Performancing Metrics

جوجه یک روزه ارزان شد | اتاق خبر
کد خبر: 386950
تاریخ انتشار: 29 دی 1395 - 17:06
نخستین عرضه 20 هزار قطعه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران به مرور زمان بازار را متعادل می کند اما به گفته رئیس اتحادیه مرغ گوشتی کشور، در شرایط کنونی کاهش سقف قیمت تا حداکثر 20 هزار ریال، نتیجه نشست مشترک این اتحادیه با انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه بو
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «عظیم حجت» امروز (چهارشنبه)  افزود: با نشست مشترک بین اعضای انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه و اتحادیه مرغداران گوشتی مقرر شد با اطلاع رسانی قیمت و ابلاغیه های لازم از اعلام نرخ های کاذب برای جوجه یک روزه و همچنین رقابت پرورش دهندگان مرغ گوشتی برای خرید این محصول جلوگیری شود.

وی این نشست مشترک را عامل اصلی کاهش قیمت جوجه یک روزه دانست و یادآوری کرد: بازار تا سه روز پیش روند افزایشی لجام گسیخته ای در زمینه قیمت جوجه یک روزه تجربه کرد اما اکنون با هماهنگی این انجمن ها، سقف قیمت جوجه حداکثر 20 هزار ریال برای روزهای پایانی سال تعیین شد.

به گفته وی، تاکنون قیمت جوجه یک روزه 22 هزار تا 24 هزار ریال است که در صورت ادامه این روند و احتساب هزینه های حمل و نقل و بیمه این میزان تا 28 هزار ریال نیز می رسید که به سود بخش تولید نبود.
وی اضافه کرد: از امروز قیمت هر قطعه جوجه یک روزه یک هزار ریال کاهش یافت که این امر ادامه می یابد تا قیمت ها متعادل شود.

** عرضه جوجه در بورس کالا

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا را یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت این محصول برشمرد و گفت: این اتفاق بتازگی رخ داده است و هنوز نمی تواند به سرعت در کاهش قیمت جوجه یک روزه نقش موثری داشته باشد؛ بنابراین عامل اصلی کاهش نرخ، تصمیم گیری این تشکل های صنفی است.

وی تاکید کرد بورس باعث شفاف سازی قیمت ها می شود. بنابراین عرضه این محصول در بورس می تواند در آینده به متعادل سازی قیمت این محصول منجر شود.

این مسوول صنفی افزود: به طور حتم با افزایش حجم معاملات جوجه یک روزه در بورس کالا افزون بر کنترل بازار، کاهش بیشتر قیمت رقم می خورد.

بیست و ششم دی ماه برای نخستین بار 20 هزار قطعه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران فروخته شد.

** قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده 50 هزار ریال است

حجت درباره قیمت مرغ گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده 42 هزار تا 43 هزار ریال است؛ درحالی که با توجه به هزینه های تمام شده تولید همچون نرخ جوجه یک روزه با قیمت 24 هزار ریال، باید هر کیلوگرم مرغ زنده با قیمت 47 هزار تا 50 هزار ریال عرضه شود.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن حداقل حاشیه سود دو هزار تا سه هزار ریالی برای تولیدکنندگان، عرضه هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان 75 هزار تا 77 هزار ریال برآورد می شود.

براساس بررسی کارشناسی وزارت جهادکشاورزی، قیمت واقعی هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان 70 هزار تا 75 هزار ریال است و عرضه این محصول در محدوده قیمت بیش از آن، نوعی بی انصافی در حق مصرف کنندگان به شمار می رود.

سالیانه بیش از دو میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 20 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه در کشور تولید می شود که بخش عمده این محصول در داخل به مصرف می رسد و سالیانه 80 هزار تا 100 هزارتن به بازارهای هدف صادر می شود.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید