Performancing Metrics

ظرفیت سازی برای10میلیارد یورو سرمایه گذاری درحوزه ریلی با اجرای برجام | اتاق خبر
کد خبر: 386879
تاریخ انتشار: 28 دی 1395 - 11:14
مدیرکل امور بین الملل راه آهن عنوان کرد؛
مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران می گوید، پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها ظرفیت سازی بیش از 10 میلیارد یورو سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی کشور صورت گرفته است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، عباس نظری درباره گشایش های برجامی در این حوزه افزود: افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از مهمترین سیاست های راه آهن در حوزه ریلی است تا ضمن برقی کردن برخی از خطوط، شاهد آغاز فعالیت قطارهای سریع السیردر کشور باشیم.

**مذاکره با شرکت های ایتالیایی

وی با اشاره به مذاکره با شرکت های ایتالیایی برای انجام سرمایه گذاری در چهار پروژه بزرگ ریلی کشور با بیش از 4 میلیارد یورو سرمایه گذاری گفت: برای ساخت خط ریلی قطارهای سریع السیر قم - اراک با این شرکت ها به توافق رسیده ایم و در آینده قرارداد ما با آنها نهایی می شود.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با نهایی شدن مذاکرات ما با شرکت های ایتالیایی در این پروژه، مذاکرات برای ساخت مسیر قطار سریع السیر تهران - همدان آغاز شده و براساس توافق دیگری مقرر شده است ایتالیایی ها در شهرهای اطراف تهران برای راه اندازی یک مرکز تست قطعات و ناوگان ریلی سرمایه گذاری کنند.

نظری با بیان اینکه تنها چند کشور در دنیا دارای مرکز تست قطعات و ناوگان ریلی هستند، گفت: برگزاری 18 دوره آموزشی فنی و مهندسی مورد نیاز حوزه ریلی، همراه با انتقال دانش فنی با شرکت های ایتالیایی در حال نهایی شدن است و مجموع این سرمایه گذاری ها بیش از 4 میلیارد یورو خواهد بود.

**سرمایه گذاری شرکت های چینی

وی با اشاره به سرمایه گذاری یک شرکت چینی برای مسیر ریلی سریع السیر تهران - اصفهان افزود: قرارداد سرمایه گذاری در این مسیر به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون دلار امضا شده و هم اکنون این پروژه بزرگ ریلی در دست ساخت است.

این مقام مسوول در شرکت راه آهن به اهمیت برقی کردن مسیر تهران - مشهد اشاره کرد و گفت: برقی شدن این مسیر به عنوان پر تردد ترین مسیر ریلی کشور برای راه آهن بسیار اهمیت دارد و قرارداد سرمایه گذاری یک میلیارد و 700 میلیون یورویی چینی ها در این مسیر در حال نهایی شدن است.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ابرازخرسندی کرد، مسایل فنی و مهندسی برقی کردن مسیر تهران - مشهد به پایان رسیده و در حال حاضر اگزیم(صادرات- واردات) بانک چین و بانک مرکزی کشورمان در حال بررسی مسایل مالی این پروژه ریلی هستند.

**مذاکره با شرکت های فرانسوی

نظری درباره مذاکره راه آهن با یک شرکت فرانسوی برای توسعه قطارهای حومه ای گفت: با توجه به تصویب راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای، مذاکرات ما با یک شرکت فرانسوی برای تردد بیش از 20 میلیون مسافر در اطراف کلانشهرها آغاز شده است تا بتوانیم با توسعه خطوط و تامین ناوگان مورد نیاز ریلی از این ظرفیت مهم در اطراف کلانشهرها استفاده کنیم.

**خط اعتباری روسیه

وی با اشاره به اعتبار 5 میلیارد یورویی دولت روسیه برای ایران پس از اجرایی شدن برجام، گفت: در نظر داریم با استفاده از این امکان نسبت به بازسازی ، برقی کردن و ارتقا سرعت در مسیر ریلی گرمسار - اینچه برون در مرز ترکمنستان اقدام کنیم که هزینه سرمایه گذاری آن یک میلیارد و 200 میلیون یورو برآورد شده است.
نظری با بیان اینکه ظرفیت ترانزیت کالا دراین مسیر هم اکنون سالیانه 3 میلیون تن است، گفت: با برقی شدن این مسیر ریلی ظرفیت ترانزیت کالا سالیانه به بیش از 10 میلیون تن افزایش می یابد.

**آمادگی شرکت های هندی برای سرمایه گذاری

وی با بیان اینکه شرکت های هندی نیز برای انجام سرمایه گذاری در شبکه ریلی کشور اعلام آمادگی کرده اند، گفت: شرکت «ایرکون» هند درصدد است در ساخت مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیش از 175 میلیون یورو سرمایه گذاری کند.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یادآورشد: با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام دولت هند یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفت و تاکنون از محل این اعتبار250 هزار تن ریل مطابق با استانداردهای بین المللی برای توسعه خطوط راه آهن خریداری شده است.

**خط ریلی آستارا - آستارا

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی خط ریلی قزوین - رشت - آستارا در کریدور شمال - جنوب در غرب دریای خزر، گفت: خوشبختانه در این مسیر پروژه خط ریلی آستارا - آستارا تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و با راه اندازی این مسیر بسیاری از هزینه حمل کالا در این مسیر کاهش می یابد.

نظری با بیان اینکه سالیانه بیش از 50 هزار کامیون ایرانی برای حمل کالا از ایران به جمهوری آذربایجان سفر می کند، افزود: هر کامیون ترانزیت ایرانی که وارد خاک جمهوری آذربایجان می شود باید 360 دلار عوارض به دولت این کشور پرداخت کند و این هزینه ترانزیت کالا را برای رانندگان ایرانی در این مسیر افزایش می دهد، ضمن اینکه رانندگان ایرانی در این مسیر مشکلات زیادی را متحمل می شدند.

وی افزود: با بهره برداری از این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ظرفیت جابجایی کالا در این مسیر ، ترانزیت کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو همسایه بیش از پیش تسهیل می شود.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: دولت جمهوری آذربایجان برای انجامسرمایه گذاری در این مسیر به میزان بیش از 500 میلیون دلار اعلام آمادگی کرده است و تقریبا با این سرمایه گذاری بخشی از هزینه های ساخت این مسیر ریلی تامین خواهد شد و زمینه های تقویت مناسبات اقتصادی بین دو کشور مسلمان در این منطقه بیشتر فراهم می شود.

**مذاکره با ترکیه

وی بر اهمیت توسعه خطوط ریلی و اتصال آن به کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: برای تحقق این استراتژی مهم با مقامات راه آهن ترکیه در حال مذاکرات مقدماتی هستیم تا یک خط ریلی از مرز بازرگان به کشور ترکیه متصل شود.

** اتصال ریلی به عراق و افغانستان

همچنین قرار است در جنوب نیز خط ریلی ایران از طریق مرز شلمچه به خط آهن بصره در کشور عراق متصل شود.

نظری با اشاره به اولویت راه آهن برای اتصال شبکه ریلی ایران به افعانستان یادآور شد: برای تحقق این هدف خط آهن ایران تا خواف به بهره برداری رسید و هم اکنون پیمانکار ایرانی احداث خط آهن خواف تا هرات را در دست ساخت دارد تا ترانزیت کالا به وسیله قطار بین ایران و افغانستان توسعه یابد.

**کریدور ریلی شرق دریای خزر

این مقام مسوول در راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: پس از برجام افزایش تردد در کریدور ریلی شرق دریای خزر از اولویت های مهم راه آهن است و به همین منظور توسعه راه ابریشم ریلی بین ایران، افغانستان، تاجیکستان، قیرقیزستان و چین به طول بیش از یک هزار و 800 کیلومتر منافع زیادی را نصیب کشورهای این مسیر خواهد کرد.

وی گفت: برای احداث این راه ابریشم ریلی بین مقام های سیاسی این پنج کشور توافق شده است و در حال حاضر به دنبال تامین منابع مالی و فایناس این پروژه بزرگ ریلی در منطقه هستیم و قرار است بخشی از مسیر افغانستان به طول 800 کیلومتر توسط بانک توسعه آسیایی تامین مالی شود.

نظری اظهار داشت: برآوردهای اولیه نشان می دهد ساخت راه ابریشم ریلی در بین این پنج کشور بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد که می تواند مسیر چین را به اروپا 2 هزار کیلومتر کوتاه کند.

**راه اندازی دفتر منطقه ای اتحادیه راه آهن های جهان

مدیر کل اموربین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران راه اندازی دفتر منطقه ای خاورمیانه اتحادیه راه آهن های جهان « UIC » را از دیگر دستاوردهای مهم راه آهن در حوزه ریلی عنوان کرد و گفت: مقر اصلی این اتحادیه در پاریس و در منطقه خاورمیانه در تهران است و و هم اکنون نمایندگان 9 کشور ترکیه، عربستان، امارات، سوریه، عراق، اردن، قطر، افغانستان و عمان در این دفتر منطقه ای حضوری فعال دارند.

اتحادیه بین‌المللی راه‌‌آهن‌های دنیا (UIC) با هدف ایجاد یک سازمان بین‌المللی ریلی برای ایجاد استانداردهای جهانی برای راه‌‌آهن‌ها، ارتقای حمل و نقل ریلی در جهان، نزدیک کردن شرکت‌های ریلی به یکدیگر و تسهیل تبادل تجربیات بین‌ راه‌آهن‌ها در سال 1302 ﴿برابر با اکتبر 1922﴾ در شهر پاریس تشکیل شد و اکنون بیش از 90 سال قدمت دارد.

این اتحادیه به امور مختلف حمل و نقل ریلی و برآوردن نیازهای فنی مختلف با حضور کارشناسان و متخصصان از راه‌آهن‌ها و صنعت ریلی در زمینه‌های مسافری٬ باری، سیستم‌های سریع‌السیر، ناوگان، علائم، ایمنی و امنیت ریلی، انرژی، کریدورهای حمل و نقل ریلی بین‌المللی و توسعه پایدار می‌پردازد.

هم اکنون این اتحادیه دارای بیش از240 عضو در 5 قاره جهان متشکل از بهره برداران حمل و نقلی، مدیران زیربنایی، شرکت‌های حمل و نقل عمومی و راه‌آهن‌های دولتی و خصوصی است. این اتحادیه 700 استاندارد و دستورالعمل در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ریلی،200 سند مرجع در باره مسایل مختلف حمل و نقل ریلی برای 6 مجمع منطقه‌ای اروپا، آسیا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی صادر کرده است.

راه‌آهن ایران نیز به منظور استفاده از استانداردهای جهانی ریلی و نیز حضور در جامعه جهانی راه‌آهن‌ها در سال 1326 مطابق با سال 1947 میلادی به طور رسمی به عضویت اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها درآمد و هم‌اکنون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جزو 21 عضو هیات اجرایی این سازمان سیاستگذار، تصمیم‌گیرنده و ناظر بر فعالیت‌های ریلی در جهان است.

وظیفه عمده دفتر خاورمیانه ای این اتحادیه در تهران ساماندهی و هماهنگی‌ فعالیت‌های ریلی منطقه خاورمیانه با حضور راه آهن های کشورهای یاد شده است که در حال حاضر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه UIC تحت نظارت ستاد مرکزی آن کار خود را از سال 2009 ( 1388) در ساختمان مرکزی راه‌آهن آغاز کرده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید