Performancing Metrics

سراتو چگونه در بورس کشف قیمت می‌شود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 388838
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1395 - 12:44
معمای عرضه خودرو در بورس کالا
چند روز پیش مدیرعامل سایپا از عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا خبر داد در همین راستا به تازگی امیدنامه پذیرش سراتو در بورس کالای ایران منتشر شده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تقریبا یکسال پیش بود که مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد که می‌خواهند پراید را از طریق اوراق سلف موازی و از دریچه بورس کالا تامین مالی کنند.

بعد از اعلام این خبر صحبت‌های زیادی درباره پذیرش یا عدم پذیرش این کالا در بورس شد، قیمت‌گذاری خودرو موضوع مهمی بود که مانع حقوقی برای عرضه اوراق سلف موازی خودرو در بورس ایجاد می‌کرد چرا که برای این کار لازم بود این خودرو در بورس کالا پذیرش و کشف قیمت شود اما از آن جایی که پراید از طریق شورای رقابت قیمت گذاری می شود قابلیت کشف قیمت در بورس کالا را نداشت.

بعد از گذشت ماه‌ها، هفته گذشته مدیرعامل سایپا در همایش بین‌المللی صنعت خودرو اعلام کرد که سراتو در بورس کالا پذیرفته شده است، اما در آن زمان امیدنامه‌ای از این پذیرش منتشر نشده بود که بتوان از جزئیات این پذیرش اخبار مستند تری داشت.

اما بورس کالا به تازگی امیدنامه‌ای منتشر کرده که گویای پذیرش سراتو در بورس کالاست. به نظر می رسد بورس کالا و گروه سایپا به تفاهم‌هایی رسیدند تا خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود را بتوانند از طریق اوراق سلف موازی تامین مالی کنند. در این امیدنامه آمده که درخواست پذیرش کالای خودروی سراتو تولیدی شرکت سایپا و از طریق شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در تاریخ 25 دی‌ماه سال 1395 به شرکت بورس کالای ایران ارائه شد و در نودمین جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران در تاریخ 19 ‌اسفندماه سال 1395 مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته و پذیرش آن به تصویب رسیده است.

عرضه‌کننده یعنی شرکت سایپا متعهد شده که شرایط عرضه را به گونه‌ای فراهم کند که حداقل چهار بار عرضه در ماه انجام پذیرد و در صورت وجود تقاضا با نظر بورس نسبت به عرضه اقدام کند. موضوع کشف قیمت این خودرو از مواردی است که می‌تواند جای بحث داشته باشد، چرا که قاعدتا این کالا باید از طریق عرضه و تقاضا کشف قیمت شود و در صورت عدم عرضه به مقدار نیاز بازار فشار تقاضا می تواند قیمت این کالا را بیش از آن چه ارزش دارد بالا ببرد. اینکه آیا در این مورد جزئیات این موضوع هم صحبت‌هایی بین دو طرف انجام شده یا خیر را فعلا کسی نمی‌داند اما دیر یا زود می‌توان از این قسمت از پازل عرضه خودرو در بورس کالا سر در آورد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید