Performancing Metrics

تاکید اوباما بر حفظ توافق هسته‌ای در دیدار با ترامپ | اتاق خبر
کد خبر: 383759
تاریخ انتشار: 17 آذر 1395 - 16:01
کری اعلام کرد
وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که اوباما و ترامپ رایزنی‌های خوبی درباره توافق هسته‌ای داشته‌اند، تاکید کرد: توافق هسته‌ای دارای بخش‌های سازنده‌ای است که ارزش حفظ کردن را دارد.

اتاق خبر: وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در نشست ناتو در بروکسل گفت: این را می‌دانم که رئیس جمهور اوباما گفت‌وگوی خوبی با دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب، درباره توافق هسته‌ای با ایران داشت. این منطق در گفت‌وگو حاکم بود که بدون نقض آن، بخش‌هایی از این توافق هستند که مثبت و سازنده‌اند و دارای ارزش هستند و باید حفظ شوند. از این رو، به نظر من اتلاف زمان است و نباید روی چیزهایی که روی نداده‌اند و قرارهایی که صورت نگرفته‌اند، بیش از حد کار کنیم.

کری ادامه داد: امید من این است که حقایق، علوم، عقل سلیم و منافع مشترک به خوبی مورد بررسی قرار گیرند و به شکلی اقدام شود که نتایج خوبی نه فقط برای کشور ما، بلکه برای اتحاد، مشارکت، دوستی و متحدان‌مان به دست آید و من باور دارم که این‌گونه خواهد بود. با این حال، گمان می کنم دست کم نشانه هایی وجود دارد که حوادثی روی می‌دهد که دولت فعلی، آن را دوست ندارد و ما با آنها موافق نیستیم. علت نیز این است که دولتی متفاوت روی کار است که رویکردی متفاوت دارد.

وی بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: سخنی کوتاه در این خصوص بیان کنم؛ توافق هسته‌ای با ایران باعث شد دنیا امن‌تر شود. هیچ کس دیگر امروز صحبت از این نمی‌کند که ایران می‌تواند امروز یا چند سال دیگر به بمب دست یابد. با محدودیت غنی سازی 3.67 درصد و محدودیت 300 کیلو در حفظ اورانیوم غنی شده، از نظر فیزیکی چنین کاری غیر ممکن است و ما از این میزان به خاطر بازرسی‌هایی که همه روزه انجام می‌شود، اطلاع داریم. از این رو من دعوت می کنم به این حقایق نگاه کنید و اگر به یکباره همه اینها را کنار بگذاریم، دوباره با کشوری روبرو می شویم که به سرعت به سوی سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند یا به این توافق پایبند نیست، سپس با گزینه‌های پیچیده‌تر و خطرناک‌تر روبرو می‌شوید.

کری تصریح کرد: چیزی که می‌دانم آن‌چه در تصویب این توافق از آن دوری کردیم، یک درگیری فوری بود که در نبود این توافق روی می‌داد. بنابراین من معتقدم که (با این توافق) دنیا امن تر شده است و دولت ترامپ نیز به همین نتیجه می رسد. کارشناسان و مسئولان امنیتی بسیاری در اسرائیل و منطقه نیز هستند که به همین نتیجه رسیده‌اند.

رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها نسبت به تصمیمات دولت آینده درخصوص دستاوردهای دولت اوباما، ازجمله توافق هسته‌ای گفت: رئیس جمهور اوباما گفت‌وگوی خوبی با رئیس جمهور منتخب ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 داشت و تاکید شد که این توافق باید حفظ شود، چراکه ارزش آن را دارد.

 ادعاهای کری مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که تولید این گونه سلاح ها در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

مبنع: ایسنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید