای 15 خانوار به اینترنت متصل شوند.

اتاق خبر: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش ملی خدمات عمومی‌، الزامی،  ICT در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد بیان داشت: از ابتدای انقلاب تا به امروز حمایت از مناطق محروم مدنظر بوده است. اما کمتر به این امر توجه شد. در دولت یازدهم دکتر روحانی اعلام کرد که افتخار دارد که روستازاده است. ایشان اصرار زیادی به خدمات‌رسانی به روستاها داشتند کسانی بودند که اعتقاد داشتند هزینه رسیدگی به روستاها بالا است و با همین بودجه‌ها می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در شهرها ایجاد کنیم و نگاه اقتصادی به این مسئله داشتند.

وی افزود: در سه سال گذشته در بخش‌های مختلف کارهای زیادی در راستای توسعه روستایی انجام شد و به روستاهای زیادی آبرسانی و گازرسانی شده است. در حوزه ارتباطات نیز ما علی‌رغم اینکه با محدودیت مالی مواجه بودیم بودجه روستایی دستخوش مشکلات دیگر نشد و اولویت اول این بوده که ارتباطات تلفنی را در روستاها برقرار کنیم. 

واعظی تصریح کرد: امروز ادعا می‌کنیم که همه روستاهای بالای 20 خانوار به ارتباط تلفنی مجهز هستند و تیمی که در سال 59 این کار را آغاز کرد در سال 95 این کار را به اتمام رسانده است و تمام روستاهای بالای 20 خانوار ارتباط دارند. همچنین روستاهایی که فعالیت کمتری دارند یک خط تلفن و در روستاهای بالای 20 خانوار تمامی منازل تلفن دارند.

او افزود: انتقال ارتباط اینترنتی به روستاها در دولت یازدهم مدنظر بوده است و برای این با مقاومت‌هایی مواجه شویم. عده ای بر این باور بودند که انتقال اینترنت موجب اشنایی روستائیان با فساد می شود در صورتی که هدفگذاری دولت این بوده است که علاوه بر انتقال اینترنت خدمات نیز به روستاها منتقل شود. در حقیقت انتقال اینترنت به روستاها بخشی از شبکه ملی ارتباطات است.

وزیر ارتباطات در ادامه داد: 24 تا 25 هزار روستا متصل به اینترنت هستند و تلاش ما این است که تا پایان دولت همه روستاهای بالای 15 خانوار به اینترنت متصل شوند. امسال حدود 300 میلیارد تومان برای اینترنت روستایی بودجه در اختیار داریم و در سال آینده نیز این رقم به 350 میلیارد تومان می‌رسد. با دکتر نوبخت صحبت‌هایی داشته‌ایم مبنی بر اینکه اگر در بخش‌های دیگر دولت با کمبود بودجه مواجه شدیم در بخش روستایی بودجه دچار مشکل نشود و با بودجه‌ای که در اختیار داریم مطمئن باشید که این برنامه را به پایان می‌رسانیم.

او افزود: جلساتی را با وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت داشته‌ایم چرا که روستاها به دلیل نبود پزشک مقیم با مشکلاتی مواجه هستند. کمیته‌ای برای بحث سلامت الکترونیک تشکیل شد و با وزارت جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به توافقات خوبی رسیده‌ایم چرا که هدف این سات که زندگی را ارتقا داده تا در روستاهای کشور اقداماتی صورت گیرد تا در نهایت مهاجرت از روستاها به شهرها جلوگیری شود. در هیچ جای دنیا حتی در کشورهای کمونیستی این کار با زور انجام نشده است و این کار نیاز به سیاست‌های تشویقی دارد.

واعظی تاکید کرد: باید بتوانیم کسب و کار را در روستاها افزایش دهیم و به روستاهایی که برای کسب و کار و گردشگری مناسب است اپلیکیشن هایی منتقل کنیم تا کسب و کار رونق گیرد. اگر اقتصاد در روستاها ساماندهی شود و واسطه‌ها حذف شوند منافع به دست روستایی برسد طبیعی است که روستایی می تواند اقتصاد خود را مدیریت کرده و در شهرهای مختلف سرگردان نشود.برای این کار از استانداران کمک گرفته ایم چرا که بدون کمک آنها که با شرایط محیطی و بومی روستاها آشنایی دارند این کار غیرممکن است. انتقال شبکه و اینترنت باید با فرهنگ‌سازی باشد و این کار باید در داخل استان ها صورت گیرد.

وزیر ارتباطات در پایان گفت:‌ برای سال 96، 350 میلیارد تومان بودجه برای توسعه روستایی تحقق یافته که امیدواریم با تخصیص به موقع در جهت توسعه روستاهای کشور گام برداریم.

ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید