Performancing Metrics

مذاکرات تجاری بازرگانان ایران و ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 386815
تاریخ انتشار: 26 دی 1395 - 21:27
در اتاق تهران برگزار شد:
گروهی از کارآفرینان ترکیه در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله، گردشگری، کشاورزی و مواد غذایی، پوشاک، ماشین‌آلات صنعتی، انرژی و ساختمان و معماری با جمعی از تجار ایرانی دیدار کردند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، هیات تجاری و صنعتی اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیای ترکیه که به تهران آمده است، با حضور در تهران با جمعی از تجار و بازرگانان ایرانی ملاقات کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیا، سرپرستی این هیات تجاری را برعهده دارد و اعضای آن، گروهی از کارآفرینان ترک در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله، گردشگری، کشاورزی و مواد غذایی، پوشاک، ماشین‌آلات صنعتی، انرژی و ساختمان و معماری بودند. این گردهمایی ابتدا با سخنرانی مقامات اتاق تهران و اتاق آنتالیا آغاز شد و سپس، فعالان اقتصادی دو کشور برای گفت‌وگوهای تجاری و بررسی ظرفیت‌های همکاری مشترک، پای میز مذاکره نشستند.

در نشست تجاری بخش‌خصوصی دو کشور دبیرکل و معاون امور بین‌الملل اتاق تهران طی سخنانی، بر توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور همسایه تاکید و ملاقات و مذاکره رو در روی فعالان اقتصادی هر دو طرف برای دستیابی به نقاط مشترک همکاری‌ها را مهم ارزیابی کردند.

محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، با بیان اینکه طی سال جاری چندین ملاقات میان بخش‌خصوصی ایران و ترکیه در اتاق تهران برگزار شده است، گفت: همکاری‌های تجاری و صنعتی میان دو کشور به خوبی پیش می‌رود و در حال حاضر برخی از شرکت‌های ترکیه‌ای نیز اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کرده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور به ویژه در بخش گردشگری، افزود: آمار نشان می‌دهد که سالانه بیش از ۲ میلیون گردشگر ایرانی از آنتالیا ترکیه بازدید می‌کنند و این در حالی است که میزان حضور گردشگران ترکیه در ایران رقمی ناچیز و در حدود ۳۰ هزار گردشگر در سال است، از این رو باید دو طرف با رفع نقاط ضعف و ارتقای ظرفیت‌های گردشگری خود، توازن اقتصادی را در این بخش ایجاد کنند.

بختیاری با بیان اینکه ترکیه از جمله کشورهایی است که در دوره تحریم‌ها همواره در کنار ایران بود و امروز نیز این کشور در اولویت طرف تجاری ایران در دوره پساتحریم قرار دارد، افزود: حجم روابط تجاری دو کشور ایران و ترکیه رقمی در حدود ۱۰ میلیارد دلار است که با توجه به سابقه همکاری‌ها و نزدیکی دو کشور، رقم قابل توجهی نیست.

ایران و ترکیه فصل نوینی را در همکاری با یکدیگر آغاز کنند

در ادامه بهمن عشقی، دبیر کل اتاق تهران ضمن خوشامدگویی به هیات تجاری آنتالیا به روابط دیرینه دو کشور ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: دو کشور بزرگ ایران و ترکیه در همسایگی یکدیگر از روابط تاریخی دیرینه و بسیار خوبی برخودار هستند. مشترکات این دو کشور از قبیل دین، فرهنگ، زبان، سابقه تاریخی و بسیاری جهات دیگر باعث شده که پیوندی عمیق بین مردم دو کشور به وجود آید؛ به طوری که هرکدام از اتباع دو کشور، کشور مقابل را مانند خانه دوم خود می‌دانند و احساس غربت نمی‌کنند.

عشقی افزود: این احساس و عواطف مشترک باعث شده که از دیرباز رفت و آمدهای زیادی بین طرفین در جریان باشد. چنانکه سالانه بیش از ۲ میلیون نفر ایرانی از کشور ترکیه بازدید می‌کنند که مقصد بسیاری از آنان استان زیبای شماست؛ هرچند که تعداد بازدیدکنندگان ترک از ایران رقم اندکی را تشکیل می‌دهد. اما به هرحال این رفت و آمدها باعث گسترش روابط فرهنگی و تاریخی از یکسو و روابط اقتصادی و تجاری از سوی دیگر شده و می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، دو کشور ایران و ترکیه دارای پتانسیل‌ها و امکانات عظیم از ذخایر نفت و گاز، معدن، کشاورزی، صنعت، گردشگری و غیره هستند، ادامه داد: این پتانسیل‌ها می‌تواند، اقتصاد دو کشور را به یکدیگر پیوند بزند مضافاً اینکه اقتصاد ایران و ترکیه، در بسیاری از زمینه‌ها مکمل یکدیگر است. البته باید اذعان کرد که حجم روابط فیمابین در حال حاضر به هیچ وجه درخور دو کشور نیست و هنوز از بسیاری از زمینه‌های موجود برای همکاری مورد استفاده قرار نگرفته است.

دبیرکل اتاق تهران در ادامه یکی از دلایل توسعه اندک روابط تجاری دو کشور را اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دانست و افزود: اکنون که تحریم‌ها لغو شده است فرصت جدیدی پیش آمده تا هر دو کشور بتوانند از فرصت پیش آمده و توانایی‌های خود به نفع گسترش روابط تجاری و اقتصادی بهره‌مند شوند. هرچند که ترکیه در هنگام تحریم‌ها در بسیاری موارد در کنار ما بود و روابط تجاری خود را با ایران قطع نکرد لذا لازم است در اینجا اعلام کنم که ما هیچ‌گاه کشورهایی را که در دوران سخت تحریم در کنار ما بودند فراموش نمی‌کنیم و در تجارت به آنها اولویت می‌دهیم؛ ترکیه نیز یکی از این کشورهاست.

او با اشاره به حجم روابط تجاری غیرنفتی ایران و ترکیه که حدود ۴.۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، گفت: این رقم با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود دو کشور اندک به نظر می‌رسد. روابط دو کشور با در نظر گرفتن مبادلات نفتی حدود ۱۰ میلیارد دلار است حال آنکه رهبران دو کشور هدف ۳۰ میلیارد دلار را برای روابط تجاری تعیین کرده‌اند که دور از دسترس نیست. برای تحقق این هدف لازم است دو کشور تلاش کنند تا از یک سو موانع موجود از قبیل بانکی، پولی، گمرکی، ترانزیت، تعرفه‌های ترجیحی و غیره را از میان بردارند و از سوی دیگر با تغییر در رویه تجارت سنتی و تبدیل آن به اشکال نوین از جمله سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و مصرف در داخل دو کشور و صادارت به کشورهای منطقه و ثالث به یک تجارت و همکاری باثبات و دراز مدت دست یابند.

به گفته عشقی، یکی از مشکلات عمده در راه تجارت ایران و ترکیه، موانع بانکی و نقل و انتقالات مالی است. او ادامه داد: در سفر اخیر جناب آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به ترکیه و در ملاقات با جناب آقای اردوغان، طرفین نسبت به تاسیس و افتتاح بانک مشترک توافق کردند که این خود می‌تواند در تسریع روابط تجاری و اقتصادی نقل و انتقال پولی و مالی، سرمایه‌گذاری مشترک و بسیاری دیگر از جهات کمک شایانی به توسعه روابط کند.

 دبیر کل اتاق تهران سپس به سایر مزیت‌های ارتقای سطح مناسبات دو کشور اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و ترکیه با جمعیتی حدود ۱۶۰ میلیون نفر اکثراً جوان و تحصیلکرده و همچنین وجود ۱۵ همسایه با جمعیتی حدود ۴۰۰ میلیون نفر که بازار بزرگی را تشکیل می‌دهند و همچنین امکانات صنعتی، فنی و کشاورزی که در اختیار دارند می‌توانند با همکاری و نه رقابت با یکدیگر درهای نوینی را به روی خود بگشایند. لازمه این همکاری‌ها شناخت و تفاهم با یکدیگر است که اعزام هیات‌های تجاری و ملاقات، مذاکرات و بازدید از توانایی‌های طرفین می‌تواند این راه را تسهیل کند.

عشقی در ادامه به معرفی جایگاه اتاق تهران در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی تهران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی کشور که بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را در اختیار دارد آماده همکاری کامل با طرف ترکیه برای تحکیم و توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری است، ما طی چند سال گذشته با اعزام سه هیات بلندپایه تجاری از اتاق تهران به ترکیه و پذیرش و میزبانی هیات‌های زیادی از ترکیه آمادگی خود را در این مورد اعلام کرده‌ایم و به تبادل هرچه بیشتر هیات‌های تجاری، برپایی سمینارهای اقتصادی، برگزاری نمایشگاه و تبادل اطلاعات اقتصادی تجاری با ترکیه علاقمند هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیا نیز در این نشست، با تاکید بر اینکه بخش‌خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌توانند تحول عظیمی در مناسبات دو طرف ایجاد کنند، گفت: سفر سال گذشته هیات تجاری آنتالیا به تهران، فرصتی را فراهم کرد تا اطلاعات مناسبی از نوع همکاری‌های آتی به دست آوریم و امروز همراه با آگاهی دقیق تر از مناسبات دو کشور، هیات اقتصادی قوی را برای تعامل بیشتر روابط تجاری به تهران آورده‌ایم.

«داود چتین» با بیان اینکه اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیا یکی از اتاق‌های قدیمی کشور ترکیه است، به روابط دو کشور در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: طی سال ۲۰۱۴ میلادی، نزدیک به ۳.۵ میلیون گردشگر از کشور روسیه به آنتالیا آمدند که این میزان گردشگر نتیجه ۲۰ سال تبلیغات مستمر و گسترده در زمینه ظرفیت‌های گردشگری ترکیه در کشور روسیه بود. از این رو، ایران و ترکیه نیز برای توسعه همکاری‌ها در بخش گردشگری باید به تقویت زیرساخت‌ها در این زمینه اقدام کنند.

وی در عین حال، دو حوزه گردشگری و کشاورزی را جزو اولویت‌های همکاری اقتصادی آنتالیا با ایران عنوان کرد و افزود: آنتالیا علاوه بر برخورداری از ظرفیت بالای صنعت گردشگری، در دیگر بخش‌ها از جمله سیستم‌های گلخانه‌ای، صنایع کشاورزی، صنعت کشتی‌سازی و نیز معدن دارای توانمندی‌های بالایی است.

داود چتین تاکید کرد که هیات اعزامی اتاق آنتالیا به تهران، علاقمند است ظرفیت‌های مشارکت را شناسایی و با شرکت‌های ایرانی همکاری بسیاری بیشتری نسبت به زمان کنونی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید