Performancing Metrics

راز ارادت غیرعادی ترامپ به پوتین | اتاق خبر
کد خبر: 387978
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1395 - 10:48
«قاتل‌ها زیادند. ما قاتل‌های زیادی داریم. شما چه فکر می‌کنید؟ فکر می‌کنید کشور خودمان پاک و بی‌گناه است؟» این حرف‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور عجیب امریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز است که در دفاع از ولادیمیر پوتیین رییس‌جمهور روسیه است که متهم به قتل ش

پوتين و ترامپ

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت ۲۴، البته که این گزاره ترامپ درست است و در امریکا نیز ممکن است «قاتل‌ها»ی زیادی زندگی کنند و البته «امریکا هم پاک و بی‌گناه نیست»، اما تاکنون هیچ کدام از روسای جمهوری امریکا متهم به جنایت و کشتن فرد یا افراد دیگری نشده‌اند، در حالی که پوتین متهم به قتل مخالفان است. آنچه که ترامپ تاکنون درباره پوتین گفته است در ظاهر نشان از ارادت غیرمعمول یک رییس‌جمهور امریکایی به رهبر کشوری است که به طور سنتی و در همه ۸۰ سال اخیر دشمن معرفی شده است.

آیا ترامپ یک سیاستمدار تازه‌کار و ناکاربلد است که می‌خواهد جلب توجه کرده و خودشیفتگی‌اش را ارضا کند و به همین دلیل حرف‌های عجیب بر زبان می‌آورد؟ یک فرضیه برای رفتار و گفتار غیرعادی ترامپ این است که وی خودشیفتگی افراطی دارد و در هر حال می‌خواهد با زدن حرف‌های غریب توجه دیگران به ویژه سیاستمداران را به خود جلب کند. در صورتی که این فرضیه را اساس تحلیل‌های ترامپ بگیریم، این پرسش پیش می‌آید که آیا گروه مشاوران،‌ معاونان و اعضای دولت وی که اکثریت آنها دوران میانسالی را سپری کرده‌اند نمی‌توانند بر این میل وی استیلا یابند و او را مهار کنند؟ به نظر می‌رسد فرضیه یاد شده نمی‌تواند چندان محکم باشد، زیرا ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز و درباره پوتین می‌گوید: «من به پوتین احترام می‌گذارم... من برای شمار قابل اعتنایی از افراد احترام می‌گذارم ولی معنایش این نیست که با آنها همراهی می‌کنم.» این حرف دقیقی است و نشان می‌دهد ترامپ حواسش جمع است که چه می‌گوید و جغرافیای کلمه‌ها و اصطلاح‌ها را می‌شناسد. این حرف ترامپ درباره پوتین فرضیه‌ای که برخی می‌گویند ترامپ در سیاست تازه‌کار است و چندان باهوش نیست را نیز تا اندازه‌ای مخدوش می‌کند.

یک فرضیه که در هفته‌های سپری شده درباره داوری‌های عجیب ترامپ نسبت به پوتین طرح و به مرور البته کمرنگ شد این بود که پوتین اسرار زیادی از کسب و کارهای ترامپ می‌داند و ترامپ ناگزیر است به رییس‌جمهور روسیه باج دهد تا او زبانش را باز نکند و اسرار هویدا نشود. این فرضیه اما دیگر چندان مطرح نیست و البته به صورت کامل نیز رد نشده است. فرضیه اخیر حتی نسبت به این داوری که ترامپ دنبال جلب توجه است و یا اینکه ترامپ تازه‌کار و نابلد است محکم‌تر است، اما اثبات آن چندان ساده نیست و حتی ممکن است از طرف مقام‌های اطلاعاتی روسیه بازنشر شده باشد.

فرضیه سوم درباره ارادت غیرعادی رییس‌جمهور امریکا نسبت به پوتین این است که وی و گروه مشاوران پیدا و پنهانش، دنبال کاهش دشمنی روسیه با کشورشان هستند و می‌خواهند با مهار روسیه و پوتین، استراتژی‌های بزرگی مثل مهار چین را از ذهن و کاغذ خارج و به آن لباس عمل بپوشانند. علاوه بر این و با توجه به رفتار ترامپ در همین روزهایی که به کاخ سفید رفته است نشان می‌دهد او شاید بخواهد حتی با ایران به روزهای سخت برسد و تشدید تحریم‌ها و دشمنی‌ها را در دستور کار قرار دارد. در این صورت و با توجه به اینکه روسیه تحت امر پوتین متحد استراتژیک ایران در سوریه شده است، آشتی با رییس‌جمهور روسیه با هدف دور کردن دو کشور نیز یک مصداق برای فرضیه اخیر است.

ترامپ و دوستانش به عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وعده داده‌اند راه بلندپروازی‌های ایران در منطقه را سد کنند و برای این کار نیاز دارند که روسیه را مهار کنند و به همین دلیل ترامپ حاضر است در برابر چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی با صراحت از مناسباتش با روسیه دفاع کند.

به گزارش ساعت ۲۴، به هر حال آنچه به نظر می‌رسد این است که نباید ترامپ را یک آدم ساده فرض کرد و بر پایه همین فرض درباره رفتار آتی او تصمیم گرفت. با توجه به تجربه تاریخ معاصر و حتی با توجه به اینکه جرج بوش پسر نیز در ماه‌های نخست ریاست بر کاخ سفید همین رفتارهای امروز ترامپ را داشت، بعید است که نظام سیاسی ایالات متحده امریکا اجازه دهد یک رییس‌جمهور امریکایی ارادت غیرمعمول به رهبر روسیه داشته و بر پایه این ارادت منافع ملی امریکایی‌ها را نادیده بگیرد.

باید منتظر ماند و دید که آیا ترامپ و یارانش بازی بزرگی را در ذهن خود تهیه کرده که مهار روسیه از ضرورت‌های محقق شدن آن بازی است یا نه؟ تشدید درگیری‌ها در اوکراین و مواضع امریکا در این حوزه شاید آدرس خوبی باشد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید