Performancing Metrics

افزایش ۹ درصدی صادرات | اتاق خبر
کد خبر: 386109
تاریخ انتشار: 11 دی 1395 - 18:50
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۹ درصدی صادرات کشور و کاهش ۱۷ درصدی واردات در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، رضا رحمانی در بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیر نفتی کشور در تبریز با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، توجه ویژه ای به رفع مشکلات حوزه تولید و صنعت کشور دارد، افزود: بدون لحاظ وقت و محدودیت زمانی برای کار کردن، تمامی توان خود را در وزارت صنایع برای کاهش و ریشه کن کردن مشکلات حوزه تولید به کار گرفته ایم.

 وی مقوله تولید را شاه بیت و کلید اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز کرد: با توجه به بحث تولید داخلی و افزایش کیفیت کالاهای تولیدی می توان در راستای تحقق حوزه اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های در دست اقدام وزارت صنعت در حوزه تولید، صنعت و مشکلات مربوط به حوزه کسب و کار ادامه داد: پروژه های مربوط به طرح رونق تولید، یکی از مهم ترین و جدی ترین اولویت های وزارت است و تمامی امور مربوط به آن نیز در حال پیگیری است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی یکی از مهم ترین اولویت های دولت تدبیر و امید در سالجاری است، ابراز کرد: در طی سال های گذشته مربوط به فعالیت های دولت نهم و دهم، شاهد وجود رشد منفی در تمامی حوزه های کشاورزی، تولید و صنعت بودیم و میزان رشد سرمایه گذاری نیز منفی پنج درصد بود.

 رحمانی همچنین با اشاره به مشکلات مالی موجود در دولت افزود: وضعیت درآمدهای دولت تدبیر و امید به حدی است که در برخی مواقع، پرداخت حقوق کارمندان نیز به سختی انجام شده است.

وی با اشاره به وضع تحریم های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی در طول دوره فعالیت دولت نهم و دهم گفت: در طول این بازه زمانی، اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل کوچک بودن همچون یک نهال شکستند و این دولت تلاش کرد که با یکسری اقدامات مدبرانه همچون برگزاری مستمر جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی، بازدید میدانی از واحدها و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، اکثر مشکلات را رفع کرده و تعداد بسیار زیادی از این واحدها را به چرخه تولید بازگرداند.

به گفته این مقام مسئول، تا امروز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل دار کشور در راستای حمایت از تولید و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.

رحمانی تصریح کرد: بانک های کشاورزی، ملی، صنعت و معدن، ملت، سپه، صادرات، تجارت و رفاه تا کنون به ترتیب بیشترین پرداختی را به صاحبان بنگاه های تولیدی و صنعتی مشکل دار داشته اند.

وی همچنین به مهم ترین اولویت های وزارت صنعت در سال آتی اشاره کرد که از آن بین می توان به نوسازی صنایع، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی، تکمیل طرح های نیمه تمام و نوسازی صنوف تولیدی اشاره کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تقدیر از تلاش های استاندار آذربایجان شرقی در برگزاری جلسات مربوط به رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی افزود: وضعیت این استان نسبت به استان های دیگر کشور بسیار خوب است و تا کنون هزار واحد تولیدی و صنعتی بازدید شده است که علاوه بر بازگشت تعداد زیادی از واحدها به چرخه تولید، در ۴۲۴ واحد تولیدی و صنعتی نیز منجر به افزایش تولید شده است. همچنین ۲۵۳۱ شغل جدید نیز در این استان ایجاد شده است.

رحمانی با اشاره به پیشی گرفتن صادرات از واردات در سال قبل عنوان کرد: خوشبختانه در ۹ ماهه نخست سال جاری نیز شاهد افزایش بیش از ۹ درصدی صادرات و همچنین کاهش ۱۷ درصدی واردات در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه بحث واردات بی رویه در حال کنترل است ابراز کرد: در این حوزه، برنامه منسجمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و نسبت به سال گذشته نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار  در حوزه واردات، کاهش داشته ایم.

وی همچنین سخنان خود بر لزوم تقویت کنسرسیوم های صادراتی در تبریز و آذربایجان تاکید کرد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید