Performancing Metrics

ترامپ و نتانیاهو در دیدار امروز خود در مورد چه مسائلی مذاکره خواهند کرد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 388468
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395 - 09:53
الاخبار:
امروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و «دوست قدیمی اش» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با یکدیگر دیدار می کنند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از «انتخاب»؛پیش از این دیدار که نقطه اوج «شادمانی» اسرائیل از ورود ترامپ به کاخ سفید است، توصیه های زیادی مطرح شد که خواستار تأمل و تعیین سقفی قابل قبول برای این دیدار شده است به ویژه که سخنان «آتشین» رئیس جمهور جدید، شروع به سرد شدن کرده است.

الاخبار لبنان نوشت: امروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و «دوست قدیمی اش» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با یکدیگر دیدار می کنند. پیش از این دیدار که نقطه اوج «شادمانی» اسرائیل از ورود ترامپ به کاخ سفید است، توصیه های زیادی مطرح شد که خواستار تأمل و تعیین سقفی قابل قبول برای این دیدار شده است به ویژه که سخنان «آتشین» رئیس جمهور جدید، شروع به سرد شدن کرده است. 
 
 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از حرکت به سمت واشنگتن از عزم خود برای «هدایت ائتلاف تاریخی بین دوطرف در جهت منافع اسرائیل» سخن گفت و تاکید کرد او و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره تهدیدات بزرگ در منطقه و همچنین درباره فرصت های موجود در منطقه، اشتراک نظر دارند. 
 
نتانیاهو گفت «درباره این دو موضوع و گسترش این ائتلاف مستحکم بین اسرائیل و ایالات متحده در زمینه های بسیار زیاد، گفتگو خواهیم کرد». نتانیاهو یاد آور شد «تهدید ایران» در رأس برنامه های دیدار او با ترامپ قرار دارد «حتی اگر پرداختن به این تهدید، به زیان ساخت و ساز در شهرک ها باشد». 
 
روزنامه «معاریو» نیز با اشاره به این موضوع نوشت «نتانیاهو با رئیس جمهور آمریکا درباره پرونده هسته ای ایران و آینده مناقشه اسرائیلی- فلسطینی گفتگو خواهد کرد». 
 
این روزنامه خاطرنشان کرد نتانیاهو در روزهای اخیر رایزنی های زیادی با رؤسای دستگاه های امنیتی و شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه اسرائیل درباره دیدارش با نتانیاهو انجام داده و در پایان به این نتیجه رسیده است که مهم ترین موضوع پیش از هر چیز دیگری «امنیت اسرائیل و تقویت ائتلاف مستحکم با آمریکا است». 
 
با این حال نتانیاهو به وزیران حزب لیکود در کابینه اسرائیل گفت «کسی که گمان کند در دوره دونالد ترامپ، هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت، در اشتباه است». وی تاکید کرد «هرچند اوضاع در دوره کنونی در مقایسه با دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آسان تر و بهتر است، ولی به این معنا نیست که فکر کنیم هیچ محدودیتی وجود ندارد». 
 
به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، این سخنان نتانیاهو که قرار است چهارشنبه در کاخ سفید با ترامپ دیدار کند پاسخی به درخواست نفتالی بنت رهبر حزب «خانه یهودی» و ایلیت شاکید وزیر دادگستری برای متقاعد کردن ترامپ به کنار گذاشتن راه حل تشکیل دو کشور از دستور کار خود و گسترش ساخت و ساز در شهرک ها و ضمیمه کردن شهرک «معالی ادومیم» به اسرائیل بود. 
 
قابل توجه این که نتانیاهو پیش از آغاز سفر خود گفت: «باید شخصیت خاص ترامپ را مدنظر داشته باشیم و بهتر است با احتیاط با او رفتار کنیم نه این که در مقابل او قرار گیریم». 
 
هرچند به نوشته یدیعوت آحارانوت، نتانیاهو و وزیران کابینه او سه هفته پیش برای جشن گرفتن ورود ترامپ به کاخ سفید «بطری های مشروب» را باز کردند و ریاست جمهوری او را «فرصتی برای گسترش شهرک سازی و دفن راه حل تشکیل دو کشور» تلقی کردند، ولی نتانیاهو در نشست وزیران سیاسی و امنیتی کابینه خود تلاش کرد این مسئله را روشن کند که انتظارات از ترامپ درباره این مسائل ممکن است «مبالغه آمیز» یا حتی «غیرواقع بینانه» باشد. حتی «یوناتان شختر» مشاور سیاسی نتانیاهو به وزیران کابینه گفت بررسی ها نشان داد بخش اعظم اظهارات منتسب به اطرافیان ترامپ درباره ساخت و ساز در شهرک ها «بدون موافقت رئیس جمهور آمریکا» بیان شده است. 
 
نتانیاهو در پاسخ به درخواست وزیران کابینه اش برای حذف کردن راه حل تشکیل دو کشور از دستور کار رئیس جمهور آمریکا گفت «باید از فرصت انتخاب شدن ترامپ استفاده کرد، ولی او خواسته های اسرائیل را چشم بسته اجرا نمی کند». نتانیاهو افزود «در گفتگوی تلفنی من و ترامپ دو روز پس از آن که او کار خود را به عنوان رئیس جمهور آغاز کرد، ترامپ از من درباره نحوه پیشبرد روند سیاسی با فلسطینی ها سئوال کرد و من پاسخ دادم آنها نمی خواهند اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی به رسمیت بشناسند... او پاسخ داد می توان فلسطینی ها را متقاعد کرد امتیازاتی بدهند زیرا آنها خواستار صلح هستند». 
 
در همین چارچوب، عاموس هرئیل تحلیلگر نظامی روزنامه «هاآرتص» به جنگ لفظی بین رؤسای جمهور آمریکا و ایران اشاره کرد و نوشت: در پاسخ به سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سالگرد (پیروزی) انقلاب اسلامی که در آن گفت «باید با مردم ایران با احترام سخن گفت» و «کسی که با زبان تهدید با ایرانی ها سخن بگوید از این کار پشیمان خواهد شد»، ترامپ روز جمعه گفت «بهتر است رئیس جمهور ایران مراقب سخنانش باشد». 
 
هرئیل افزود، تلاش ترامپ برای ایجاد شکاف در ائتلاف رو به گسترش بین ایران و روسیه و متقاعد کردن مسکو به همکاری با آمریکا به منظور محدود کردن نفوذ تهران که روزنامه «وال استریت ژورنال» یک هفته پیش به آن اشاره کرد، «کار آسانی نخواهد بود». از نظر هرئیل، بخت موفقیت این سیاست با توجه به واقعیت های موجود «بسیار ضعیف است، زیرا ایران و روسیه با یکدیگر در جنگ سوریه همکاری کردند و پیروزی بزرگی به دست آوردند که موجب باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت شد». وی افزود: «می توان فرض کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه معتقد است امکان ادامه دادن به مانور بین ایرانی ها و دوست جدیدش ترامپ وجود دارد بدون آن که جانب هیچ یک از آنها را بگیرد». 
 
ترامپ در مصاحبه ای که در روزنامه «یسرائیل هیوم» منتشر شد تکذیب کرد که درصدد جدا کردن ایران از روسیه است و حاضر نشد به سئوالی درباره امکان بازگشت به نظام تحریم های بین المللی علیه تهران پاسخ دهد. او همچنین از بیان مستقیم هرگونه موضع گیری آینده خود در برابر ایرانی ها خودداری و صرفا این مسئله را تکرار کرد که «ایران باید به علت توافقنامه وین متشکر باشد... زیرا این توافقنامه شگفت آور که ایران به آن دست یافت، نتیجه اراده گروهی از افراد بی تجربه بود که به آنچه انجام دادند اصلا فکر نکردند». منظور او باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بود. 
 
بر این اساس، هرئیل معتقد است انتظاراتی که دولت نتانیاهو در خصوص اقدام ترامپ به برداشتن گام های سرنوشت ساز برضد ایران ایجاد کرده است، باید زیر «سقف واقع گرایانه و معقول» باشد. وی افزود، ترامپ به رغم وعده هایش برای احیای عظمت آمریکا، با گذشت سه هفته از آغاز دولتش در حال عقب نشینی از سخنان خصمانه خود در خصوص چین است. همچنین انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است و باید به این مسئله چالش کره شمالی را افزود که اواخر هفته گذشته از آزمایش موشک بالستیک خبر داد. 
 
این تحلیلگر اسرائیلی افزود، با توجه به این که رئیس جمهور آمریکا در همه زمینه های یاد شده عقب نشینی کرده است، آیا او به جنگ لفظی خود با ایرانی ها ادامه خواهد داد؟ و مهم تر این که آیا گام های عملی علیه آنها بر خواهد داشت؟ 
 
در این چارچوب عاموس یادلین رئیس موسسه پژوهش های امنیت ملی اسرائیل متعقد است «باید سخنان و اظهارات به عمل تبدیل شود و نتانیاهو باید موضوع ایران را در رأس اولویت هایش در دیدار با ترامپ قرار دهد که عمل به توصیه هایی است که این موسسه از دو سال پیش در این زمینه ارائه کرده است». وی خاطرنشان کرد «ایران و متحدش حزب الله، بزرگترین تهدید راهبردی برای اسرائیل هستند، از این رو باید برای تشکیل جبهه ای منطقه ای به فرماندهی آمریکا به منظور مقابله با فعالیت های ایران در منطقه تلاش کرد، چنین اقدامی موجب برقراری ثبات در خاورمیانه می شود». 
 
یادلین در گزارشی با عنوان «آزمون رئیس جمهور ترامپ در سه جبهه در مقابل ایران» نوشت تشکیل این جبهه منطقه ای «تغییراتی محوری در مسئله فلسطین ایجاد خواهد کرد». وی افزود «ترامپ می تواند توافقنامه هایی با متحدانش امضا کند که زمینه را برای برگزاری کنفرانسی منطقه ای با مشارکت آمریکا و کشورهای سنی خلیج (فارس) و اسرائیل با هدفی مشترک یعنی تشکیل جبهه متحد منطقه ای برای مقابله با تهدیدات ایران و پیشبرد روند صلح فراهم کند». 
 
رئیس موسسه پژوهش های امنیت ملی اسرائیل تاکید کرد چنین اقداماتی «منافع اسرائیل را به شکلی بهتر و مهم تر در دراز مدت تقویت می کند... این می تواند فرصت تاریخی راهبردی برای دو موضوع مهم برای امنیت ملی اسرائیل باشد: تهدید ایران و توافق با فلسطینی ها».
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید