Performancing Metrics

بهره‌وری یک میلیارد دلاری با نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده | اتاق خبر
کد خبر: 387158
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1395 - 13:34
وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
وزیر راه و شهرسازی از بهره وری یک میلیارد دلاری در اقتصاد کشور با نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده بین سازمان راهداری، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت صنعتی ماموت، افزود: بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا یکی از مسائلی است که در سال های گذشته بسیار مطرح بوده و مهم تلقی می شود و این نوسازی می تواند در افزایش بهره وری هم موثر باشد.

آخوندی ادامه داد: با نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین، هم از ثروت و انرژی کشور بهترین بهره وری را خواهیم داشت و هم از دورریز منابع ملی جلوگیری می کنیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، بر اساس آماری که چندی پیش و قبل از اجرای طرح پیمایش ناوگان حمل و نقل کشور داشتیم، حدود ۱۳۷هزار دستگاه کامیون عمر بالای ۲۵ سال داشتند که این کامیون ها برای هر ۱۰۰ کیلومتر راه حدود ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می کنند.

وی افزود: با اجرای طرح پیمایش ناوگان حمل و نقل کشور قرار شد کامیون هایی که دارای کارت معاینه فنی نیستند، کارت سوخت دریافت نکنند که با اجرای این طرح تعداد کامیون ها به ۵۲ هزار دستگاه کاهش یافت. ضمن اینکه صرفه جویی و نظم بیشتری هم در مصرف سوخت و ناوگان حمل و نقل کشور ایجاد شد.

به گفته آخوندی، بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون با اجرای طرح پیمایش ناوگان حمل و نقل کشور از ناوگان خارج شدند که این موضوع دو معنا می تواند داشته باشد. اولین مفهوم این است که این کامیون ها سوخت را با قیمتی نازل دریافت کرده و با هزینه بالاتر می فروختند و دومین معنا این است که هم اکنون این کامیون های فرسوده خارج از کنترل سازمان راهداری مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح پیمایش، روزانه ۷ میلیون گازوئیل در مصرف سوخت صرفه جویی شد که رقم قابل توجهی است و اگر قیمت هر لیتر گازوئیل یک دلار باشد این صرفه جویی حدود ۷ میلیون دلار در روز است.

وزیر راه و شهرسازی به یکی از اقدامات این وزارتخانه که با هماهنگی وزارت نفت انجام شده اشاره کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل یکی از مواردی است که با همکاری این دو وزارتخانه در حال اجرایی شدن است و بر اساس آن قرار است ۶۵ هزار دستگاه کامیون نوسازی شود که اگر این موضوع عملیاتی شود سالانه یک میلیارد لیتر گازوئیل صرفه جویی می شود در واقع مفهوم اقتصادی آن این است که ما شاهد بهره وری یک میلیارد دلاری در سال خواهیم بود.

آخوندی بیان کرد: با صرفه جویی در سوخت بخشی از آن هم به صرفه جویی کننده باز می گردد یعنی اگر ۱۰ میلیارد لیتر (۱۰ میلیارد دلار گازوئیل) در ۱۰ سال صرفه جویی شود، ۲.۷ میلیارد دلار آن به صرفه جو کننده باز می گردد.

نوسازی ۱۶هزار کامیون تا پایان سال

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره تعداد نوسازی کامیون ها در سال جاری گفت: بر اساس قرارداد امضاء شده بین سازمان راهداری، شرکت ماموت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت حدود ۱۶ هزار دستگاه کامیون در سال جاری نوسازی می شود.

وی تصریح کرد: در بحث آلاینده های حاصل از فعالیت ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور حدود ۱۹۴ میلیون تن آلاینده در سال کمتر تولید می شود. پس در این زمینه چاره ای جز نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور نداریم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: نوسازی ناوگان یک زنجیره است که علاوه بر صرفه جویی سوخت و کاهش آلودگی هوا، رونق صنعت و اشتغالزایی را هم به همراه دارد.

آخوندی با اشاره به تسهیلات ارائه شده به خریداران کامیون های نو اشاره کرد و گفت: تسهیلات خوبی برای کامیون داران در نظر گرفته شده است و یک درصد از مبلغ تسهیلات را سازمان راهداری پرداخت می کند و وزارت نفت هم در این زمینه همکاری خوبی داشته است.

به گفته وی، بر اساس برنامه قرار است با توجه به اینکه فاصله بین تحویل کامیون فرسوده و نو سه ماه است، شرکت نفت در این سه ماه هزینه مصرف سوخت کامیون ها را به عنوان هزینه صرفه‌جویی در سوخت محسوب کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قرار است ۶۵ هزار کامیون توسط شرکت ماموت و ۱۱ هزار دستگاه توسط سایر شرکت های ایرانی نوسازی شوند و برای نوسازی ۵ هزار دستگاه هم در حال مذاکره و رایزنی با شرکت های سازنده کامیون هستیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: نوسازی ناوگان از سوی وزارت راه و شهرسازی تنها به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای محدود نمی شود و نوسازی ناوگان ریلی، هوایی و دریایی هم در دستور کار قرار دارد؛ زیرا ناوگان حمل و نقل کشور در تمام بخش ها دچار فرسودگی است.

آخوندی ادامه داد: بی توجهی به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به معنای رشد ناوگان حمل و نقل خصوصی و افزایش ترافیک و رشد آلاینده ها است بر همین اساس این وزارتخانه نوسازی ناوگان تمام شقوق حمل و نقل را مهم و ضروری می داند.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید