Performancing Metrics

ترکیه در مسیر بهبود روابط با عراق | اتاق خبر
کد خبر: 386454
تاریخ انتشار: 19 دی 1395 - 13:53
نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با رئیس‌جمهور عراق بر لزوم همکاری دو کشور جهت ازبین بردن تروریسم تأکید کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق در دیدار با بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در بغداد گفت: مسئله مهم درباره روابط با عراق مساله تروریسم و حمایت از ارتش ما در جنگ علیه تروریسم است. منافع مشترک و تقویت روابط تاریخی و فرهنگی میان عراق و ترکیه تلاش هرچه‌سریع‌تر برای عبور از اختلافات‌ها و تنش‌ها را می‌طلبد. روابط باقی می‌مانند و تنش‌ها از بین می‌روند.

وی تأکید کرد: لازم است بعد از پیروزی علیه داعش در عراق و سوریه کشورهای منطقه برای از بین بردن آثار تندروی و تروریسم با هم متحد شوند. همکاری کنونی ما به عنوان شرکایی در منطقه برای پیروزی علیه تروریسم فرصت‌های نابودی تروریست‌ها را بیشتر می‌کند.

معصوم تأکید کرد: این سفر و دیگر سفرهای مسئولان دو کشور باید در راستای تقویت روابط در تمامی زمینه‌ها باشد.

ییلدیریم نیز از پیروزی‌های بزرگی که نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش کسب کرده‌اند، ابراز خرسندی کرد و گفت: این پیروزی‌ها برای از بین بردن نهایی تروریسم در منطقه مهم هستند. باید جهان را از شر تروریست‌ها رها کرد.

وی گفت: ما می‌خواهیم با عراق برای از بین بردن تروریسم و تقویت روابط میان دو کشور همکاری داشته باشیم.

بنعالی ییلدیریم با سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق نیز دیدار کرد.

الجبوری در این دیدار ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ترکیه و عراق به تقویت روابط دوجانیه میان دو کشور و حل تنش‌ها بینجامد.

وی گفت: عراق و ترکیه در تمامی زمینه‌ها از جمله امنیت و اقتصاد به یکدیگر نیاز دارند.

الجبوری بر لزوم متحد شدن عراق و ترکیه و کنار گذاشتن اختلافات و بحران‌ها در چارچوب دیپلماسی تأکید کرد و گفت که به قدرت دو طرف برای حل مشکلات اطمینان دارد.

وی گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که با هدف یکی کردن دیدگاه‌ها و تلاش‌ها برای مقابله با خطرات پیشرفتی در روابط میان دو کشور حاصل شود.

الجبوری گفت: سفر نخست‌وزیر ترکیه به بغداد در شرایط "بسیار حساس و استثنایی" صورت گرفته است؛ چرا که منطقه و جهان در مرحله "تاریخی و خطرناکی" هستند.

وی تأکید کرد: ترکیه و عراق هر دو از پیامدهای تروریسم رنج می‌برند. شهرهای عراق با خودروهای بمب‌گذاری شده و حملات تروریستی مورد هدف قرار می‌گیرند و شهرهای ترکیه نیز همین گونه مورد حمله قرار می‌گیرند.

ییلدیریم پس از دیدار با مقامات عراقی راهی اربیل شد تا با مقامات اقلیم کردستان نیز دیدار کند.

وی در این سفر با مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم و نیچروان بارزانی، نخست وزیر دیدار خواهد کرد.

هدف از سفر دو روزه ییلدیریم به عراق مهار کردن تنش‌های میان دو کشور به دلیل حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق است. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز شنبه پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که آنکارا درخواست عراق را برای خارج کردن نیروهایش از پادگان بعشیقه پذیرفته است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید