Performancing Metrics

باران زمانی:خیلی ها شهناز پهلوی را نمی شناسند | اتاق خبر
کد خبر: 385570
تاریخ انتشار: 1 دی 1395 - 05:46
باران زمانی بازیگری که این روزها در سریال «معمای شاه» ظاهر شده از ایفای نقش در این سریال گفت.

به گزارش اتاق خبر، باران زمانی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها بازی او را در نقش شهناز پهلوی در سریال «معمای شاه» شاهد هستیم پیش از این سابقه بازی در سریالی را نداشته است و تنها 4 فیلم در کارنامه این بازیگر وجود دارد که در گفتگویی که داشته از حضور در اولین سریال خود و ادامه مسیری که برای او در عرصه بازیگری محقق شد، گفته است که در ادامه می خوانید: 
 
حضورتون در مسیر هنر چگونه شکل گرفت؟ 
 
از بچگی به هنر علاقمند بودم به همین دلیل در دانشگاه سینما خواندم. البته نیمه تمام ماند و مدتی را تئاتر در کنار استاد سمندریان گذراندم و بعد از چند سال کار تئاتر اولین کار تصویری من در «دلشکسته» علی روئین تن رقم خورد و بعد از این فیلم «شیرین» عباس کیارستمی، «فاصله» کامران قدکچیان، «بدون اجازه» مرتضی هرندی و .... را پشت سر هم سینمایی بازی کردم. 
 
در خصوص آشنایی شما با گروه معمای شاه صحبت کنید؟ 
 
خیلی علاقمند به کار تاریخی بودم و همیشه اطرافیان بهم می‌گفتند چرا در تلویزیون بازی نمی کنی؟ میگفتم در تلویزیون کار تاریخی را دوست دارم انگار این صدای من را خدا شنید و این موقعیت را فراهم کرد. پتح سال پیش مشغول بازی در یک تله فیلم بودم  که یکی از عوامل مرا معرفی کرد برای یک کار تاریخی دیگری که میسر نشد و بعد از مدتی آقای کریم خان زند که در تئاتر با هم آشنایی داشتیم منو به آقای ورزی معرفی کردند. 
 
بعد از صحبت‌هایی که در اولین جلسه با ایشان داشتم آقای ورزی من را برای نقش شهناز معرفی کردند. 

چقدر اطلاعات تاریخی درباره شهناز داشتید؟ 

متأسفانه راجع به شهناز پهلوی در کتاب‌ها گفته نشده است. حتی خود من هم شهناز پهلوی را نمی‌شناختم با اینکه بچه بعد از انقلاب هستم زمانی که آقای ورزی درباره کاراکتر شهناز با من صحبت کرد قصه‌اش برایم جالب شد. 
 
برای رسیدن به نقشی که کمتر درباره آن نوشته شده چکار کردید؟ 
 
به خاطرات اعلم مراجعه کردم و کتاب‌هایی که درباره شهناز پهلوی بود را خواندم. آنقدر داستان این آدم عجیب بود که من تازه شهناز پهلوی را شناختم و بعد از تحقیق من یک دفترچه صد برگ را پر کردم و برای آقای ورزی بردم. ایشون گفتند فکر نمی‌کردم جدی دنبال کنید البته آقای ورزی به من گفتند که ما به زندگی خصوصی محمدرضا پهلوی می‌پردازیم و نمی‌توانیم به شهناز اینقدر بپردازیم. بیشتر اتفاقات مهم زندگی شهناز در سریال «معمای شاه» نشان داده شد. 
 
چه بخشی از زندگی شهناز در سریال دیده می‌شود؟ 
 
به دنیا آمدن شهناز از اولین همسر محمدرضا شاه را در این سریال شاهد هستیم، شهناز بعد از جدایی مادرش از محمدرضا، زیر نظر شمس پهلوی بزرگ شده است. همچنین در زمان ثریا هم بخش‌هایی را می‌بینیم که شهناز با ثریا میانه خوبی ندارد. در ضمن شهناز دختری است که زیاد جلوی دوربین‌ها ظاهر نبود، در کار سیاست دخالت نمی‌کرد و در فضای خودش زندگی می‌کرد و از پدرش محمدرضا محبت نمی‌دید. 
 
در اواخر دوره ثریا، عاشق اردشیر زاهدی می‌شود و مراسم ازدواج آنها اتفاق می‌افتد و آنها صاحب بچه‌ می‌شوند و طی اذیت‌هایی که اردشیر زاهدی نسبت به شهناز دارد، تصمیم به طلاق می‌گیرد. 
 
در ادامه چه اتفاقاتی برای شهناز رخ می‌دهد؟ 
 
بعد از طلاق، شهناز عاشق خسرو جهانبانی می‌شود و پدرش با آن مخالفت می‌کند، شهناز به سمت اعتیاد می رود و بعد از مدت ها شهناز به خاطر ازدواج با جهانبانی فرار می کند اما ما این مسائل را در «معمای شاه» نمی‌بینیم. 
 
در حال حاضر چقدر دنبال اخبار مربوط به شهناز هستید؟ 
 
می دانم که شهناز بعد از رفتن از ایران، هیچ ارثی از محمدرضا شاه دریافت نمی کند (نمی برد ) و در حال حاضر دو بچه دارد و در قید حیات است. 
 
کار با آقای ورزی چطور بود؟ 
 
عالی بود، آقای ورزی تاریخ را به خوبی می‌شناسند و سوال‌های ما را به خوبی پاسخ می‌دادند و این اتفاق خوبی بود. همه را به درستی راهنمایی می‌کردند، گروه منسجم و خوبی داشتیم و همه تلاش‌مان بر این بود سریال «معمای شاه» مانند درس تاریخ برای بچه‌های نسل سوم و چهارم باشد. 
 
درباره گریم و شباهتی که با شهناز به دست آوردید، بفرمایید؟ 
 
خیلی‌ها می‌گفتند شهناز پهلوی چشم‌های روشنی نداشته اما برعکس آن هم گفته شد. البته خود آقای ورزی گفتند که چشم‌های روشن داشت از طرفی شهناز خیلی لاغر بوده است و از لحاظ صورت عکسی به من نشان دادند که خیلی شبیه من بود و بر اساس همین عکس منو انتخاب کردند. 
 
چه مقطعی از سن شهناز را بازی داشتید؟ 
 
از 14 سالگی تا 40 سالگی را بازی داشتم که چهار گریم مختلف را تجربه کردم، آقای خلج استاد خوبی در زمینه گریم است و خوشبختانه در طول گریم تفاوت را احساس می‌کردیم. 
 
عکس‌العمل مردم نسبت به نقش چطور بود؟ 
 
نکته جالب این است که خیلی‌ها شهناز پهلوی را نمی‌شناسند و همه می‌پرسند کدوم دختر شاه است، دختر فوزیه یا ثریا است.  متأسفانه ما تاریخ خود را کمتر مطالعه کردیم و این سریال باعث شد، مردم آشنایی با شهناز پیدا کنند. 
 
نظر خانواده شما نسبت به نقش شهناز چگونه است؟ 
 
نقش را دوست دارند، از طرفی نقش شهناز خیلی متفاوت از دیگر درباریان است، اگر بقیه در کار همدیگر دخالت می‌کنند و در سیاست حضور دارند اما شهناز فقط از مادرش دفاع می‌کند و بی تفاوتی پدرش نسبت به این قضیه، شهناز را تبدیل به یک دختر گوشه گیر کرده است.
 
دوست داشتید با شهناز در ارتباط باشید و درباره زندگی‌اش بپرسید؟ 
 
بله برای هر بازیگری که نقش تاریخی بازی می‌کند دوست دارند چیزهای جالب زندگی آن را بپرسد و اگر ازنزدیک نقش را دیده باشند تأثیر خوبی در بازیگری آنها دارد، اما برای نقش شهناز که الان حدود 80 سال سن دارد و من با او در ارتباط نبودم، بیشتر رجوع کردم به کتاب‌ها و راهنمایی آقای ورزی و این کاراکتر را خلق کردم. 
 
سریال «معمای شاه» را چطور می‌بینید؟ 
 
سریال «معمای شاه» به عنوان درس تاریخی می‌بینم. شما در دانشگاه تاریخ را واحد به واحد می‌خوانی اما در این سریال، این کار را به صورت تصویری نشان می‌دهد و پروژه سختی بود و همه عوامل، لوکیشن‌ها و بازیگران توانستند درس بزرگی از تاریخ را به نسل سوم و چهارم نشان دهند. 
 
خود من همیشه دوست داشتم جزئیات تاریخ را بدانم و این سریال با دقت درباره همه چیز صحبت می‌کند و بقیه سریال هم درباره این موضوع صحبت کردند اما در «معمای شاه» همه مسائل محمدرضا شاه بازگو شده است. 
 
کارتون در تلویزیون ادامه می‌دهید؟ 
 
بله در حال حاضر سریال «پرستاران» را بازی می‌کنم و در «سرزمین کهن» نیز نقش کوتاهی داشتم. 
 
 
کلام پایانی: 
 
از آقای ورزی به خاطر اعتمادی که به من داشتند تشکر می‌کنم و بهترین‌ها را برایشان آرزو می‌کنم. 
 
گفتگو از الهام قبادی

همچنین در این زمینه بخوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات
ADS
ADS
پربازدید