Performancing Metrics

با آزادی حلب نقش آمریکایی ها در سوریه تضعیف شد | اتاق خبر
کد خبر: 385929
تاریخ انتشار: 7 دی 1395 - 20:18
مدیرکل خاورمیانه وزات‌امور خارجه :
سفیر سابق ایران در اردن گفت: آزادسازی حلب تاثیرات بسیاری داشت که از آن جمله می‌توان به کاهش نقش آمریکا و سازمان ملل در سوریه اشاره کرد.
ایرانی

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا محمد ایرانی که عصر امروز (سه شنبه ) در نشست سایت شورای راهبردی روابط خارجی با موضوع آثار راهبردی آزاد سازی حلب  سخن می‌گفت ، خاطر نشان کرد: بخش آزاد سازی حلب اهمیت بسیاری دارد ولی نباید در رابطه با آن غلو شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در رابطه با آزاد سازی حلب از اهمیت بسیاری برخوردار است جایگاه اش از نظر ژئوپلوتیکی مسائل اقتصادی و ... در سوریه است علاوه بر این نیروهای معارض قصد داشتند با در دست گرفتن حلب نفوذ خود در غرب منطقه را افزایش داده و به تدریج به سمت طراحی راهبردی برود.

ایرانی گفت:‌ به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران معارضین می خواستند در منطقه ای قدرت خود را تثبیت کرده و حکومت موقت تشکیل دهند . پس از آن هم ائتلاف بین‌المللی ایجاد کرده و با حمایت کشورهای غربی و سازمان های بین‌المللی ائتلاف خود را قدرت بخشیده و به تدریج زمینه برای تجزیه و خودمختاری فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در زمانی که حلب به سمت آزادی پیش می رفت تحرکات بین‌المللی زیادی انجام شد  افزود: به بهانه نقض حقوق بشر و مسائل انسانی فشارهای بسیار زیادی بر روی روسیه، ایران و دولت سوریه وارد کردند و کشورهای اروپایی و سازمان ملل در این زمینه فشارهای بسیاری بر ما وارد کردند چرا که آن‌ها فکر می کردند با تثبیت قدرت در حلب بن قاضی جدیدی ایجاد خواهند کرد .

سفیر سابق ایران در اردن با اشاره به روند آزاد سازی حلب افزود:‌ 53 ماه حلب در اختیار نیروهای معارض بود و لی در روند آزادی آن تعداد زیادی از مردم داوطلبانه خواستند تا از این شهر خارج شوند . تصمیم طرف مقابل این بود که در خلال خروج مردم نیروهای مسلح و تروریست های جبهه النصره را خارج کنند و در مقابل گفته شد که در حلب جنایت جنگی انجام شده و هر چه سریعتر باید اوضاع خاتمه یابد. درواقع آن‌ها می خواستند تمرکزها را از کل سوریه به حلب معطوف کنند.

وی ادامه داد: تمام این فشارها در حالی بود که دو شهرک در کنار ادلب از روز اول درگیری ها تحت محاصره بودند . طی سه سال گذشته هیچ امکانات دارویی و غذایی به آن‌ها نرسیده بود و در طول این مدت هم توجهی به آن‌ها نمی شد. تنها اخیرا به این دو شهرک هم اشاره شد و خواستند تا در نهایت مردم این مناطق هم خارج شوند . گویا در مورد مسئله سوریه تفاوتی قائل می‌شود.

مدیرکل خاورمیانه وزات‌امور خارجه با بیان اینکه تحولات در سوریه وارد فاز جدیدی می‌شود گفت:‌امروز بیشتر بحث پیدا کردن راه حل سیاسی از طریق گفت‌وگو مطرح است و این تحولات ناشی از پیروزی در حلب است. به عقیده من مسکو و تهران توانستند کاری را خارج از اراده بین‌المللی انجام بدهند . آن‌ها به عنوان بازیگران انکار ناپذیر در آزاد سازی حلب و سوریه نقش بسزایی دارند.

وی ادامه داد: پس از آزادی حلب نقش آمریکایی ها در سوریه تضعیف شد  . همچنین به نظر می رسد آزادی این شهر باعث کاهش نقش سازمان ملل شده است.

سفیر سابق ایران در اردن در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به گفت‌وگوهایی که قرار است بین ایران،‌روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه برگزارشود، گفت:‌تا الان سازمان ملل و دولت سوریه از شروع این گفت‌وگو ها استقبال کردند؛ چرا که پیدا شدن راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه  بسیار مهم است اما عرب ها و غربی ها هنوز در این رابطه موضع گیری نکردند.

وی در رابطه با اثرات آزادی حلب در عرصه بین‌المللی خاطر نشان کرد: نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که آزادی حلب در معارضان و گروه های تروریستی در عملکرد تاثیراتی هم داشته است  وخشونت آن‌ها را افزایش داده است. برای مثال سطح خشونت‌ها در حلب افزایش پیدا کرده است ،ماجرای  برلین همچنین حادثه ترور سفیر روسیه نشان از افزایش خشونت ها از سوی مخالفان و تروریست ها داشت البته آزادی حلب کمی باعث تردید سیاست های غربی ها هم شده است . برای مثال به نظر نمی رسد این بار در گفت‌وگوها پیش شرطی مانند رفتن اسد مطرح شود.

سفیر سابق ایران در اردن با تاکید بر اینکه در رابطه با آزاد سازی حلب باید هم بخش های مثبت و هم منفی را در نظر گرفت گفت:‌ حل بحران سوریه تنها راه حل سیاسی دارد و نقش آفرینی ایران در این زمینه بسیار مهم بوده و باید بتوانیم در خلال گفتگو ها امتیازگیری داشته باشیم.

در بخش دیگری از نشست آثار راهبردی آزاد سازی حلب عبدالرضا فرجی راد کارشناس شورای راهبردی روابط خارجی  خاطر نشان کرد: وقتی درگیری بین‌المللی باشد باید در سطح بین‌المللی حل شود و امروز مسئله سوریه با ورود روسیه بین‌المللی شده است.

وی ادامه داد: در زمان دولت اوباما موضوع سوریه حل نشد ولی از زمانی که ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شد مقاومت در طرف مقابل کاسته شد . این در حالی است که گفته شد انتخابات آمریکا از سوی روسیه فرمول بندی شده است.

کارشناس شورای راهبردی روابط خارجی  اظهار کرد: دربحث سوریه نظامیان و دولت این کشور و کمک های روسیه و حامیان مقاومت وجود داشت ولی نباید توازن قدرت فراموش شود چرا که بحث توازن قدرت در عرصه بین‌المللی بسیار اهمیت دارد و امروز قدرت های تاثیرگذار در بحث سوریه به این توافق رسیدند که باید وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.

وی ادامه داد: به عقیده من حل بحران سوریه بیشتر به صورت گفت‌وگو امکان پذیر است و صرفا از طریق نظامی امکان پذیر نیست و آزادی حلب یک فرصت است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و باید خیلی مواظب باشیم تا این فرصت ها را از دست ندهیم .

وی در پایان تاکید کرد:‌ برای قدرت های بین‌المللی گفتگو و مذاکره اهمیت بسیاری دارد و امروز در رابطه با سوریه قدرت های تاثیرگذار بین‌المللی با یکدیگر مذاکره می‌کنند و به قدرت های منطقه ای هم منافعی را  می دهندولی نه تمام منافع را.

انتهای پیام/

کد:94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید