Performancing Metrics

تکذیب اعلام ۲۵ مفقودی از شهروندن عادی | اتاق خبر
کد خبر: 387054
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1395 - 18:07
عملیات امداد در ساختمان پلاسکو که روز گذشته فروریخت ادامه دارد، علاوه بر شهادت یک آتش‌نشان، امیدی به زنده ماندن دیگر افراد در زیر آوار وجود ندارد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، ساختمان پلاسکو روز گذشته دچار حریق شد. عملیات امداد از لحظاتی پس از وقوع حادثه آغاز شد اما پس از آن این ساختمان قدیمی به یکباره فرو ریخت و حدود ۲۰ نفر از آتش نشانان که برای عملیات وارد طبقات زیرین ساختمان شده بودند، محبوس شدند.

ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و تمام امکانات و تجهیزات برای امدادرسانی به محبوسین در طبقات زیرین ساختمان آغاز شد اما تاکنون به محبوسین دسترسی پیدا نشده است و به گفته مسئولان امیدی به زنده بودن افراد یر آوار نیست. آخرین اخبار از امدادرسانی و عملیات مرتبط با این حادثه به شرح زیر است:

تکذیب مفقودی ۲۵ شهروند/تنها ۲ نفر اعلام مفقودی شده است

سردار ساجدی نیا در گفتگویی عنوان کرد: اعلام ۲۵ مفقودی از شهروندن عادی را تکذیب می کنیم.

فرمانده انتظامی تهران گفت: با تکذیب  اینکه تاکنون نزدیک به ۲۵ خانواده (به غیر از خانواده آتش نشانان)به پلیس مراجعه کرده اند و از مفقود شدن یکی از اعضای خانواده خود خبر داده اند، گفت: تنها ۲ نفر برای اعلام مفقودی مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد: به علت ادامه کار امدار رسانی و آوار برداری فردا(شنبه) از تقاطع خیابان جمهوری اسلامی - خیابان سی تیر تا میدان استقلال(چهارراه مخبرالدوله) تردد ممنوع است. از شمال به جنوب هم تردد از میدان فردوسی تا میدان امام خمینی ممنوع است.

فرمانده انتظامی تهران افزود: فردا هیچ مدرسه و موسسه آموزشی تعطیل نیست. کسبه ای که نگران اموال خود هستند و در جریان حادثه ساختمان پلاسکو در بین آوار قراردارد می توانند با اسناد و مشخصات اموال به اداره آگاهی مراجعه کنند.

ادای احترام به شهدای آتش نشان

اقشار مختلف مردم با حضور در ایستگاه های آتش نشانی و اهدای گل به آتش نشانان شهید ادای احترام کردند. همچنین همه ایستگاه های آتش نشانی تهران سیاه پوش شد.

آب محدوده پلاسکو وصل شد

آب محدوده پلاسکو که از روز گذشته قطع شده بود، وصل شد.

هیات دولت شنبه را عزای عمومی اعلام کرد

دولت در اطلاعیه ای فردا شنبه دوم بهمن ماه را عزای عمومی اعلام کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

حادثه تلخ و اندوهبار آتش سوزی و فروریختن ساختمانی در مرکز تهران که منجر به جان باختن و آسیب دیدن تعدادی از مردم و آتش نشانان متعهد و پرشهامت شد، مایه تاسف و اندوه فراوان گردید.

در این سانحه دردناک و تاسف بار جلوه ای پرشکوه از ایثار و فداکاری آتش نشانان شجاع در برابر دیدگان ملت رشید ایران و جهانیان به نمایش گذاشته شد. فداکارانی که با بذل جان از عهده امتحانی دشوار در مراقبت مسئولانه از مردم و حفظ جان آنان سربلند و موفق برآمدند.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از این بزرگ مردان ایثار و فداکاری، قدردانی از خدمات ارزنده آنان،  آرزوی سلامتی برای مجروحان و تسلیت به بازماندگان به منظور بزرگداشت جان باختگان و همدردی با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه ۱۳۹۵ را عزای عمومی اعلام میکند و عموم مردم ایران را به قدرشناسی شایسته از آنان دعوت می نماید.

احتمال انفجار مخزن گازوئیل وجود ندارد

ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با هشدار در خصوص حوادث مشابه پلاسکو گفت: احتمال انفجار مخزن گازوئیل موتورخانه ساختمان پلاسکو وجود ندارد.

حرارت آتش پنهان زیر آوار کار آتش‌نشانان را مشکل کرده است

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: مشکل این است که در آتش پنهان در لایه های زیرین آوار محبوس شده است. حرارت بسیار بالای زیرین کار را برای آتش نشانان مشکل کرده است. انتظار برای زنده ماندن افراد زیر آوار انتظار درستی نیست. از قرارگاه خاتم سپاه و ارتش تجهیزات آواربرداری آمده اما هنوز به هیچکسی از افراد زیر آوار دسترسی پیدا نکرده ایم. آتش نشانان مشغول عملیات جستجو در مغازه ها بودند که ساختمان ویران شد.

احتمال انفجار مجدد در محل ساختمان پلاسکو

پرویز سروری عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: احتمالا یک مخزن اصلی گازوئیل در طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو وجود دارد که نگران انفجار آن هستیم. احتمال می‌رود افرادی در طبقات پایین و در زیر آوارها مصدوم شده باشند که احتمال نجات زنده آنها وجود ندارد.

فعالیت ۲ هزار نیروی داوطلب در آواربرداری پلاسکو

شهرام گیل آبادی سخنگوی شهرداری تهران: حدود دو هزار نفر از نیروهای اجرایی و داوطلب در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو مشغول کمک رسانی و فعالیت هستند.

تشریح آخرین وضعیت مصدومان پلاسکو

سرپرست اورژانس کشور در خصوص آخرین وضعیت مصدومان حادثه پلاسکو، گفت: از ۸۴ مصدوم حادثه پلاسکو، تنها دو نفر در بیمارستان بستری هستند. «فخرالدین گودرزی» در بیمارستان پارس و «امیر مهدیانی» در بیمارستان کسری بستری است. یکی از آتش نشانان هم صبح امروز به شهادت رسید.

اعلام آمادگی ارتش برای کمک به آواربرداری پلاسکو

جانشین فرمانده کل ارتش که در محل حادثه حضور یافته بود، گفت: ازدحام زیاد نیروهای امدادی، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند به همین دلیل قرار شد ارتش به عنوان پشتیبان آماده باشد. آماده هستیم تمام دستگاه‌های برش و مهندسی خود را در اختیار امدادگران قرار دهیم. دژبان‌های ارتش نیز با اعلام  نیاز نیروی انتظامی وارد خواهند شد.

امیر پوردستان افزود: ۱۲ بیمارستان ارتش آماده پذیرش از مصدومان هستند.

انتظار زنده ماندن کسی زیر آوار نیست/احتمال وجود اشخاص عادی زیر آوار

سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفت: وضعیت زیر آوار بحرانی است. شعله های نهفته همچنان وجود دارند و تقریبا نمی توانیم انتظار زنده ماندن کسی را داشته باشیم. آوار به حدی فشرده است که هیچ هوایی وارد آن نمی شود و به همین دلیل وقتی بخشی از آن را تکان می دهیم، شعله ور می شود. بدن های همکاران ما ذره ذره در حال آسیب دیدن است.

ملکی افزود: احتمال وجود اشخاص عادی در زیر آوار را می دهیم. آتش نشانی از یک بحران انسانی جلوگیری کرد و به جای اینکه به دنبال اجساد صدها تن باشیم به دنبال اجساد حدود ۲۰ نفر آتش نشان هستیم. راه دسترسی به ساختمان از فاضلاب هم نتیجه بخش نبود.

فرماندار تهران: تصور می کنیم بیش از ۲۵ نفر محبوس نباشند

عیسی فرهادی گفت: هنوز اطلاع دقیقی از زیر آوارماندگان نداریم اما تصور می‌کنیم تعداد آنها به بیش از ۲۵ نفر نرسد. کارهای فنی و برشکاری برای اتمام آواربرداری به طور جدی و لحظه به لحظه ادامه دارد، همچنین هنوز تصمیمی برای تعطیلی مدارس نگرفته‌ایم.

پیام تسلیت مقامات سایر کشورها به مسئولان کشورمان

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در پیامی به «حسن روحانی» و «هدیه عباس» رئیس پارلمان سوریه در پیامی خطاب به مجلس شورای اسلامی ایران حادثه غم‌انگیز ساختمان پلاسکو را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند

مقامات عالی‌رتبه ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، بینالی ایلیدریم نخست‌وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور نیز در پیام‌هایی به همتایان خود این حادثه غم‌انگیز را تسلیت گفتند

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، نواز شریف نخست وزیر پاکستان و ولادیمیر پوچکوف، وزیر شرایط اضطراری روسیه هم به مردم ایران تسلیت گفتند. وزارت خارجه فرانسه نیز در پیامی این حادثه ناگوار را به مردم ایران تسلیت گفت.

در ضلع شرق و شمال محل حادثه جنازه‌ای پیدا نشد/ نفوذ از کانالهای فاضلاب

داوری، معاون عملیات آتش نشانی در خصوص آخرین وضعیت آواربرداری در محل وقوع حادثه پلاسکو، گفت: برای رسیدن به محبوس شدگان زیرآوار، کانالهایی را پیش بینی می کردیم تا  به آوار طبقات پایین دسترسی داشته باشیم که علیرغم تلاشها موفقیتی نداشت. متاسفانه از سمت شمال و شرق محل وقوع حادثه که کانالهایی حفر شد، هیچ مصدوم یا جنازه ای کشف نشد.

داوری در پاسخ به این سوال که آیا ورود از طریق کانال فاضلاب هم در میان گزینه ها وجود دارد؟ گفت: طبق برخی آمار ها در ضلع جنوب، دریچه فاضلاب وجود دارد و به دنبال این هستیم پس از برداشتن آهن الات از روی این دریچه از راه فاضلاب نفوذ داشته باشیم. تا کنون ۲۵ تا ۳۰ درصد کار آواربرداری انجام شده است.


احتمال زنده ماندن محبوس شدگان کم است

 عملیات آواربرداری از حیات ساختمان در ضلع شمالی با سرعت بهتری در حال انجام است.

به گفته امدادگران با توجه به وجود آهن عظیم الجثه در جلوی ساختمان به رغم برداشتن سطح وسیعی از این حفاظ اما عملیات آواربرداری به خوبی انجام نمی شود.

جلسه مدیریت بحران با حضور عزیز جعفری برگزار شده است و امدادگران معتقدند احتمال زنده ماندن محبوس شدگان کم است.

ﺑﺮﻗﺮاﺭی ﻣﻘﺮﺭی ﺑﻴﻜﺎریﻛﺎﺭﮔﺮاﻥ ﺷﺎﻏﻞ وﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ متوفیان حادثه 

ﻣﻌﺎﻭﻥ فنی و ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺗﺎﻣﻴﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﮔﻔﺖ: مقرری ﻛﺎﺭﮔﺮاﻥ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺗﺎﻣﻴﻦ اﺟﺘﻤﺎعی مشغول به زودی برقرار می شود.

ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻦ ﺯﺩا گفت: ﻣﻘﺮﺭی  ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﻫﻤﻮﻃﻨﺎﻥ و ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﺎﻥ ﻓﺪاﻛﺎﺭ و اﺯ ﺟﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺑﻪ ﻓﻴﺾ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎئل ﮔﺸﺘﻪ اﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺗﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻤﻜﻦ ﺑﺮﻗﺮاﺭ می ﺷﻮﺩ.

انتقاد چمران از کاسبکاری سیاسی در شرایط بحران/ اعلام ۱۴ اخطار به مالکان پلاسکو

مهدی چمران، رییس شورای شهرتهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حادثه پلاسکو تاکید کرد: بازی کردن با جان افراد در فضای مجازی و کاسبکاری سیاسی در این شرایط حاد درست نیست.

وی افزود: این ساختمان گازکشی نداشت و قدیمی بود و از گازوئیل برای گرمایش استفاده می‌کرد. طبقات بالا نیز مملو از گازوئیل بود. این ساختمان ۱۵ طبقه دیشب در حد یک ساختمان سه طبقه بود که امروز بعد از آواربرداری‌ها مانند سازه‌ای دو طبقه شده است.

به گفته وی، نیروهای عملیاتی با دستگاه‌های برش لیزری که جزو جدیدترین تجهیزات برش است و هنوز در مرحله آزمایشگاهی است در حال انجام عملیات هستند.

چمران ضمن اشاره به اعلام ۱۴ اخطار به مالکان این ساختمان طی سه سال گذشته، تصریح کرد: آخرین اخطار در مردادماه ابلاغ شد که به دادستانی، قوه قضاییه، فرمانداری و استانداری نیز رونوشتی از آن رفته است. ما هشدار می‌دهیم که ساختمان‌های دیگری نیز با چنین شرایطی وجود دارند.

پیام تسلیت مجلس خبرگان در خصوص حادثه پلاسکو

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در پی حادثه ناگوار ساختمان پلاسکوی تهران پیامی صادر کرد.

کسبه به هیچ عنوان نگران اموال با ارزش خود نباشند

جانشین رئیس پلیس فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام اینکه امنیت محدوده حادثه بر عهده پلیس تهران بزرگ است، گفت: کسبه به هیچ عنوان نگران اموال با ارزش خود نباشند.

قادر کریمی با اعلام اینکه حضور مأموران پلیس از همان دقایق اولیه حادثه و با فرماندهی فرمانده ناجا کلید خورد، گفت: در حال حاضر امنیت محدوده محل حادثه، خیابان‌های اطراف و افرادی که به عنوان امدادگر در محدوده سایت در حال فعالیت هستند، بر عهده نیروی انتظامی است.

سردار کریمی افزود: کسبه نگران اموال با ارزش و گاوصندوق‌های خود نباشند و ناجد، این امیدواری را می‌دهد که همه چیز تحت کنترل است و برای حفظ اموال قیمتی و گاوصندوق‌ها، پلیس اقدام به راه‌اندازی گنجینه موقت کرده است و هر شیء ارزشمند و گاوصندوقی که از زیر آوار بیرون آورده‌ می‌شود، تحت تدابیر امنیتی در این گنجینه ثبت و نگهداری می‌شود و بعداً صاحب مغازه‌های ساختمان پلاسکو با ارائه مشخصات می‌توانند نسبت به بازپس‌گیری گاوصندوق‌ها و اموال قیمتی خود اقدام کنند.

وی گفت: علاوه بر خطر ریزش‌های دوباره، پلیس به شدت با افراد لباس شخصی، موتورسواران و عابران پیاده که حضورشان صرفاً باعث کندی عملیات امدادرسانی می‌شود، برخورد خواهد کرد.

محدودیت‌های ترافیکی تا فردا ادامه دارد

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام اینکه اعمال محدودیت‌های ترافیکی در اطراف محل حادثه پلاسکو همچنان پابرجاست، گفت: محدودیت‌های ترافیکی تا فردا نیز ادامه دارد.

سرگرد علی‌اصغر شریفی گفت: برابر تدابیر اتخاذ شده، تردد کلیه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز و امدادی در خیابان جمهوری حد فاصل خیابان حافظ تا سعدی و همچنین خیابان فردوسی حد فاصل میدان امام خمینی تا میدان فردوسی ممنوع است.

تغییر مسیر حرکت اتوبوس های شرکت واحد

شریفی با اعلام اینکه به دلیل انجام محدودیت‌های ترافیکی، مسیرهای حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد نیز تغییر کرده، از شهروندان خواست تا قبل از استفاده از اتوبوس‌های شرکت واحد، از مسیرهای جدید ترددی این وسیله حمل و نقل عمومی اطلاع لازم را کسب کنند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام اینکه تغییر مسیرها در محل‌های خطوط ۵ و ۶ اتوبوسرانی رخ داده است، تصریح کرد: برای رفاه حال شهروندان، مسیرهای جایگزین برای تردد در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: معابر و راه‌های دسترسی به چهارراه استانبول تا فردا صبح ممنوعیت تردد دارند و این ممنوعیت شامل خیابان‌های جمهوری به شرق از تقاطع حافظ، خیابان فردوسی از میدان امام خمینی به سمت شمال، خیابان جمهوری از تقاطع مخبرالدوله به سمت غرب، خیابان ۳۰ تیر از جنوب به شمال، آزاد؛ اما به سمت شرق از خیابان جمهوری شامل محدودیت، خیابان منوچهری از سعدی به سمت غرب، آزاد است، اما به سمت میدان فردوسی با محدودیت روبرو است.

حضور مسئولان در محل حادثه/ ستاد مدیریت بحران تشکیل می شود

رحمانی فضلی وزیر کشور، سردار اشتری فرمانده ناجا، استاندار تهران، رئیس پلیس تهران، رئیس شورای شهر، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در محل حادثه پلاسکو حاضر شدند و جلسه ستاد بحران تا دقایقی دیگر در این محل تشکیل می شود.

ابراز نگرانی وزیر کشور از انفجار مجدد

رحمانی فضلی گفت: دو تونل برای نجات محبوس شدگان در دو طرف ساختمان حفر شده که البته تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وزیر کشور گفت: شاید دوباره شاهد انفجار باشیم و آتش خفته در زیر آوار وجود دارد.

تعیین تکلیف تعطیلی مدارس نزدیک پلاسکو

رییس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش تهران گفت: در محدوده ساختمان پلاسکو مدرسه‌ای وجود ندارد تنها یک دبیرستان با کمی فاصله از پلاسکو وجود دارد که به علت بعد مسافت آسیبی ندیده است.

وی گفت: اگر محدودیتی در تردد ایجاد شود این احتمال وجود دارد که ما خودمان درباره تعطیلی مدرسه با هماهنگی منطقه و مدیریت مدرسه تصمیم گیری کند.

احتمال کندی امدادرسانی به دلیل بارندگی از عصر امروز

سازمان هواشناسی کشور درباره کند شدن روند امداد رسانی از عصر امروز به دلیل بارندگی خبر داد.

عیادت نماینده رهبر انقلاب از آتش‌نشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو

حجت الاسلام و المسلمین تقوی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در دو بیمارستان محل بستری آتشنشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو، از آنان عیادت و سلام و دعای رهبر انقلاب اسلامی برای سلامتی و بهبود این نیروهای فداکار و متعهد را ابلاغ کرد.

یک آتش نشان در بیمارستان شهید شد

بنا به گفته سرپرست اورژانس کشور بهنام میرزاخانی که روز گذشته به بیمارستان مطهری منتقل شده بود به رغم تلاش های فراوان تیم پزشکی و عملیات چندین باره احیا به شهادت رسید.

به گفته وی این آتش نشان در لحظات اولیه حادثه دچار سوختگی و آسیب دیدگی شدیدی شد و بلافاصله به مراکز درمانی انتقال یافت.



خط های تلفن وصل شد

مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از بعدازظهر روز گذشته برقراری ارتباطات در منطقه حادثه دیده پلاسکو و خیابانهای اطراف به حالت عادی بازگشته است و اختلالی مشاهده نمی شود.

عملیات آواربرداری از سه جهت دنبال می شود

عملیات آواربرداری ادامه دارد و آوارها به کندی برداشته می شود. سازه های آهنی مانع پیشرفت عملیات هستند. آتش ها با برداشته شدن آوارها زبانه می کشد و این کار را کند می کند.

عملیات آواربرداری از سه جهت انجام می گیرد ضلع غربی، شرقی و شمالی است و از ضلع جنوبی حفر تونل در حال انجام است.

هنوز جسدی از زیر آوار بیرون نیامده است

هم اکنون دود غلیظ سیاهی از آوار بلند می شود که با توجه به اینکه موتورخانه ساختمان در زیر ساختمان وجود داشته نشانه وجود آتش در زیر آوار است.

پیرحسین کولیوند گفت: عملیات از شب گذشته در حال انجام است و هم اکنون بولدوزرها از ضلع شمالی در حال باز کردن مسیری به داخل محل هستند اما هیچ دسترسی ای به محبوسین پیدا نکرده ایم.

وی افزود: هنوز هیچ مصدوم یا جسدی پیدا نشده است.

 

برش سازه ها برای دسترسی به محبوسین ادامه دارد

همچنین جلال ملکی سخنگوی حادثه افزود: دو کارگاه در قسمت شرقی و غربی برای عملیات نجات از شب گذشته دایر شده و برش سازه و ستونهای ساختمان که بعضی از آنها بیش از ۱۰ تن وزن دارد با استفاده از دستگاه‌های هیدرولیکی و هوابرشی ادامه دارد.

لاریجانی تسلیت گفت

دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار کشور را تسلیت گفت،متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وقوع حادثه غمبار آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران که باعث بروز خسارات ، مصدومیت جمعی از  مردم  و نیروهای امدادرسان و شهادت ماموران فداکار شد موجب تاسف و تاثر گردید.

شهامت و فداکاری آتش نشانان که درعملیات امداد و نجات مردم،خود را در معرض خطر قرار دادند و با فداکاری و رشادت و از جان گذشتگی تلاشی جانانه از خود نشان دادند، دل و جان هر انسانی را به تحسین و ستایش معطوف می سازد.

فرزندان شجاع و دلاور ملت در این حماسه به نبرد با آتش رفتند و بطور یقین نام و آوازه آنان تا ابد در تاریخ این ملت جاودان خواهد ماند .
 ضرورت دارد ستاد بحران و نیروهای امداد رسان در اسرع وقت  بطور جدی به وضعیت خسارت دیدگان ،مصدومان و جان باختگان اقدام کنند و  کلیه دستگاههای امدادی ،انتظامی و خدمات شهری موظفند تا برقراری شرایط عادی در محل حادثه به انجام وظایف اقدام کنند.

اینجانب ضمن عرض  تسلیت شهادت ماموران افتخار آفرین و فداکار آتش نشانی به ملت شریف ایران و خانواده های این عزیزان و آرزوی سلامتی مصدومان امیدوارم شاهد اینگونه حوادث تلخ نباشیم.

اعلام محدودیت ترافیکی اطراف محل حادثه

پلیس راهور تهران محدودیتهای ترافیکی پایتخت را با توجه به حادثه پلاسکو اعلام کرد.

تردد کلیه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز در خیابان جمهوری حدفاصل خیابان حافظ تا سعدی و  خیابان فردوسی حد فاصل میدان امام خمینی تا میدان فردوسی ممنوع است.

این محدودیت تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت، توصیه ما به شهروندان این است که تا حد امکان از ترددهای غیر ضروری در مرکز پایتخت خودداری کنند.

محل آتش نشانان محبوس مشخص شد

 اقبال شاکری رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: هم اکنون محل آتش نشانانی که محبوس شده اند مشخص شده است و در حال حاضر باید ستون ها و تیرآهن های بسیار سنگین جابجا شود تا گروههای امدادی بتوانند وارد ساختمان شوند.

جلوی گرانی پوشاک رامی گیریم

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به فعالیت کارگروهی درکمیته بررسی سانحه ساختمان پلاسکو، گفت: جلوگیری از افزایش قیمت پوشاک و طراحی محلی برای استقرار اصناف، در دستور قرار دارد.

علی فاضلی در خصوص آخرین وضعیت بررسی سانحه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو، گفت: کمیته ویژه حادثه پلاسکو، ابعاد مختلف این حادثه را تحت بررسی قرار داده است.

وی با بیان اینکه باید از بروز دوباره حوادث این چنینی جلوگیری کرد، افزود: احتمال بروز حادثه ساختمان پلاسکو برای بیشتر بازارها و ساختمانهای تجاری کشور وجود دارد و مجموعه مدیریت شهری باید برای شرایط ویژه و بحرانی، آمادگی داشته باشد.

رئیس اتاق اصناف ایران با اعلام اینکه انتظار است تا برای تامین خسارت آسیب دیدگان و مهیا کردن ادامه کسب و کار افراد شاغل در ساختمان چاره اندیشی شود، اظهار داشت: کارگروهی در کمیته بررسی این سانحه، مشغول تهیه گزارشی برای تمامی جوانب این آتش سوزی و آثار آن است.

فاضلی ادامه داد: راه های تامین خسارت اصناف، طراحی محل یا محل هایی برای استقرار اصناف آسیب دیده و پیش بینی راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهایی که در این ساختمان عرضه می شد، در دستور کار کمیته بررسی این سانحه قرار دارد.

 آتش در پلاسکو ادامه دارد

در حالی ۲۴ ساعت از وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو می گذرد که به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران کار آتش نشانان برای مهار آتش ادامه دارد.

سعیدشریف زاده درباره علت وقوع آتش در حال حاضر و با گذشت زمان زیادی از حادثه آتش سوزی اظهار کرد: در طبقات منفی یک و منفی دو، انبوهی از پارچه قرار داشته است و به محض آنکه تکه ای آوار برداشته می شود، اکسیژن به کانون آتش می رسد و باعث شعله ور شدن آتش می شود که آتش نشانان با استفاده از آب، کف، به صورت لایه لایه این آتش را مهار می کنند تا کار برش آهن آلات و برداشتن آوار متوقف نشود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اعلام اینکه از روز گذشته با وقوع آتش سوزی، همه نیرروهای آتش نشان از جمله نیروهای غیر شیفت داوطلبانه در محل آوار ساختمان پلاسکو حضور دارند و تلاش برای نجات محبوس شدگان و سایر نیروها ادامه دارد، گفت: برخی از زیر آوارماندگان نیروهای حاضر در میدان نبوده اند و از این رو نمی توان آمار دقیقی را درباره وضعیت آنها منتشر کرد.

شریف زاده افزود: دوتونل برای دسترسی به طبقات منفی یک و دو حفر شده است و از آنجا که هر بی دقتی می تواند جان محبوس شدگان را به خطر بیندازد، عملیات برش آهن و برداشت آوار با ظرافت دنبال می شود.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران آمادگی نیروها و ایستگاه آتش نشانی برای انجام عملیات در سطح شهر برقرار است و در حال حاضر در ۶ نقطه از شهر عملیات انجام می شود.


جمع آوری ستون های چند تنی پلاسکو/خطر فرو ریختن پاساژ کویتی

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو گفت: همه ستون های چند تنی را جمع آوری کرده ایم و عملیات آوار برداری با سرعت بیشتری دنبال می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره تلاش شب گذشت برای حفر چاه از مغازه طلا فروشی برای ورود به محل موتور خانه گفت: تا ساعت ۴ صبح حفر چاه به اتمام رسید بچه های آبفا بسیار زحمت کشیدند اما فایده ای نداشت و الان سعی ما بر حفر چاه از قسمت پشت ساختمان است.

وی با اعلام اینکه همچنان حضور شهروندان برای بازدید از محل حادثه بزرگترین مشکل نیروهای امدادی برای امداد رسانی به حادثه دیده گان است افزود در حال حاضر صدها کامیون در خیابان فردوسی تا میدان امام برای تخلیه آوار صف بسته اند.

ملکی ادامه داد: خطر فرو ریختن پاساژ کویتی ها که در مجاورت ساختمان پلاسکو قرار دارد جدی شد.

وی افزود: در پی آتش سوزی گسترده در ساختمان پاسکو و در پی آن ریزش این ساختمان، وضعیت پاساژ کویتی ها که در مجاورت این ساختمان واقع شده نیز در شرایط بحرانی قرار گرفته است. در حال حاضر میزان ترک های دیوار پاساژ کویتی ها افزایش یافته و هر لحظه احتمال ریزش این ساختمان نیز وجود دارد.

آهن سنگین جلوی آوار مانع اصلی امدادرسانی است

بزرگترین مشکل پیش رو در امدادرسانی آهن سنگینی است که جلوی ساختمان وجود دارد.

آتش نشان ها موفق شدند بخشی از آهن های بالا را بردارند اما پس از برداشتن این آهن ها دوباره آهن ها از بالا ریزش کرده است و آتش نیز از پایین شعله ور می شود.

نیروهای امداد معتقدند اگر بتوانند آهن جلوی آوار را بردارند می توانند عملیات را به سرعت پیش ببرند.

به گفته وی دو تونل برای نجات محبوس شدگان در دو طرف ساختمان حفر شده که البته تاکنون به نتیجه نرسیده است.

سیستم های برش هوا و برش های لیزری استفاده می شود اما این فضا پر از تیرهای آهنی فشرده شده است و همین موضوع امداد رسانی را مقداری با مشکل روبرو کرده است.

استقرار تیم پزشکی قانونی برای احراز هویت از روز گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: تیم پزشکی قانونی از دیروز به منظور شناسایی و احراز هویت جانباختگان احتمالی حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در کهریزک مستقر است.

تکذیب مفقودی ۲۵ کسبه

سردار ساجدی نیا در گفتگویی عنوان کرد: اعلام ۲۵ مفقودی از شهروندن عادی را تکذیب می کنیم.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید