Performancing Metrics

دوباره رای اعتماد معنادار نمایندگان به آخوندی | اتاق خبر
کد خبر: 388751
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395 - 10:09
نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها
رای اعتماد روز گذشته نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی، پاسخی روشن به هجمه شدید مخالفان علیه وزیر کاربلد دولت اعتدال بود؛ پاسخ معناداری که نظر روزنامه های امروز را به خود جلب کرد.


به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز دوشنبه دوم اسفند ماه سال جاری در حوزه های سیاسی و اقتصادی  و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها بررسی شده است.

** وزیر راه و شهرسازی سربلند از استیضاح

پرونده دومین طرح استیضاح «سیدعباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی که پس از وقوع حادثه ریلی سمنان در آذرماه به طور جدی تر از سوی برخی نمایندگان پیگیری می شد، دیروز با رای اعتماد دوباره نمایندگان به وزیر بسته شد.

روزنامه «آرمان» در گزارش خود نوشت: 3 بار توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند؛ یکبار که توسط رئیس جمهور برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و توانست با کسب 159 رای از 284 رای تصدی وزارت را بدست بیاورد. یکبار دیگر در 14 مهر 1394 که جلسه استیضاح او که در قامت وزیر راه بود برگزار شد و با 72 رأی موافق، 175 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 252 رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی به‌عنوان وزیر راه ابقاء شد و سومین مورد هم دیروز بود که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف استیضاح وزیر راه، سرنوشت درخواست 31 نماینده برای استیضاح با رای گیری مشخص شد : 74 رأی موافق، 176 رأی مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 257 نماینده دستاورد جلسه استیضاح وزیر راه و حکم به ادامه فعالیت او بود. جلسه استیضاح آخوندی در قامت وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، جلسه‌ای که طولانی بود اما عاقبت خوبی داشت.

استیضاح موضوع سرمقاله امروز روزنامه آرمان هم بود که در آن می خوانیم: نتیجه استیضاح وزیر راه دولت یازدهم بسیار مهم بود. استیضاح انجام شد اما رای نیاورد و مجلس با رای قاطع وزیر راه را ابقا کرد. استیضاح در چنین مقطع زمانی، ‌یکی از انبوه موانعی است که مخالفان در برابر دولت قرار می‌دهند. رئیس دولت اصلاحات عنوان می‌کرد که هر 9 روز برای دولت او یک بحران ایجاد می‌کردند اما اکنون هر هفته و هر روز یک بحران ایجاد می‌شود.

این استیضاح نشان داد طیفی که منافع و مصلحت را در نظر نمی‌گیرند، در اقلیت قرار دارند اما با غوغا‌سالاری و فریاد درصدد آن هستند که خواسته خود را محقق کنند. کشور در شرایط فعلی تحمل تنش‌ ندارد. در صورتی می‌توان در مسیر توسعه حرکت کرد که آرامش بر کشور حکمفرما باشد و درگیری سیاسی وجود نداشته باشد.

در گزارش روزنامه «ایران» می خوانیم: اگر استیضاح برای هر وزیری کابوس برکناری است، برای عباس آخوندی سکوی افزایش رأی بوده. وزیر راه دیروز نه تنها مخالفان خود را در بهارستان پشت سر گذاشت، بلکه رکورد رأی خود در مجلس قبل را هم شکست و در دومین استیضاح خود 176 رأی موافق کسب کرد. این برای وزیری که در رأی اعتماد ابتدای کابینه 159 رأی موافق و در اولین استیضاحش 175 رأی مثبت به دست آورده بود، چیز کمی نیست. خصوصاً اینکه آخوندی اولین وزیر تاریخ ایران است که در عمر یک دولت، دو بار پا به جلسه استیضاح گذاشته است. استیضاح او 13 محور داشت اما همه آنها در سه محور کلی خلاصه می‌شدند؛ فساد در وزارتخانه، حادثه قطار و سوء مدیریت در پروژه‌ها.

در ستون «اول دفتر» روزنامه ایران هم آمده است: هر چند باید اذعان کنیم که قسمتی از انتقادات ذکر شده در این استیضاح دارای ابعاد قابل تأیید فنی و کارشناسی بود اما این نکته نیز قابل کتمان نیست که برخی دیگر هم با انگیزه‌های سیاسی در بیرون و داخل مجلس سعی در هدایت استیضاح برگزار شده داشتند. در ماه‌های اخیر و به دنبال تصادف قطارها در سمنان، انتقادات از وزارت راه و شهرسازی شدت گرفته بود و مسائل حاشیه‌ای نیز چون شایعه فساد نزدیکان و مدیران آقای آخوندی نیز مطرح و حتی تبلیغ می‌شد؛اینکه دیروز این دست انتقادات بدون هیچ واسطه و به شکل رو در رو مطرح شدند و پاسخ وزیر راه هم در ادامه آن آمد. مهمتر اینکه مردم و افکار عمومی نیز به عنوان اصلی‌ترین قاضیان این ماجرا در جریان کامل مواجهه یاد شده، استدلال منتقدان و پاسخ‌های دولت قرار گرفتند.

به نوشته ایران، همین اطلاع افکار عمومی است که اهمیت جلسه دیروز مجلس را صرفاً از اعداد آرای موافقان و مخالفان استیضاح فراتر می‌برد و می‌تواند آن را در قامت یک فرآیند شفاف‌سازی هم دارای اهمیت بکند. البته نکته مهم این است که ببینیم در آینده منتقدان و مخالفان فعلی دولت و وزیر راه در بیان نظرات و طرح عقاید خود چگونه عمل خواهند کرد و آیا باز هم به همان مسیر تخریب و حمله‌های سابق خواهند رفت یا خیر؟

روزنامه «آفتاب یزد» هم افزایش تعداد رای های اعتماد به آخوندی را «نتیجه معکوس هجمه به آخوندی» خواند و روزنامه «ابتکار» از آن به عنوان «تلاش بی ثمر دلواپسان» یاد کرد. روزنامه «تجارت» هم زیر عنوان «استیضاح برای هیچ» به بازتاب خبرهای جلسه دیروز مجلس پرداخت.

روزنامه «ستاره صبح» اما رای اعتماد دوباره به آخوندی را «چراغ سبز دوباره مجلس به دولت» خواند و روزنامه «جوان» هم در سرمقاله خود با عنوان «آخوندی راه خود را می رود» آورد: دیروز نمایندگان خانه ملت در دو نوبت صبح و عصر استیضاح عباس آخوندی را در دستور کار خود قرار دادند و پس از توضیحات وزیر و سخنان موافقان و مخالفان، این وزیر راه و شهرسازی بود که توانست از هفت‌خان نه چندان دشوار خانه ملت عبور کند.

از ابتدای روز گذشته و عدم حضور شخص رئیس‌جمهور در جلسه دفاع از عملکرد وزیر راه و شهرسازی، بسیاری از گمانه‌زنی‌ها به این سمت و سو رفت که آخوندی در گرفتن رأی اعتماد مجدد دچار مشکل چندانی نخواهد بود که اگر غیراز این بود، روحانی به جای معاون اول، خودش در مقام دفاع از وزیر راهی مجلس می‌شد. این موضوع در سخنان برخی موافقان عصر دیروز استیضاح هم نمود داشت. گویی آنها نیز در شناخت لابی‌های پشت پرده کمی عقب افتاده بودند.

**کنفرانس مونیخ؛ صحنه رویارویی

سخنان دیروز «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در مجمع عمومی کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص راه حل غیر نظامی مناقشات منطقه ای و پیشنهاد ایجاد «مجمع گفت و گوی منطقه ای»، مورد خصومت و غرض ورزی ورزیران خارجه عربستان و رژیم صهیونیستی قرار گرفت؛ موضوعی که محور گزارش بسیاری از روزنامه های امروز قرار گرفت.

روزنامه «شرق» در گزارش خود نوشت: روز سوم و پایانی اجلاس مونیخ، گویی دو خط موازی شکل گرفت که محورش ایران و منطقه خاورمیانه بود. سخنرانی‌های پرچالش در برنامه روز آخر قرار گرفته‌ بود. سخنرانی محمدجواد ظریف صبح بود که از نقش همکاری و گفت‌وگو در حل‌وفصل مسائل منطقه سخن ‌گفت؛ ولی وزیر دفاع رژیم اسرائیل و وزیر خارجه عربستان از آنچه «نقش مخرب ایران در منطقه» می‌نامیدند، سخن گفتند.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «در جهان امروز، رسیدن به امنیت به قیمت ناامنی دیگران، امری غیرواقع‌بینانه و حتی پوچ است»، به کشورهای منطقه پیشنهاد داد برای برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» را تشکیل دهند. اما آنها که باید گیرنده این پیام باشند، مدعی مباحثی دیگر بودند.

در گزارش روزنامه اعتماد می خوانیم: آخرین روز حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه در مونیخ به بهانه پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ با حاشیه‌هایی همراه بود.

صبح روز گذشته وزیر امور خارجه ایران در نطق اصلی خود در این کنفرانس دست دوستی و همکاری با کشورهای منطقه‌ای اسلامی دراز کرد و تاکید کرد که سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو با کشورهایی است که آنها را برادر نامید.پس از محمدجواد ظریف وزرای امور خارجه عربستان سعودی و ترکیه همصدا با وزیر جنگ رژیم اسرائیل ایران را به فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای متهم کردند.تقابل ایران با ترکیه از یک سو و تداوم سیاست خصمانه ریاض در برابر تهران سوژه تحلیل‌های بسیاری در رسانه‌های غربی در خصوص اتحاد نانوشته و غیررسمی ریاض با تل‌آویو شد.

به نوشته روزنامه «جهان صنعت»، کنفرانس امنیتی مونیخ صحنه حملات صریح وزیر خارجه عربستان و وزیر دفاع اسراییل علیه سیاست جهانی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی بود. الجبیر تهران را حامی تروریسم بین‌الملل نامید و لیبرمن هم گفت هدف ایران تضعیف خاورمیانه و ریاض است.

روزنامه «کلید» در گزارش خود از «حمله هماهنگ شده عربستان و صهیونیست ها به ایران در مونیخ» گفت. در گزارش مرتبط روزنامه جوان هم می خوانیم: وزیـــر خارجه ایــران ظاهراً خبرسازترین مقام حاضر در اجلاس امنیتی مونیخ است، جایی که او به صراحت از لزوم تشکیل مجمع گفت و گوی منطقه‌ای سخن گفت. محمد ولی نصر، کارشناس امریکایی امور ایران گفته ایران سعی دارد از ملحق شدن اعراب به اسرائیل جلوگیری کند ولی پیشنهاد مصالحه جویانه وزیر خارجه ایران، حداقل در مونیخ با پاسخ منفی روبه‌رو شده است.

**هماوردی ترامپ با رسانه های آمریکایی و مهاجران

سخنرانی اخیر ترامپ در جمع هواداران و مواضع تند او در برابر مهاجران و رسانه های آمریکایی و اقدامات تیم همراه او برای تصفیه کاخ سفید از کارمندان نماینده سنتی وزارت امور خارجه، محور گزارش های متعدد در رونامه های امروز بود.

روزنامه ابتکار در گزارشی آورد: ترامپ در میتینگ هوادارانش تاکید کرد که پس از رای دادگاه، کاخ سفید در حال تنظیم فرمان اجرایی جدید برای جایگزین فرمان قبلی است. ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود ضمن حمایت از طرح مناطق امن در سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه، تاکید کرد که ما به سمتی حرکت می کنیم تا کشورهای عربی هزینه ایجاد این مناطق را تقبل کنند.

ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که وارث ویرانه‌ای عظیم بوده‌ام، تاکید کرد که کاخ سفید به آرامی اداره می‌شود. رئیس کاخ سفید تقویت مرزها، کاهش مالیات ها و ایجاد میلیون ها شغل را از برنامه های خود اعلام کرد و تاکید کرد که کارگران آمریکایی برنده خواهند بود. ترامپ همچنین با حمله به رسانه‌های جمعی آن‌ها را بخشی از مشکلات کشورش خواند و وعده داد همچنان در برابر آنها بایستد.

در گزارش روزنامه «تجارت» بازنگری در دستورالعمل قانون مهاجرت آمریکا را «عقب نشینی ترامپ» دانست و نوشت: اطالق یک رویکرد جدیتر نسبت به پناهجویان بخشی از وعده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای سرکوب مهاجرت و تشدید امنیت مرزی است.

وزیر امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد رئیس جمهوری این کشور در حال بررسی نسخه ساده تر دستور اجرائیش درباره ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان به امریکاست تا مشکلاتی را که سبب شد نخستین دستورش به دادگاه کشیده شود را رفع کند.

به نوشته روزنامه «اطلاعات»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را ملزم کرد به اینکه هزینه ایجاد منطقه امن در سوریه را تامین کنند.

وی گفت که در سوریه منطقه امن ایجاد خواهد کرد و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را ملزم به پرداخت هزینه‌های آن خواهد کرد.رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ائتلاف ناتو هم گفت که از حامیان ناتو است اما بسیاری از اعضای این ائتلاف سهم خودشان را از هزینه‌های دفاعی نمی‌پردازند. ترامپ گفت: می‌خواهیم که آنها به ما کمک کنند

روزنامه «مردم سالاری» هم نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری در میتینگی مملو از هوادارانش خطاب به جمع پرشوری که در فرودگاه شهر ملبورن فلوریدا گرد آمده بودند گفت رسانه‌های آمریکا «واقعیت را منعکس نمی‌کنند و دنبال مقاصد خود هستند».

به نوشته این روزنامه، انتقاد شدید الحن آقای ترامپ تنها یک روز پس از دور جدید حملات او علیه رسانه‌ها صورت می‌گیرد. او روز گذشته و تنها ساعاتی پس از برپایی نشست خبری در کاخ‌سفید که در آن به طور مداوم، رسانه‌ها را به «بی‌صداقتی» متهم کرده بود، در توییتر خود از سازمان‌های خبری آمریکایی به شدت انتقاد کرد و رسانه‌های جمعی چون سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی نیوز، نیویورک تایمز، شبکه ای‌بی‌سی و سی‌بی‌اس به عنوان رسانه‌های انتشار‌دهنده «اخبار جعلی» خواند و گفت این رسانه‌ها «دشمن من نیستند، دشمن مردم آمریکا هستند.»

در گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» هم می خوانیم: یک تصفیه عظیم از سوی رکس تیلرسون در وزارت خارجه ایالات‌متحده انجام شده است. بیشتر برکنارشدگان از طبقه هفتم این وزارتخانه هستند که به شکل نمادین، نماینده تیم سنتی وزارت خارجه به‌حساب می‌آمده‌اند. سرپرست جدید این بخش با اولویت‌های جدیدی بر مصدر کار آمده که با افکار و عقاید تیم سابق همخوانی ندارد. این قلع و قمع که دومین دور اخراج نیروهای وزارت امور خارجه ایالات‌متحده پس از ریاست‌جمهوری ترامپ به حساب می‌آید، این باور را در محافل کارشناسی تقویت کرده است که شاید کاخ سفید قصد داشته باشد خود راسا کنترل وزارت خارجه را بر عهده بگیرد. کاری که پیش‌تر توسط دیپلمات‌های حرفه‌ای و کارکشته این وزارتخانه انجام می‌گرفت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید