Performancing Metrics

نماینده مجلس: دیپلماسی نفتی ایران در اوپک قابل تحسین است | اتاق خبر
کد خبر: 383436
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 08:48
دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلماسی فعال و موفق ایران در اوپک و دستیابی به حقوق خود قابل تحسین است و باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد.

محمد فیضی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: خوشبختانه اقدام اخیر اوپک امیدوارکننده بوده و دستیابی ایران به حقوق خود در این رابطه نشان از تدبیر دولت تدبیر و امید در عرصه بین المللی است.
وی بیان کرد: بی گمان اوپک یکی از بازیگران مهم بازار نفت است ولی تنها بازیگر نیست بلکه آنچه اوپک برآن محور نقش آفرینی می کند همان قانون عرضه و تقاضا در بازار نفت است.
وی افزود: میزان تاثیرگذاری تصمیم اوپک در بازار نفت جهانی بستگی به همگرایی اعضا دارد و ایران در اجلاس اخیر در این زمینه تلاش بسیاری کرده و موفق هم عمل کرد.
فیضی اضافه کرد: همسویی اعضای اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه ای نفت اقدامی مهم بود که واکنش بازار به این تصمیم نیز مثبت بوده و این کاهش در حالی است که حقی از ایران نیز ضایع نشد.
نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس بیان کرد: واکنش بازار با روشن شدن انگیزه عملی بازیگران اصلی عضو و غیر عضو اوپک اثر واقعی خود را نشان داده و روند میان مدت و بلندمدت قیمت نفت را می تواند تعیین کند.
فیضی با اشاره به تاثیر تصمیم اخیر اوپک در بودجه کشور و درآمدهای عمومی افزود: تاثیر این تصمیم روی بودجه فعلا نیازمند روشن شدن برخی از ابعاد واقعی تصمیم اوپک است ، تعدیل قیمت نفت در بودجه نیازمند پیش بینی های دقیق تری در خصوص روند بازار نفت است.
او افزود: علاوه بر قیمت، بحث میزان تولید نفت نیز وجود دارد چون میزان کاهش تولید هریک از اعضا فعلا معلوم نیست و توافقی در آن مورد صورت نگرفته که با روشن شدن این مباحث می توان تعدیل لازم در خصوص قیمت و درآمد نفتی پیش بینی شده در بودجه به صورت منطقی صورت پذیرد.
اعضای اوپک در صد و هفتاد و یکمین نشست این سازمان برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی با پیشنهاد ایران درمورد کاهش تولید نفت خام خود به اجماع رسیدند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید