Performancing Metrics

عرضه کشمش در بورس تداوم یابد | اتاق خبر
کد خبر: 383560
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 18:54
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران با تاکید بر لزوم عرضه کشمش در بورس کالا،گفت: در صورت تقویت صنایع تبدیلی ،تولید کشمکش و انگور در ایران با افزایش ۵ برابری همراه خواهد شد.

اتاق خبر: علیرضا ارزانی ممقانی  در خصوص وضعیت عرضه کشمش در بورس کالا، گفت: بحث عرضه کشمش در بورس کالا از چندی پیش مطرح بود اما طی چند روز گذشته این محصول به بورس کالا ورود پیدا کرده است.

وی به میزان عرضه کشمش در بورس کالا اشاره کرد و گفت: سالانه به میزان ۱۵۰ هزار تن کشمش در کشور تولید می شود اما در حال حاضر ۵ هزار تن به صورت پایلوت در بورس کالا عرضه شده تا پس از بازتاب نتیجه آن، تصمیمات جدی جهت عرضه بیشتر این محصول در بورس کالا اتخاذ شود.  

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران با بیان اینکه ایران سومین تولیدکننده کشمش در دنیا محسوب می شود، گفت: آمریکا، اولین تولیدکننده کشمش در دنیا است که به میزان ۳۱۵ هزار تن تولید دارد و پس از آن ترکیه ۳۰۰ هزار تن تولید دارد و در حال حاضر ایران فاصله بسیار زیادی را با این دو کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید کشمش در ترکیه و آمریکا نزدیک به یکدیگر است، گفت: ایران با ۱۵۰ هزار تن تولید که تقریباً نصف تولید ترکیه است آمار خوبی را در سطح دنیا ارائه داده اما در صورت اصلاح مکانیزم کشاورزی کشور و ایجاد صنایع تبدیلی قدرتمند، تولید کشمکش و انگور در ایران با افزایش ۵ برابری همراه خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر ایران بتواند از روش‌های تولیدی که آمریکا، ترکیه و چین برای تولید کشمش به کار گرفتند استفاده کند به طور قطع علاوه بر افزایش میزان تولید و کاهش قیمت این محصول در بازار، توان رقابت ما در بازار جهانی افزایش می یابد.

 ارزانی ممقانی با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک نوع کشمش تیزابی در بورس کالا عرضه شده است، به مزایای عرضه کشمش در بورس کالا اشاره کرد و گفت: به طور قطع این اقدام علاوه بر اینکه باعث بهبود روند صادرات می شود،  شفافیت معاملات و افزایش کیفیت محصولات را بدنبال خواهد داشت.  

وی با بیان اینکه صادرات خشکبار ایران اکنون در معرض خطر جدی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر بالا بودن قیمت محصولات کشاورزی باعث کاهش توان رقابتی ایران با دیگر کشورها شده است که به طور حتم عرضه خشکبار در بورس کالا باعث کاهش خطرات موجود در صادرات خشکبار و شفافیت قیمت آن می‌شود.

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه اقدامات مناسبی جهت عرضه کشمش در بورس کالا صورت گرفته است، گفت: در صورتی که اقدامات لازم و درستی برای عرضه محصولات در بورس کالا انجام شود، به طور حتم با بهبود شرایط بازار داخلی و استانداردهای موردنظر مواجه می شویم.  

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران به عرضه سایر محصولات خشکبار در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عرضه ۵ هزار تن کشمش در بورس کالا به صورات آزمایشی انجام شده که در صورت نتیجه مثبت آن برای عرضه پسته در بورس کالا که قیمت جهانی آن مشخص است و نیز عرضه آن مطلوب تر از کشمش است، تصمیماتی را اتخاذ می کنیم.

وی درباره عرضه پسته وخرما در بورس کالا گفت: تاکنون صحبت های زیادی در این خصوص صورت گرفته اما هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده اما بررسی ها بیانگر آن است که عملی شدن این اقدام به نفع صنعت خشکبار خواهد بود.  

ارزانی ممقانی به موانع پیش رو جهت واردات خشکبار به ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با واردات بی رویه بادام زمینی و تخمه آفتابگردان روبرو هستیم و در مقابل با کمبود واردات بادام هندی که به عنوان محصول کمیاب در کشور عنوان می شود مواجه شدیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران نقش بورس کالا در تنظیم بازار خشکبار را اینگونه اظهار داشت: بورس کالا شفافیتی را در قیمت و معاملات ایجاد می کند که در حال حاضر این شفافیت در بازار داخلی حاکم نیست، محصولات کشاورزی با مشکل استاندارد و عدم شفافیت در بازار جهانی همراه هستند که به طور قطع بورس کالا قادر به سر و سامان دادن این امر خواهد بود.

مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید