به گزارش اتاق خبر به نقل از شرق،
بر اساس دادنامه مورخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۵، تعدادی از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال سند ایجاد این ستاد شده بودند؛ سندی که ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۵ با تصویب و ابلاغ رئیسجمهور ایجاد شد. مطابق این سند، ریاست ستاد بر عهده محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور قرار گرفت و وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، معاون حقوقی رئیسجمهور، دبیر شورای عالی فضای مجازی و برخی دیگر از مسئولان مرتبط از اعضای آن بودند.
تشکیل این ستاد در حالی صورت گرفت که ۲۰ روز در دیماه ۱۴۰۴ (از ۱۸ دی) و سه ماه (از ۹ اسفند) اینترنت کشور به دلایل امنیتی قطع شد. همزمان با آغاز قطعی و محدودیتهای گسترده اینترنت کاربران، کسبوکارهای آنلاین و فعالان اقتصاد دیجیتال با اختلالها و محدودیتهای کمسابقهای مواجه بودند. بسیاری از افردا بیکار شدند و بسیاری از کسبوکارها فعالیتشان متوقف شد.

