Performancing Metrics

اخطار دوباره برای کاسپین | اتاق خبر
کد خبر: 386809
تاریخ انتشار: 26 دی 1395 - 20:10
بانک مرکزی اعلام کرده که موسسه کاسپین موظف به پاسخگویی به مشتریان است. این ماجرا برای دومین بار طی ماه‌های اخیر و به دنبال جریان‌های پیش آمده برای این موسسه مجاز تکرار می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، موسسه کاسپین در اسفندماه سال گذشته با تجمیع چند تعاونی از جمله فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امیر جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران تشکیل و در مجموعه‌ای واحد متمرکز شد و با دریافت مجوز از بانک مرکزی فعالیت رسمی خود در بازار پول را آغاز کرد. از این رو این موسسه با توجه به تجمیعی که در آن شکل گرفت مسئولیت حساب‌ها و تعهدات تمامی تعاونی‌های تشکیل‌دهنده خود که باید منحل می‌شدند را بر عهده گرفت.

اما ماجرای کاسپین تا حدودی در سکوت پیش رفت تا اینکه چندی پیش دادستان تهران از بدهی‌های تعاونی فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این موسسه و همچنین پیگیری‌های قضایی  در رابطه با مدیران این تعاونی خبر داد. دولت‌آبادی اعلام کرد که فرشتگان طی سال‌های اخیر حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان منابع جذب کرده و اکنون تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

این خبر که تا حدودی برای مشتریان فرشتگان و البته کاسپین تکان‌دهنده بوده و تا حدی موجب نگرانی‌هایی در بین آنها شد، به فاصله‌ای کوتاه و در روز بعد با انتشار بیانیه‌ای از سوی موسسه کاسپین همراه بود با این محتوا که از تاریخ هفتم آذرماه کلیه سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار فرشتگان می‌توانند به هر یک از شعب که مایل هستند مراجعه و نسبت به انتقال سپرده‌های خود به کاسپین اقدام کرده و دفترچه‌های جدید مربوط به موسسه را دریافت کنند.

این اعلام در حالی با تشدید مراجعات به موسسه همراه شد که در این بین با وجود انتظاراتی که از بانک مرکزی برای اعلام موضع نسبت به شرایط موجود حاکم بر کاسپین و فرشتگان وجود داشت، تا مدتی سکوت برقرار بود تا اینکه این بانک در توضیحی هرچند کوتاه اعلام کرد که کاسپین دارای مجوز بانک مرکزی بوده و با انحلال تعدادی از تعاونی‌ها از جمله فرشتگان تشکیل شده است. بنابراین هیات مدیره این موسسه موظف خواهد بود در چارچوب قوانین و مقررات کلیه دارایی‌ها و بدهی‌های این تعاونی را به موسسه کاسپین انتقال داده و هیات‌مدیره آن باید حافظ منافع سپرده‌گذاران باشد.

کاسپین نیز که این موضوع را پذیرفته بود، همان روز اعلام کرد که تمام اموال و دارایی‌های فرشتگان به موسسه اعتباری کاسپین انتقال می‌شود و این در حال انجام است. بنابراین سپرده‌گذاران و مشتریان نگران نباشند.

نزدیک به ۴۰ روز از این ماجرا گذشته و در روزهای اخیر بار دیگر مشتریان کاسپین و به ویژه سپرده‌گذاران فرشتگان گله‌هایی را در رابطه با مسیر پر فراز و نشیب رسیدگی به شرایط خود مطرح کردند، به طوری که عنوان شد با اینکه بعد از انحلال تعاونی فرشتگان به عنوان بزرگترین عضو مجموعه کاسپین هیات تصفیه این تعاونی تشکیل و آغاز به کار کرده است، تنها فعالیت‌های انجام شده فقط محدود به تعویض تابلوهای شعب به نام کاسپین بوده است.   البته بعد از اعلام دادستان در مورد فرشتگان به تعویض دفترچه و اوراق سپرده که پیش از آن همچنان به نام تعاونی فرشتگان بود، به نام کاسپین توسعه پیدا کرده، اما متاسفانه هیات تصفیه فرشتگان از جمیع وظایف قانونی خود که طبق قانون به آن محول شده، عمل نکرده است. از جمله حسابرسی اموال و دارایی‌ها و سپرده‌های مردم و همچنین بدهی‌ها و انتقال آن به موسسه کاسپین.

بعد از گله‌های مطرح شده پیگیری‌ها از موسسه کاسپین نیز همچنان با توضیحی همراه نبود و در رابطه با عملکرد فعلی فرشتگان و اقداماتی که در دست اجرا وجود دارد، توضیحی دریافت نشده است. این در حالی است که بانک مرکزی در تازه‌ترین اطلاعیه خود بار دیگر موضوع تکلیف کاسپین به پاسخگویی در رابطه با درخواست مشتریان را مطرح کرده است. این بانک عنوان کرده که کاسپین دارای مجوز از فعالیت بانک مرکزی بوده و مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره این موسسه موظفند اقدام‌های لازم را برای رضایت مشتریان انجام و به اطلاع عموم برسانند. البته چند شماره تماس برای سپرده‌گذاران نیز اعلام شده است که می‌توانند در خصوص اقدامات موثر با آن تماس بگیرند که عبارتند از: ۲۲۳۴۰۳۹۷-۲۲۳۵۳۰۵۲-۲۲۳۴۲۸۷۸- ۲۲۳۵۳۳۷۴ و همچنین تلفن گویای ۲۹۹۵۴۸۵۵

این اعلام بانک مرکزی در شرایطی است که این روزها انتقاداتی مبنی بر عدم ورود این بانک به ماجرای کاسپین و زیرمجموعه‌های آن وجود داشته و عنوان می شود که چرا بانک مرکزی با وجود اینکه مجوز کاسپین را صادر کرده برای رسیدگی به امور آن و مشتریانش ورود پیدا نمی‌کند؟ این در حالی است که  بانک مصر است که با توجه به مجوزی که برای کاسپین صادر کرده، این موسسه مکلف به پاسخگویی خواهد بود. از این رفت و آمدها و اخطارها این گونه برآورد می شود که رسیدگی به امور زیرمجموعه‌های فعلی کاسپین و انجام تعهدات آن از شروط صدور مجوز از سوی بانک مرکزی برای آن بوده و اکنون باید کاسپین شرایط را پیش ببرد.

/انتهای پیام

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید