Performancing Metrics

تحلیلی بر لایحه بودجه 96 | اتاق خبر
کد خبر: 383490
تاریخ انتشار: 15 آذر 1395 - 15:25
محمود جامساز

اتاق خبر: لایحه 1084 تریلیون تومانی دولت در موعد قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که حدود 100میلیارد تومان بیشتر از بودجه سال جاری بود. مسائلی که در این لایجه با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی پیش رو آمده متاثر از فعل و انفعالات منطقه ای، همچنین کشور آمریکا و سایر عوامل بین المللی است که اغلب از کنترل دولت خارج می باشد. این مواردی که در لایحه به آن اشاره شده به طور اختصار عبارتند از مالیات ها به میزان 113هزار میلیارد تومان، درآمد های نفتی 111 هزار میلیارد تومان، صادرات نفت به میزان 2 میلیون  و420 هزار بشکه در روز، بودجه عمرانی به میزان حدود 62 هزار میلیارد تومان و همچنین بهای تبدیل دلار 3300 تومانی در کنار مشارکت بخش خصوصی در طرح های عمرانی اولیت دارد.

آن چه در نگاه اول می توان از ارقام بودجه دریافت خوش بینی تدوین کنندگان بودجه نسبت به شرایط پیشه رو مخصوصا اجرای برجام است که در حال حاضر با توجه به تمدید تحریم های داماتو به مدت 10 سال از سوی کنگره آمریکا می تواند تا حد زیادی بر اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد. اگرچه این تحریم اخیر با متن برجام چندان مغایرتی ندارد اما بهرحال تاثیر آن در میان مسئولان کشور به حدی است که امکان دستزدن به اقداماتی را که برجام را به خطر اندازد دور از ذهن نیست که اگر این اتفاق رخ دهد مسلما لایجه بودجه سال آتی را دچار چالش شدید می سازد. علاوه بر اینکه پیش بینی درآمد 111 هزار میلیارد تومانی از فروش نفت و گاز با توجه به 68.5 هزار میلیارد پیش بینی در بودجه سال جاری به نظر غیر قابل دسترس می رسد. زیرا در حال حاضر شرایط به صورتی است که قیمت نفت به 55 دلار نرسیده و با توجه به این که نشست اخیر اوپک قیمت ها را فریز کرد و سهم نفتی کشورها را مشخص نمود می بینیم که اگر قرار باشد تمام این 2 میلیون و 420 هزار بشکه را تولید کنیم رقم 55 دلار رقمی غیر واقعی است. همانطور که از روزی که جلسه اوپک تشکیل شد امریکا تلاش خود را در جهت کاهش قیمت شروع کرده است لذا تصور اینکه پیش بینی های ما در این خصوص درست باشد واقعی نیست. اوپک این جلسه را با این هدف برگزار کرد که با کاهش تولیدات برخی کشورها بهای  نفت را افزایش دهد اما امریکا از نیمه ماه می گذشته چیزی حدود 50 درصد به سکو های نفتی خود اضافه کرده است. این بدان معناست که با توجه به مقادیر قابل توجهی که به ذخایر خود اضافه کرده احتمال دارد که تولید نفت شیل را افزایش دهد واین باعث می شود که قیمت نفت کاهش پیدا کند.

 در مورد ارز هم باید گفت که این 3300 تومانی که آمده در واقع مبلغ پایه ای برای بازار آزاد است. چنانکه در حال حاضر 3300 تومان پیش بینی شده به 3900 تومان هم رسیده. با این حال به نظر می رسد که همین مبلغی که گفته اند اگر تصویب شود به صورت یک قانون لازم الاجرا درخواهد آمد که در آن صورت دولت در آمدهای ارزی خود را بفروشد ناگزیر است به همین مبلغ به فروش رساند و این امر مدیریت عرضه و تقاضا را برای دولت محدود می کند.

95103ت

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید