Performancing Metrics

شرکت فرودگاه‌ها برای حبس مسافران در هواپیما بیانیه داد | اتاق خبر
کد خبر: 388916
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1395 - 15:24
با گذشت یک هفته از حادثه؛
پس از گذشت حدود یک هفته از اتفاقات فرودگاه مشهد و سرگردانی و حبس مسافران در هواپیما و لغو یا تاخیر پروازها، شرکت فرودگاه ها با صدور بیانیه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، چند روز پایانی بهمن ماه پروازهای ورودی و خروجی بسیاری در فرودگاه مشهد با تاخیر یا دستور لغو مواجه شد و این موضوع سرگردانی مسافران در این فرودگاه را در پی داشت؛ علاوه بر این، انجام عملیات یخ زدایی بالهای یک هواپیما موجب محبوس شدن ۷ ساعته مسافران در این هواپیما شد.

در همین ارتباط روابط عمومی شرکت فرودگاه ها امروز بیانیه ای را صادر و با تاکید بر این‌که اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی به وظایف خود عمل کرده اعلام کرد:عملیات یخ‌زدایی بر عهده ایرلاین‌هاست.

 متن این بیانیه به شرح زیر است: 
 
بسمه‌تعالی 

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بر اساس وظایفی که در حیطه صنعت هوانوردی بر عهده دارد و همچنین قوانین بین‌المللی و داخلی، همواره برنامه‌ریزی و آمادگی لازم برای مواجهه صحیح با بحران‌های مختلف را دارد.  

در جریان مشکلاتی که به علت بارش شدید برف و یخبندان که طی سه روز(از ۲۹ بهمن تا اول اسفند) در شهر مقدس مشهد و همچنین فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد این شهر شکل گرفت، نکاتی به شرح زیر قابل توضیح است: 

مسئولان و کارکنان فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، نه‌تنها آمادگی کامل برای مواجهه صحیح با چنین بحران‌هایی را دارند، بلکه با انجام مانور عملیات زمستانی از جمله برف‌روبی پیش از آغاز فصل زمستان و برگزاری چند جلسه کمیته تسهیلات با حضور مسئولان فرودگاه، شرکت‌های هواپیمایی و ارگان‌ها و سازمان های مستقر در فرودگاه برای یادآوری ضرورت آمادگی به منظور مواجهه و مقابله با شرایط بحرانی، این آمادگی را حفظ کردند.  

با توجه به دریافت اطلاعات وضعیت جوی از سازمان هواشناسی، صبح روز پیش از آغاز بارش شدید برف در مشهد(۲۸ بهمن ماه) جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد فرودگاه و همکاران عملیاتی آن جهت مقابله با بحران احتمالی برگزار و نکات لازم تذکر داده شد.  

همزمان با آغاز بارش شدید برف و نامساعد شدن هوا، همکاران عملیاتی به انجام وظایف و ماموریت‌های محوله پرداختند و حتی مسئولان و مدیران فرودگاه از ابتدای زمان آغاز بارش برف در محیط فرودگاه حاضر شدند و عملیات را مدیریت کردند.  

 از سوی دیگر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان عالی‌ترین مقام صنعت فرودگاهی در راستای بررسی روند خدمت‌رسانی به مسافران هوایی، از ساعت ۲۲ شنبه شب تا ساعت ۹ بامداد یکشنبه در این فرودگاه حضور یافت. وی حتی به داخل یکی از پروازها رفت و حدود یک ساعت ونیم با مسافران به گفت‌وگو پرداخت. مه‌آبادی با وجود حضور و فعالیت تمامی عوامل عملیاتی و غیرعملیاتی در فرودگاه، شخصا روند عملیات بخش‌های فرودگاهی را در زمان بحران بررسی و دستورهای لازم را صادر کرد.  

با وجود این که هنگام بروز چنین بحران‌هایی، ضریب سوانح هوایی افزایش می‌یابد، خوشبختانه با عملکرد صحیح، به موقع، سریع و استاندارد مسئولان فرودگاه، نه تنها هیچ سانحه‌ای رخ نداد، بلکه حتی یک حادثه کوچک هم به لطف خداوند متعال و کوشش و تلاش بی‌شائبه ماموران فرودگاهی پیش نیامد و موضوع ایمنی پروازها و مسافران حتی برای یک لحظه هم با خطر روبه‌رو نشد.  

به دنبال انجام به موقع و سریع برف‌روبی و سایر اقدامات لازم در محیط ایرساید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، این فرودگاه از ابتدا تا انتهای بارش شدید برف(بجز حدود سه ساعت؛ از ساعت ۲۰ تا ۲۳ شبانگاه جمعه ۲۹ بهمن ماه، به دلیل برودت شدید هوا، بارش بسیار زیاد برف و در نتیجه، کاهش دید افقی که منجر به جلوگیری از انجام پروازها شد) کاملا باز و میدان پروازی طی این سه روز کاملا عملیاتی و مهیا بود. گفتنی است طی این سه روز در فرودگاه مشهد، جدای از لندساید فرودگاه، میزان ۲۴۹ هزار متر مکعب برف از سطوح پروازی و باند پاکسازی شد.  

در این سه روز ۳۷۶ پرواز(۳۰۸ سورتی پرواز داخلی و ۶۸ سورتی پرواز خارجی با ظرفیت ۴۴ هزار و ۱۹۸ مسافر داخلی و ۱۰ هزار و ۶۶ نفر مسافر خارجی) برقرار شد و حتی یک پرواز نیز از سوی اداره کل فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد ابطال نشد. همان‌گونه که در بند پیشین این بیانیه گفته شد، فرودگاه به معنای واقعی عملیاتی و باز بود. همچنین در روزی که فرودگاه مشهد نامساعدترین وضعیت بارش برف و دمای منهای هفت درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کرد، حدود ۸۰ هواپیما از باند پرواز این فرودگاه برخاستند.  

نکته قابل تامل این که طی همین سه روز و روزهای نزدیک به آن که وضعیت پروازها در فرودگاه مشهد به شرایط مذکور رسید، در بسیاری از فرودگاه‌های کشورمان شرایط جوی بعضا بدتری وجود داشت و مسئولان و کارکنان این فرودگاه‌ها مانند همکارانشان در فرودگاه مشهد، اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای را انجام دادند و در نتیجه، هرگز مشکلی نظیر آنچه در پروازهای مشهد رخ داد، پیش نیامد. به عنوان مثال، در فرودگاه تبریز در حالی هیچ پروازی کنسل نشد که ۵۰۰ هزار متر مکعب برف از ایرساید و ۲۰۰ هزار مکعب از لندساید برف‌روبی شد. این در حالی بود که سردی هوا حتی به منهای ۱۸ درجه هم رسید و متوسط دمای این فرودگاه منهای ۱۲ درجه بود! در فرودگاه اردبیل که دمای منهای ۲۶ درجه را هم تجربه کرد، حدود ۸۰۰ هزار متر مکعب برف طی ۲۳ مرتبه برف‌روبی شد. در لامرد طی شش روز ۲۰۹ میلی‌متر باران بارید و اکثر مناطق حتی اراضی فرودگاه نیز به زیر آب رفت، اما نه تنها پروازهای برنامه‌ای انجام شد، بلکه این فرودگاه نیز به همت مسئولان و کارکنانش میزبان پروازهای امدادی هم بود. حتی در فرودگاه اهواز همکاران فرودگاهی با توجه به وجود عامل گرد و غبار و به تبع آن، قطع آب و برق، تمام تلاش خودشان را برای عادی‌سازی برنامه‌های فرودگاهی انجام دادند و در این راستا، بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ متر مربع را تمیزکاری کردند تا رضایت نسبی مسافران را به دست آورند.  

عملیات برف‌روبی سطوح پروازی به موقع و به طور مستمر توسط عوامل فرودگاهی انجام می‌شد و لذا در هر سه حوزه ارتباطات(COMMUNICATION)، ناوبری(NAVIGATION) و نظارت و بررسی(SURVEILLANCE) هیچ مشکلی به وجود نیامد. در واقع، دستورالعمل‌های لازم از مدت‌ها قبل تهیه و ابلاغ شده و پیش‌بینی‌ها نیز صورت گرفته بود. بازبینی مکرر از امکانات هم حاکی از آن بود که فرودگاه در قبال وظایفش در این حوزه با هیچ مشکلی روبه‌رو نیست.  
 عملیات دی‌آیسینگ(DE_ICING) یا یخ‌زدایی هواپیماها نیز طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی بر عهده شرکت های هواپیمایی و شرکت‌های خدماتی هندلینگ می‌باشد.  

اعتقاد تمامی مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین مدیران فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد بر این است که در هنگام وقوع بحران، تمامی مسئولان شرکت‌ها، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های دست‌اندرکار در عرصه هوانوردی بایستی به یکدیگر کمک کنند و یاری برسانند و نباید کسی یا سازمانی را مقصر جلوه داد.  

مدیران و کارکنان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و تمامی فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت، خدمت‌رسانی باکیفیت، امن، ایمن و سریع به مسافران هوایی را وظیفه اصلی خود می‌دانند و با وجود تمامی کمبودها، برآنند تا با استفاده از برنامه‌ریزی‌های اساسی و انجام اقدامات استاندارد، خدمتگزار واقعی مردم عزیز ایران باشند.  
 

گفتنی است؛ در سومین جلسه کمیسیون بررسی نحوه خدمت‌رسانی به زائران و مسافران در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در بارش های اخیر، که دیروز(سه‌شنبه) با حضور معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی و نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، مشخص گردید که اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی به وظائف ذاتی خود عمل کرده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید