Performancing Metrics

آباد:افزایش37 درصدی مرگ خاموش | اتاق خبر
کد خبر: 388269
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1395 - 13:49
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران گفت:بر اساس آمار‌ها، امسال شاهد افزایش 37 درصدی مرگ خاموش نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و امداد شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری خود درباره گزارش عملکرد کمیته ایمنی با بیان اینکه مسائل و مشکلات مرتبط با قوانین در سال‌های گذشته تغییرات زیادی در کاربرد و بنای شهرنشینی داشته است، اظهار داشت: جمعیت‌پذیری و مهاجرپذیری شهر تهران باعث شده که برخی از مشکلات در پایتخت ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه تهران جزو صد و بیست و پنجمین شهر بزرگ جهان است و ویژگی‌های خاص خود را دارد، افزود: هم اکنون 99.4 درصد مردم شهر تهران شهرنشین هستند که یکی از دلایل این موضوع کار و تحصیلات است که انگیزه جمعیت پذیری را بالا می‌برد.

رئیس کمیته ایمنی و امداد شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قومیت‌ها با ویژگی‌های مختلف در شهر تهران زندگی‌ می‌کنند، گفت: این موضوع سبب گسست اجتماعی شده و از نظر هویتی تهران را دچار بحران جدی می‌کند.

آباد با بیان اینکه در خصوص رفع بحران ایمنی در شهر تهران نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم، افزود: حادثه پلاسکو یک زنگ خطر برای همه دستگاه‌ها بود به همین منظور باید شرایطی را فراهم کنیم که از حادثه پلاسکو درس بگیریم.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به میانگین 250 تماس گرفته شده با سازمان آتش‌نشانی شهر تهران یادآور شد: بر اساس اطلاعات به دست آمده 80 درصد از تماس‌ها به دلیل غفلت و بی‌دقتی شهروندان رخ داده است.

وی تأکید کرد: باید به مسائل آموزشی توجه شود و بخش قابل توجهی از حوادث و حریق‌ها به دلیل رفتارهای پرخطر مردم نسبت به مسائل ایمنی است. 

آباد ادامه داد: مسائل و مشکلات ساختمان‌سازی در بافت فرسوده و همچنین غیر استانداردسازی سیم‌کشی برق باعث رخ‌ دادن اتفاق‌های پر خطر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم و مسئولان باید نسبت به مسائل ایمنی هوشیار باشند، تصریح کرد: توجه به نکات ایمنی نیاز به فرهنگ‌سازی در جامعه دارد به همین دلیل تا زمانی که به این مسائل ایمنی بی‌توجه باشیم، نمی‌توانیم ایمنی را در جامعه محقق کنیم.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید از طریق رسانه‌ها و جراید به اهمیت موضوع فرهنگ‌سازی ایمنی توجه شود و همچنین در خصوص اهمیت آن جامعه را به سمت فضای اجتماعی و فرهنگی سوق داد به این منظور که معتقدم حادثه پلاسکو تنها یک ساختمان حادثه‌ساز در تهران نبوده است.

آباد با تأکید بر اینکه بر اساس آمار‌های به دست‌ آمده امسال شاهد افزایش 37 درصدی مرگ خاموش نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، گفت: بدون شک هیچکس نمی‌داند در شهر تهران چه اتفاقی رخ می‌دهد چرا که ما از سال 93 تا سال 95 سه هزار تن از هموطنان کشورمان را به دلیل مرگ خاموش از دست داده‌ایم که بیشتر آن‌ها مربوط به شهر تهران بوده‌ است.

وی با بیان اینکه در بعضی از مسائل و قوانین وزارت کار دستورالمعمل خاص خود را دارد، تأکید ‌کرد: در بعضی از مواقع فرم‌های کلیشه‌ای پر و جابجا می‌شود در حالی که هیچگونه تمهیداتی برای ایمنی شهر در نظر گرفته نمی‌شود به همین منظور معتقدم اگر یک حادثه جمعی رخ دهد این حادثه بسیار تکان‌دهنده خواهد بود به همین دلیل درخواست دارم اقشار عمومی و مسئولان موضوعات را کارشناسی و آسیب‌شناسی کنند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران به موضوع گزارش گرفته شده از پزشکی قانونی در خصوص برودت هوا در فصل سرما، افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده زمانی که در شهر تهران با برودت هوا مواجه می‌شویم آمار ناشی از منواکسید کربن و مرگ خاموش افزایش می‌یابد.

آباد به هزینه‌های مرتبط با مرگ در کشور اشاره کرد و گفت: زمانی که یک فرد فوت می‌کند بر اساس آمار تأمین اجتماعی دو میلیارد تومان برای جامعه هزینه دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص حادثه پلاسکو تعدادی از هموطنان دچار آسیب شدند که اگر در خصوص بحث آموزش و فرهنگ‌سازی اقداماتی انجام داده بودیم آن‌ها به مسئولیت خود آگاه می‌شدند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه باید جامعه را نسبت به مسائل ایمنی هشیار کنیم، گفت: در لایحه مدیریت یکپارچه شهری که از سال 95 تاکنون در ایستگاه‌های دولت و مجلس در حال گذر بود ما هنوز نتوانسته‌ایم که به موضوع ایمنی و ضرورت یکپارچه آن دست پیدا کنیم.

آباد ادامه داد: در بیشتر مواقع از صفر تا صد یک مسئله ایمنی در اختیاز یک سازمان قرار دارد در حالی که ما در خصوص مدیریت یکپارچه شهری هنوز نتوانسته‌ایم برای مسئله ایمنی جایگاه ویژه‌ای را مشخص کنیم به همین منظور باید مطرح کنم که تکلیف ایمنی در بخش لایحه مدیریت یکپارچه شهری مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در دوره چهارم شورا کمیته ایمنی تشکیل شد، یادآور شد: بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی 80 درصد از مشکلات و خطرات آسیب‌های اجتماعی متوجه شهروندان است چرا که خطر بیماری‌های واگیردار هم اکنون به صفر رسیده و همچنین بیماری‌های غیر واگیر نیز کنترل شده و آنچه که مطرح می‌شود در خصوص عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت افراد است که این موضوع جامعه را به خطر می‌اندازد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه باید خلاء‌های قانونی ایمنی در بخش‌های حقوقی پر شود، تصریح کرد: کمیته ایمنی 50 مصوبه دارد که به صورت گوناگون در خصوص ایمنی فضاهای عمومی، ترافیک و ساختمان‌ها قانون‌گذاری شده و 18 مصوبه نیز در بحث سازمان آتش‌نشانی مطرح شده که یکی از مهمترین آن نظارت بر حسن اجرای کار در سازمان‌های مختلف بوده است.

آباد با تأکید بر اینکه لایحه مصوبات کمیته ایمنی بیش از 3 صحن دست به دست شد گفت: پس از 3 سال توانستیم این لایحه را به تصویب برسانیم و همچنین در خصوص بروزرسانی توسعه تجهیزات خدمات ایمنی و آتش‌نشانی به دلایل مختلف برگشت می‌خورد نیز مصوبه‌ای به تصویب برسانیم.

وی افزود: در بحث سخت‌افزاری ساختمان‌ها و دیواره‌های خراب، گودبرداری و غیره باید سازمان آتش‌نشانی اقداماتی انجام دهد و همچنین در بحث نرم‌افزاری باید لایحه بروزرسانی با دو رویکرد ارتقای دانش و مهارت کارکنان سازمان آتش‌نشانی و ارتقای تجهیزات و ماشین‌آلات اقداماتی انجام شود.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر بودجه‌های لازم برای تحقق سه محور ارتقای دانش و مهارت، ارتقای تجهیزات و ماشین‌آلات و آموزش نیروها وجود ندارد به همین منظور شاهد آتش‌سوزی 80 درصدی در بافت‌های فرسوده هستیم.

آباد ادامه داد: باید یک ردیف از بودجه اورژانسی به ارتقای وضعیت ایمنی شهر تهران اختصاص یابد و در راستای آن‌ بتوانیم شاهد حادثه و حریق کمتری در شهر تهران باشیم چرا که بحث پیشگیری در تمام دنیا از اهمیت بهتری برخوردار است و تمام اعتبارات به این بخش اختصاص می‌یابد.

وی گفت: متأسفانه در خصوص پیشگیری هیچگونه اقدامات اساسی انجام ندادیم در حالی که باید به این مسئله بیشتر توجه می‌کردیم تا شاهد حوادث کمتری در شهر تهران باشیم.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید