Performancing Metrics

باید مُبلغ اقتصاد سالم باشیم | اتاق خبر
کد خبر: 388756
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395 - 09:35
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در جریان دیدار روسای اتاق ایران و تعاون با ایشان
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در دیدار با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: توجه ویژه قوای حاکمیتی به موضوع اقتصاد مقاومتی جای تقدیر دارد اما این که در بدنه اجرایی به صورت هماهنگ و درست اجرا نمی‌شود، نیازمند پیگیری جدی است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران روز گذشته به همراه رئیس اتاق تعاون به دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام رفتند.

در این دیدار آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با اشاره به مشکلات و بیماری‎های اقتصاد ایران گفت: مشکلات قابل حل است اما حل آن نیازمند یک عزم عمومی است. حل برخی مشکلات از طریق همکاری مجلس و نهادها است و برخی از این مشکلات را نیز قوه قضاییه باید حل کند اما بخشی از مشکلات دیگر نیز نیازمند فرهنگسازی است.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که در اقتصاد مقاومتی، مردم باید باور کنند که صرفه اصلی آن است که از اجناس داخلی و تولیدات داخلی استفاده کنند، عنوان کرد: امروزه مهمترین اقتصاد دنیا نیز به سوی اقتصاد مقاومتی می‏‌رود؛ آنها اعلام کرده‎اند که ملت آمریکا باید تولیدات آمریکایی و داخلی خود را مصرف کند.

وی افزود: وقتی تولید داخلی مصرف شود بیکاری و بسیاری از معضلات اجتماعی برطرف می‌شود. این حرکت نیازمند رعایت برخی نکات است؛ در این زمینه اولین نکته آن است که مردم از نظر فرهنگی ساخته شوند.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در مصرف کالای داخلی، افزود: امروزه تفکر بسیاری از مردم آن است که اجناس خارجی بهتر است و به همین خاطر بسیاری از تولید کنندگان محصولات خود را با علائم خارجی می‏فروشند؛ تولید داخلی نیز باید با کیفیت و قیمت مناسب عرضه شود.

آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: باید مساله قاچاق کالا را حل کنیم؛ وقتی گفته می‌شود که درصد بالایی از کالاهای بازار ما از طریق قاچاق وارد می‏‌شود قابل قبول نیست.

وی، گفت: در کشورهای غربی مردم جرات ندارند مالیات خود را عقب بیاندازند چون سیستمی حاکم است که به راحتی آنها را تحت فشار قرار می دهد. کشور ما دارای انواع منابع مختلف است؛ اقتصاد ما مزیت‌های بسیاری دارد که می‏توان از آنها استفاده کرد ولی نکته مهم، مدیریت این جریان اقتصادی است.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با انتقاد از پرداخت یارانه نقدی به خانوارها گفت: با چه منطقی این پول را در اختیار 70 میلیونی که حداقل دو سوم آنها نیازی به این پول نداشتند، گذاشتند. این پول را به جای اینکه به بخش تولید ببرند در عرصه‎های دیگر سوخت کردند.

این مرجع تقلید یادآور شد: در این زمینه نیز باید با امیدواری جلو برویم. با احساس یاس و ناامیدی کاری از پیش نمی‌رود. همه ما باید مبلغ اقتصاد سالم باشیم زیرا اگر اقتصاد ما سالم شود جوانان ما نیز از بیکاری نجات می‌یابند و سلامت را درپیش می‌گیرند.

آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی با ذکر اینکه باید اجرای اقتصاد مقاوتی را جدی گرفت، افزود: اگر اقتصاد درست شود دیگر غربی‌ها نمی‌توانند با اندک تحریم اقتصادی ما را آزار دهند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این دیدار با تاکید بر اثرگذار بودن تعلیمات دینی در زندگی و کسب وکار مردم ایران، تصریح کرد: علت اصلی که بسیاری از واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین کار می‌کنند و بعضاً تعطیل هستند، بی‌توجهی به مسائل بنیادین روز اقتصاد در سیاست‌گذاری کلان کشور است.

شافعی خاطرنشان کرد: توجه ویژه قوای حاکمیتی به موضوع اقتصاد مقاومتی جای تقدیر دارد اما این که در بدنه اجرایی به صورت هماهنگ و درست اجرا نمی‌شود، نیازمند پیگیری جدی است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور باانتقاد از پر سود بودن واسطه‌گری نسبت به تولید در کشور گفت: آسیب جدی در کشور متوجه طبقه متوسط است چرا که طبقه متوسط به علت ناتوانی قادر به خرید کالای با کیفیت داخلی نیست و مجبور است کالای بی کیفیت خارجی مصرف کند. این امر موجب تقویت واسطه‌گری کالای وارداتی و ضربه خوردن کالای تولید داخل است.

شافعی با اشاره به ائتلاف سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون و تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق گفت: نخستین نشست دبیرخانه مشترک سه اتاق را در جوار بارگاه حضرت معصومه و بهره‌گیری از نظرات علما، درشهر قم آغاز کردیم به این امید که سرانجام مثبتی نائل شود.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید