Performancing Metrics

اعتبار 5000 میلیارد ریالی برای حل مشکل تامین آب استان های بحرانی مورد نیاز است | اتاق خبر
کد خبر: 386847
تاریخ انتشار: 27 دی 1395 - 15:51
معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: برای حل مشکل تامین آب شرب استان های بحرانی پروژه های اضطراری و کوتاه مدت تعریف شده که اجرای آنها نیازمند پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «رحیم میدانی» امروز (دوشنبه) در پایان نشست خبری،درباره مهلت 2 هفته ای «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری به وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه برای ارایه راهکارهای حل مشکل تامین آب شرب استان های بحرانی افزود: این اعتبار باید به صورت نقدی تخصیص یابد، زیر پروژه های اضطراری و کوتاه مدت را نمی توان در قالب اعطای اوراق مشارکت و ... اجرا کرد.
به گفته این مقام مسوول، تاکنون جلسه های متعددی در این زمینه بین وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه برگزار و طی آنها تامین اعتبار پنج هزار میلیارد ریالی به این منظور پیشنهاد شده است.
وی، از استان های کرمان، فارس، هرمزگان و بوشهر بعنوان بیشترین مناطق دچار بحران آبی نام برد و گفت: برای رفع مشکلات تامین آب شرب در این مناطق راهکارهایی همچنین اجاره چاه از کشاورزان، خرید چاه، حفر چاه های جدید، ارتقای ظرفیت ایستگاه های پمپاژ آب و ... تعریف شده است.
میدانی همچنین با اشاره ویژه به استان فارس، گفت: در آخرین جلسه برگزار شده شورای عالی آب، درخصوص رفع بحران کم آبی در این استان راهکارهایی ارایه شد که از آن جمله، لزوم تجدیدنظر اساسی در الگوی کشت این استان است.
وی یادآوری کرد: با وجود شرایط تنش آبی همچنان شاهد کشت محصولاتی آب بر مانند برنج در این استان هستیم و وزارت جهاد کشاورزی باید از کشت اینگونه محصولات جلوگیری کرده و جلوی عدول از الگوی کشت بهینه در این استان را بگیرد.
به گفته معاون وزیر نیرو، پروژه های دیگیر همچون اجرای خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز، انتقال آب از خلیج فارس به شهرهای لار، لامرد و برخی دیگر از شهرهای جنوبی، از جمله برنامه های بلندمدت تعریف شده برای رفع مشکل تنش آبی در کشور هستند.
پیشتر معاون اول رییس جمهوری در جلسه شورای عالی آب کشور با بیان اینکه تامین آب شرب مردم سراسر کشور از مهمترین اولویت های دولت است، گفته بود، لازم است وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور در دو هفته، پیشنهادهای و راهکارهای اجرایی برای حل مشکل تامین آب شرب را در استان هایی که با بحران مواجه هستند، تدوین و ارایه کنند.
پیشتر مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرده بود، پنج سد از مجموع سدهای کشور در شرایط بحرانی و زیرخط قرمز تامین آب شرب قرار دارد.
«محمد حاج رسولی ها» امروز (یکشنبه) افزود: این سدها شامل سد «دوستی» در استان خراسان رضوی، «درودزن» و «ملاصدرا» در استان فارس، زاینده رود اصفهان و «شمیل و نیان» و میناب در استان هرمزگان هستند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان ساخت: در برخی شهرها همچون کرمان، یزد و بیرجند نیز با مشکلات تامین آب شرب از منابع آبی زیرزمینی مواجه هستیم که مقرر شده در این شهرها کارگروه هایی از سوی وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه برای رفع مشکلات برگزار شود.
حاج رسولی ها افزود: بودجه و اعتبارهای لازم برای تامین آب شرب پایدار برای این شهرها و عبور از مشکلات آبی نیز در این جلسات کارگروه تعیین خواهد شد.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید