Performancing Metrics

مدیران کانال های تلگرام مجوز نمی‌گیرند بلکه احراز صلاحیت می‌شوند | اتاق خبر
کد خبر: 385036
تاریخ انتشار: 26 آذر 1395 - 02:23
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرد مدیران کانال‌های تلگرام مجوز نمی‌گیرند بلکه احراز هویت می‌شوند.

اتاق خبر: قرار است کانال‌های تلگرامی با بیش از ۵ هزار عضو توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی شوند تا اخبار کذب و شایعات در مورد هنرمندان، مسئولان، تعطیلات رسمی و دیگر مسائل مطرح در پیام‌رسان‌ها کاهش یابند و منابع آن‌ها مشخص گردند.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرده است که قرار نیست این کانال‌ها مجوز بگیرند و تنها مدیران این کانال‌ها احراز هویت می‌شوند.

سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی کانال‌های بالای ۵۰۰۰ عضو اعلام کرد:‌ «از قبل، بستری به نام samandehi.ir داشتیم که تا ۱۰ روز دیگر برای ثبت اعتبار ادمین شبکه‌های آماده فعالیت می‌شود. البته در حال حاضر این سامانه برای شبکه اجتماعی اینستاگرام آماده شده است.»

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در مورد نحوه‌ی احراز هویت مدیران کانال‌های تلگرامی توضیح داد: «برای پیام‌رسان تلگرام هم در حال نوشتن یک ربات هستیم تا فردی که اظهار می‌کند کانالی متعلق به او است، او را اعتبار سنجی کنیم. ما اصرار داریم که کسی به جایی مراجعه نکند و همه‌ کارها به‌صورت اینترنتی و از طریق سامانه‌ انجام شود. تأکید می‌کنم که این کار به معنای ثبت اعتبار است نه صدور مجوز؛ در واقع ما هویت مالک کانال را ثبت می‌کنیم و از او زمینه فعالیت کانالش را می‌پرسم که بعد بتوانیم آن را معرفی کنیم.»

موسویان بیان کرد: «ما در مورد احراز هویت مدیران کانال‌های تلگرام، بحث‌های تشویقی را هم دنبال کنیم و دستگاه‌های ذی‌ربط موافقند کانال‌های برتر را تشویق و حمایت کنیم. به نظر من مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی، یک مصوبه‌ی بسیار خوب است اما در اجرای آن همه باید کمک کنند که مهم‌تر از همه، خود مردم هستند که باید به ما کمک کنند. ما کدی به نام «شامد»(شناسه‌ی الکترونیکی محتوای دیجیتال) به کانال تلگرامی ثبت‌شده می‌دهیم.»

او افزود: «من انتظار دارم از این طرح استقبال شود چرا که ما بدون نیاز به مراجعه‌ی مدیران به سازمان یا نهادی، کار ثبت کانال‌های تلگرامی را انجام داده و این کار به‌صورت خود اظهاری انجام می‌شود. البته بر اساس مصوبه‌ شورای عالی فضای مجازی، احراز هویت در این سامانه برای مدیران کانال‌های دارای بیش از ۵۰۰۰ عضو الزامی است اما کانال‌های با کاربر کمتر ‌می‌توانند کانالشان را به ثبت برسانند و هیچ‌گونه مانعی برای این کار وجود ندارد.»

به گفته‌ی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چنانچه ادمین‌های کانال‌های تلگرامی که ۵۰۰۰ عضو و بیشتر دارند، کانالشان را ثبت نکنند و کد شامد نگیرند، غیرقانونی تلقی خواهند شد. البته بحث‌های سلبی در این باره و احیاناً برخورد با آن‌ها، بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ نیست اما به هر حال وقتی غیرقانونی تلقی شوند، به معنای این است که ضابطین قضایی این حق را دارند که جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرند.

موسویان در مورد استعلام کردن مشخصات مدیران کانال‌های تلگرامی گفت:‌ «استعلام خاصی صورت نمی‌گیرد و این کار، فقط یک احراز هویت است. ما مشخصات فرد را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و نیز می‌بایست شماره تلفنی را هم که متعلق به خودش است، به ما بدهد تا ما با استعلامی که از اپراتور مربوطه و از طریق دیتابیس آن می‌گیریم، برایمان مشخص شود که شماره تلفنی که کانال را با آن رجیستر کرده، متعلق به خود آن فرد است. همین کفایت می‌کند.»

مبنع: زومیت

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید