Performancing Metrics

عدم درک مشترک از اقتصاد مقاومتی مانع پیشرفت آن است | اتاق خبر
کد خبر: 388771
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395 - 10:50
رئیس اتاق ایران در جشنواره تولید ملی، افتخار ملی
غلامحسین شافعی رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور، نبود درک مشترک از مفهوم اقتصاد مقاومتی را عامل بی‌توجهی‌ها نسبت به اجرایی شدن آن به‌رغم تأکید حاکمیت، سه قوه و بخش غیردولتی دانست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، چهاردهمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی به همت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. رئیس اتاق ایران با حضور در این مراسم ضمن تأکید بر لزوم اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور دلیل عدم توفیق در این وادی را نبود درک مشترک از مفهوم اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته نیز این سیاست‌ها در غالب تاب‌آوری اقتصادی مطرح و اجرایی شده است.

غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد در برخورد با هر نوع شوک اعم از شوک منفی یا مثبت را از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در این رابطه با ضعف جدی روبروست. سیاست‌گذاران باید بر اساس این سیاست‌ها محیط اقتصادی را برای مواجه با هر نوع شوکی آماده کنند و در کنار آن امکان بازسازی و بازیابی اقتصاد پس از شوک را فراهم سازند. متأسفانه در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها، همیشه فرصت‌ها از کف می‌روند.

وی شناسایی کانون‌های آسیب‌پذیر اقتصاد توسط بخش‌های غیردولتی و دولت را راهکار مقابله با این ضعف معرفی کرد و افزود: اقتصاد ایران می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد کانون‌های شناسایی‌شده را ترمیم کرده و قابلیت پیش‌بینی رویدادها قبل از وقوع را پیدا کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مهم‌ترین آسیب اقتصادی بر اثر شوک‌های وارد آمده بر اقتصاد را ناشی از اتکای صرف بر درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: تازمانی که از تولید و صنایع تکمیلی حمایت نکنیم و وابستگی کامل به درآمدهای نفتی داشته باشیم، با کوچک‌ترین شوک، دچار بحران جدی می‌شویم.

شافعی در ادامه به تجربه چند سال گذشته در خصوص افزایش رویایی بهای نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: اقتصاد ایران در آن روزها با چنین شوک مثبتی روبرو شد اما باید به این سئوال پاسخ دهیم که نتیجه حاصل از این درآمدها چه بود؟ تولید کشور از این موقعیت چه سودی کرد؟ متأسفانه در برابر این شوک مثبت از فرصت به وجود آمده بهره نبردیم. متأسفانه تصمیم سازان وقت این فرصت را به تهدید و این تهدید را به بحران کشاندند.

به باور رئیس اتاق ایران برای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات و رونق تولید است. اما فراموش نکنیم در محیطی که نامساعد بوده، حقوق مالکیت رعایت نمی‌شود، فساد سیستمی حاکم است و بازدهی امور غیرمولد بر امور مولد پیشی می‌گیرد، رسیدن به اهداف تعیین‌شده ساده نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: گاهی در رویکردهای اقتصادی، اهداف اصلی در مسیر توسعه فراموش و ابزار لازم برای تحقق آن به‌عنوان هدف در نظر گرفته می‌شوند؛ تسهیلات بانکی، نرخ مالیاتی، عوارض و غیره ابزار توسعه هستند. در این مسیر هر یک از سه قوه باید توجه داشته باشند که وضع قوانین شفاف و پررنگ شدن نقش نظارتی مجلس، برخورد با مفاسد، رانت‌خواری و رعایت حقوق مالکیت از سوی قوه قضائیه و درنهایت اقدامات حمایت گرایانه دولت و برنامه‌ریزی برای اجرای دقیق قوانین، بسیار مهم است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور تشریح کرد: تولید در ایران به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم نتوانست با تکنولوژی روز حرکت کند اما در مقابل، مصرف متناسب با تحولات جهانی پیش رفته است. در شرایط کنونی شاهد شکاف عمیقی بین فناوری‌های تولید داخل و خارج هستیم. در این وضعیت اتاق‌های سه‌گانه، تشکل‌های بخش خصوصی در کنار سایر قوا ایستاده‌اند و آماده هستند آنچه در توان دارند، ارائه دهند.

در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین خانه صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به امضا رسید.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید