Performancing Metrics

نشست سه جانبه مرودات تجاری ایران،تاجیکستان و ترکمنستان | اتاق خبر
کد خبر: 388560
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1395 - 17:12
نهادها و فعالان اقتصادی خراسان رضوی امروز در دومین میز کشوری همکاری های مشترک جمهوری اسلامی ایران در قالب نشست سه جانبه ایران، تاجیکستان و ترکمنستان مشکلات مربوط به مراودات تجاری خویش با این کشورها را با مسئولان سازمان توسعه تجارت مطرح کردند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سیدآرش شهرآیینی، عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات، امروز در دومین میز کشوری همکاری های مشترک جمهوری اسلامی ایران در قالب نشست سه جانبه ایران، تاجیکستان و ترکمنستان در هتل درویشی مشهد اظهار کرد: تصریح کرد: تجارت دارای دو روی خوب و بد است. ما در قالب صندوق ضمانت صادرات سعی کرده‌ایم ریسک‌های صادرات را کاهش دهیم. در حال حاضر حمایت دولت و مجلس از این نهاد خیلی خوب بوده و سرمایه آن ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه همچنین سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به این صندوق تزریق شد، ادامه داد: درحال حاضر ۸۶۰ صادرکننده عضو این صندوق هستند. البته این صندوق نهادی برای همه صادرکنندگان است. 

شهرآینی خاطرنشان کرد: ما در سه سطح می توانیم به صادرکنندگان خدمات ارایه دهیم. یکی از این راهکارها صدور ضمانت نامه پیش از ارسال کالا به کشور مقصد است. یکی از مزایای صدور این ضمانت نامه این است که نرخ بهره آن ۲ درصد کمتر است. یکی دیگر از اقدامات ما این است که وقتی تاجری بخواهد کالای خود را دریافت کند، نیاز به ضمانت نامه دارد. این اقدام را ما برای تولیدکنندگان نیز می توانیم انجام دهیم و ضمانت نامه تولیدی ارایه کنیم.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات با اشاره مزایای ارایه شده توسط این صندوق برای حمایت از صادرکنندگان پس از صدور کالا عنوان کرد: ما ریسک عدم بازپرداخت را کاهش می دهیم. بعد از اینکه صادرکننده می خواهد با یک تاجر بین المللی مبادله داشته باشد، با تحقیقاتی که انجام می دهیم سقف اعتباری او را مشخص کرده و به اطلاع صادرکننده خواهیم رساند و در چارچوب همین سقف اعتباری، صادرکننده را بیمه خواهیم کرد. پوشش ریسک های اعتباری صادرات نیز از دیگر حمایت های ماست.

وی با بیان اینکه ما ریسک عدم بازپرداخت دولت های خارجی را نیز می پذیریم، گفت: به عنوان نمونه صندوق توسعه ضمانت برای ارایه خدمات فنی مهندسی در تاجیکستان توسط یک شرکت ایرانی ۳۰۰ میلیارد تومان ریسک را بیمه کرده است.

شهرآینی گفت: سرمایه گذاری در کشورهای دیگر نیز یکی دیگر از خدمات ماست. همیشه احتمال اینکه سرمایه گذاری خارجی مصادره شده و یا در معرض مخاطره قرار گیرد، وجود دارد. ما از همین جهت این سرمایه گذاری ها را نیز بیمه می کنیم.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات با اشاره به وضعیت مالی کشورهای ترکمنستان و تاجیکستان تصریح کرد: ترکمنستان کشوری کم بدهی بوده و ۸ درصد اقتصاد ایران را شامل می شود. سهم تاجیکستان نیز ۲ درصد است. در حال حاضر سقف حمایت های ما از سرمایه گذاری در تاجیکستان ۳۷ میلیون دلار و برای ترکمنستان ۲۲۵ میلیون دلار است.

به زودی دروازه مشترک مرزی لطف آباد آرتیق راه اندازی می شود

پس از وی حمیدرضا محمدی، معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران، با اشاره به سیاست های گمرک ایران در بعد ملی عنوان کرد: سیاست اصلی گمرک توسعه دولت الکترونیک و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین ایجاد دروازه مشترک مرزی است. ما سامانه جامعی در گمرک راه اندازی کرده ایم که اطلاعات در آن به صورت آنلاین تبادل می شود. در حال حاضر این آمادگی را داریم که این توانمندی را با کشورهای همسایه نیز به اشتراک گذاریم.

وی ادامه داد: از هفته گذشته تبادل اطلاعات گمرکی ما با کشور آذربایجان کاملا الکترونیکی شده است. ما با هر دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان موافقت نامه های گمرکی زیادی داریم که یکی از الزامات این توافقات این است که از اخذ تصمیمات ناگهانی بدون اطلاع ما اجتناب شود.

محمدی خاطرنشان کرد: این تصمیمات باید به ما از پیش اطلاع داده شود. قرار است به زودی دروازه مشترک مرزی لطف آباد آرتیق به زودی راه اندازی شود. پیش نویس تبادل الکترونیکی این طرح نیز آماده شده که امیدواریم اجرایی شود. امیدواریم همه این زحمات بستر لازم را برای تبادل آسان کالا بین این دو کشور را فراهم کند.

در ادامه یحیی نیک دل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، با بیان اینکه براساس تفاهم سال  ۱۳۹۳ قرار بود در مرز باجگیران ورودی های کامیون های ما افزایش یابد، گفت: در این مدت این میزان کاهش یافته و حتی سال گذشته کالای صادرکنندگان ما در مرز معطل شد. اگر ارتباطات بین تجار با رایزن های بین دو کشور بیشتر شود و محدودیت ها و قوانین به اطلاع ما برسد، قطعا نتایج بهتری از مبادلات تجاری بین کشورها نصیب ما خواهد شد.

ارایه تخفیفاتی بین ۱۵ تا ۵۰ درصد در مسیر سرخس به بندر عباس و میرجاوه به ترکیه 

در ادامه این جلسه محمدهادی ضیایی مهر، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی، اظهار کرد: بخش عمده ای از حمل و نقل بین المللی راه آهن با کشورهای آسیای میانه از طریق مرز سرخس صورت گرفته و ۸۵ درصد ترانزیت ریلی ما از همین مرز انجام می شود. در حال حاضر کریدورهای سرخس به بندر عباس و سرخس به ترکیه مهم ترین مسیرهای مبادلاتی ماست.

وی ادامه داد: هم اکنون ۵۰ درصد ارسال کالاهای صادراتی استان از طریق ایستگاه های راه آهن صورت می گیرد. در حال حاضر ۶۰ درصد از کالاهای صادراتی به ترکمنستان صورت گرفته و ۲۰ درصد دیگر به تاجیکستان است.

ضیایی مهر با اشاره به زیرساخت های فراهم شده در مسیرهای ریلی منتهی به سرخس خاطرنشان کرد: در مسیر منتهی به سرخس زیرساخت های مهمی ایجاد شده است. اگر کشور ترکمنستان نیز کمی به توسعه زیرساخت های اهتمام ورزد، به راحتی می توان ۱۰ میلیون تن کالا را از مرز سرخس مبادله کرد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه این مجموعه تخفیفاتی بین ۱۵ تا ۵۰ درصد را در مسیر سرخس به بندر عباس و میرجاوه به ترکیه اعمال کرده، اظهار کرد: سال گذشته با اعمال این تخفیفات رشدی ۲۶۰ درصدی در ترانزیت کالای استان صورت گرفته است.  

ضیایی مهر اضافه کرد: یکی دیگر از تصمیمات ما راه اندازی قطار های برنامه ای بود که به کمک آن زمان سیر کالاهای ترانزیتی از یک هفته به ۵۳ ساعت کاهش یافت.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه برای توسعه مبادلات تجاری ریلی با کشورهای آسیای میانه هیچگونه کمبود واگنی نداریم، گفت: یکی دیگر از اقدامات ما اعمال تخفیفات ۶۰ درصدی در مرز لطف آباد بوده است. همچنین برای عبور کالاهای ترانزیتی تاجیکستان از ایران تخفیف ۲۶ درصدی قائل شده ایم. انتظار ما این است که با اعمال این تخفیفات تبادلات دو محموله اصلی تاجیکستان یعنی شمش آلومینیوم و پنبه از ایران رونق بیشتری گیرد.  

سازمان توسعه تجارت حامی شرکت کنندگان نمایشگاه های تجاری بین المللی باشد

پس از وی سیدعلیرضا صدرزاده، مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، ادامه داد: ایجاد هماهنگی بین برگزارکنندگان نمایشگاه های تجاری یکی از رویکردهای ما بوده که این مشارکت می تواند با توجه به شرایط هر کشوری متفاوت باشد.

وی تاکید کرد: در کشور شرکت هایی فعالیت دارند که ظرفیت حضور در نمایشگاه های تجاری بین المللی را دارند. لازم است سازمان توسعه تجارت ایران از حضور این شرکت ها در نمایشگاه ها حمایت کند.  

محمدی، مسئول دفتر سفارت تاجیکستان در استان، نیز با اشاره به اینکه برخی مسایل مطروحه در خصوص مبادلات تجاری با کشور تاجیکستان با واقعیات تناسب ندارد، یادآور شد: یکی از برنامه های ما که وارد فاز عملیاتی نیز شده، ایجاد نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در شهر دوشنبه است.  

وی ادامه داد: از این طریق شرکت های ایرانی بیشتری در این نمایشگاه حضور خواهند یافت و مشکلات مالی نیز رفع خواهد شد.

افزایش تعرفه های حدود ۶۰ کالا توسط ترکمنستان

در ادامه حسن زاده، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، خاطرنشان کرد: با توجه به قرابت های فرهنگی بین استان گلستان و کشور ترکمنستان، این کشور در سال ۹۳ شریک اول تجاری ما بوداما جایگاه آن در سال  ۱۳۹۴ به شریک دوم تجاری استان تنزل یافت. در حال حاضر با توجه به اینکه ۴۰ درصد از جمعیت استان ما ترکمن هستند، انتظار افزایش این مراودات با ترکمنستان وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم اقدام عاجل در مورد تهاتر هزینه های انتقال گاز با صادرات کالا گفت: همچنین وضع تعرفه ها در روند صادرات موثر بوده و متاسفانه کشور ترکمنستان برای قریب به ۶۰ کالا تعرفه جدید وضع کرده و یا برای برخی کالا تعرفه ها را افزایش داده است.  

حسن زاده اضافه کرد: برخی از تعرفه های وضع شده برای ترانزیت عبوری از کشور ترکمنستان هزینه های حمل و نقل ما را نیز افزایش می دهد. عمده صادرات کالاهای ما به قزاقستان از طریق ترکمنستان صورت می گیرد. در حال حاضر عبور از این کشور برای هر کامیون ۱۸۰۰ دلار هزینه در بر دارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اضافه کرد: همچنین این کشور برای تجارت چمدانی ما محدودیت قائل شده و میزان آن را به ۶۰ کیلوگرم کاهش داده است. طولانی و بالا بودن هزینه های صدور ویزا در ترکمنستان نیز یکی دیگر از مشکلات ماست که بر رفت و آمد تجار به این کشور تاثیرگذار خواهد بود.  

در ادامه مسعود عاطفی، ناظر گمرکات خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: سه راهبرد اصلی ما در گمرک کاهش اسناد، کاهش زمان و کاهش هزینه هاست. مهمترین مساله ما با ترکمنستان راه اندازی دروازه مشترک مرزی است که براساس آن بازرسی ها و ملاحظات یک کالای صادراتی در داخل کشور مبدا صورت می گیرد.  

وی اضافه کرد: برای این منظور باید کارشناسان ما در ترکمنستان باشند تا این کنترل یک مرتبه صورت گیرد. ما در مهر ما امسال تفاهم نامه ای ۱۸ بندی با ترکمنستان منعقد کردیم که ۸ بند آن در همین خصوص بود. براساس این تفاهم نامه توافق ما این بوده که ۱۰۰۰ کامیون در مرزهای ما با ترکمنستان تردد کند اما کامیونی نیست که در این محدود حرکت کند چون وضعیت صادرات ریلی ما خیلی خوب است و تعداد کامیون ها در این مرزها ما به ۲۰۰ دستگاه هم نمی رسد.  

عاطفی گفت: در حال حاضر ۱۱۰۰ کامیون در مرز دوغارون تردد می کنند. در واقع مجموع تردد مرزهای ما با ترکمنستان به اندازه یک روز تردد در مرز دوغارون نیست.  

ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به کاهش میزان صادرات ما به ترکمنستان اظهار کرد: علت این مساله در اقتصاد ترکمنستان نهفته است. این عوارض یک کیلومتر یک دلار برای کشورهایی است که می خواهند از ترکمنستان عبور کنند و مشمول سایر کشورها هم می شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید