Performancing Metrics

ایران به دنبال برقراری حمل ونقل چند وجهی ارزان و مطمئن در منطقه است | اتاق خبر
کد خبر: 387271
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395 - 22:39
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتصال شبکه ریلی از طریق بنادر به کشورهای همسایه، به دنبال ایجاد یک شبکه حمل ونقل چند وجهی ارزان و مطمئن در منطقه است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «عباس آخوندی» روز سه شنبه در چهاردهمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی حمل و نقل خاورمیانه با بیان اینکه رویکرد کلی دولت جمهوری اسلامی ایران براساس نقش مسالمت‌آمیز و سیاست برد- برد در منطقه است، گفت: این نه تنها موجبات توسعه ایران بلکه توسعه کل منطقه را فراهم می کند و این سیاستی بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی دنبال می کردند.

وی با بیان اینکه بهترین ارتباط را با کشورهای آسیای میانه و کشورهای جنوب خلیج ‌فارس در دوره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتیم، گفت: یکی از دلایلی که معتقدم باید مقام و موقعیت هاشمی را گرامی بداریم این است که او نه تنها قلبش برای ایران می‌تپید، بلکه مفهوم امنیت منطقه‌ای را خوب دریافته بود و می‌دانست چگونه تلاش‌های صهیونیست‌ها در جهت گسترش ناامنی در منطقه را خنثی و همبستگی منطقه‌ای صلح‌آمیز را در منطقه فراهم کند.

وزیر راه وشهرسازی گفت: همواره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیشتاز گفت و گوهای صلح در منطقه بود و نقش ایشان را در گفت و گوهای صلح در تاجیکستان و در کل منطقه به خوبی می‌توان دید.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی درباره دریاهای ایران صحبت می‌کنیم، بدانید که این شبکه‌های ریلی و جاده‌ای می‌توانند اتصال بنادر ایران را برای تمام کشورهای آسیای میانه هموار و می‌توانند نقش اتصال دهنده بنادر و دریاها را ایفا کنند.

وی گفت: در دو روز گذشته نخستین محموله تجهیز بندر چابهار که از آلمان به طور رسمی خریداری شده بود و هزینه آن از طریق مبادلات بانکی پرداخت شده بود، وارد چابهار شد.

آخوندی گفت: ورود این محموله به چابهار به معنای شکسته شدن موانع تحریم است و در حوزه هوایی نیز ورود نخستین هواپیما به ایران همین مفهوم را در برداشت، زیرا ایران دیگر به صورت چهره به چهره مبادله اقتصادی و تجاری می‌کند و هزینه مبادله در ایران کاهش یافته است واین یک شاه ‌کلید بزرگ اقتصادی برای ما است.

به گفته وی، 17 خط کشتیرانی طبق برنامه وارد بنادر ایران می شوند و بیش از 60 خط هوایی در فرودگاه امام پرواز می‌کنند و قطارهای زمینی از تمام کشورهای جهان به ایران می‌آیند، اکنون علاوه برحمل و نقل باری در بنادر جنوبی، خط مسافری بین چابهار و مسقط درعمان دایر شده و مسافران آن هر روز به افزایش است.

آخوندی بیان کرد: اکنون شاهد ورود سرمایه‌گذارانی برای مشارکت در پروژه‌های بندری و دریایی ایران هستیم و برای طرح توسعه فاز دوم و سوم بندر شهید رجایی تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی اعلام آمادگی کردند و همزمان سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها و آزادراه‌های ایران رو به افزایش است تا هزینه مبادله کالا در ایران و از طریق ایران کاهش است.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه گفت: همزمان قراردادهای مبادلات در بخش نوسازی ناوگان هوایی به مرحله عملیاتی رسید و ما شاهد حضور نخستین هواپیمای پسابرجامی بودیم و در خریدهای هوایی بیش از دو برابر کل صندلی‌های موجود هوایی در دستور کار ما است.

آخوندی از نوسازی ناوگان جاده‌ای با خرید بیش از 650 هزار کامیون خبر داد و گفت: توافق های آن با وزارت نفت انجام شده و قرارداد خرید 21 هزار کامیون با شرکت‌های تولیدی نهایی شده است.

وی با اشاره به این نکته که نوسازی ریل در بخش بار و مسافر نیز دیگر دستاورد در این دوره است، گفت: در بحث نوسازی ناوگان دریایی هم اتفاق های خوبی رخ داد و در بحث زیرساخت مالی و قوانین و مقررات دریایی شاهد به روز رسانی و رفع موانع موجود هستیم.

« در عین حال تلاش می‌کنیم اتصال آزادراهی و بزرگراهی را با کشورهای آسیایی برقرار کنیم تا از این طریق دسترسی به دریا و بنادر ایران تسهیل شود.»

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در یک چهار راه جهانی قرار داریم و بزرگترین ماموریتی که برای خود قائل هستیم تامین امنیت این چهارراه برای خود و تمام مردم جهان است.

آخوندی افزود: شکل‌گیری داعش و جنگ‌افروزی‌ها آنها در منطقه حاصل تلاش رقبای بین‌المللی برای برهم زدن امنیت این چهارراه است و برنامه اقدام مشترک ، اقدامی جهانی برای مبارزه با این جنگ‌افروزی‌ها بود.

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: رویکرد ما در برجام فراتر از ایجاد صلح در ایران و اعتقاد ما سیاست برد - برد است و همواره ما به دنبال این هستیم که بتوانیم ارتباط خود را با کشورهای توسعه دهیم.

آخوندی با بیان اینکه در راستای این تلاش منطقه‌ای در پی تکمیل شبکه ریلی آسیا هستیم و تصمیم داریم ریل ایران را به تمام ریل‌های آسیایی متصل کنیم، افزود: اتصال ریلی بندر لاذقیه به شبکه ریلی ایران کار ساده‌ای بود، اتصال به شبکه ریلی عراق و از آنجا به اردن نیز کار ساده‌ای است.

وی گفت: شبکه ریلی ما در حال اتصال به کشور جمهوری آذربایجان است و دو اقدام بزرگ تا به حال در این زمینه انجام گرفته است، یکی اینکه ایستگاه ریلی دو کشور در آستارا تا چند مدت دیگر به یکدیگر متصل می شود و دیگری اینکه اتصال ریلی به ترکیه در دست اقدام است و اتصال ریلی به اینچه ‌برون و از آنجا به ترکمنستان موفقیت بزرگی برای ما بود.

چهاردهمین کنفرانس ونمایشگاه بین اللملی حمل ونقل خاورمیانه با حضور بیش از 50 شرکت خارجی روزهای 5 و 6 بهمن 96 با حضور کارشناسان حوزه دریایی و بندری در هتل استقلال تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید