Performancing Metrics

ظریف: اقدام برنامه مشترک زیست محیطی یک ضرورت امنیتی و سیاسی برای منطقه است | اتاق خبر
کد خبر: 389006
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1395 - 14:12
در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست،
محمدجوادظریف با تأکید بر ضرورت ایجاد برنامه مشترک منطقه‌ای برای مقابله با خطرات زیست محیطی، اظهار کرد: این اقدام یک ضرورت محیط زیستی نیست بلکه یک ضرورت امنیتی و سیاسی است و رهبران کشورهای همسایه باید تلاش کنند تا از این آزمون تاریخی به سربلندی بیرون آیند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه کشورمان در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست که امروز با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور و جمعی از وزرا و سفرای کشورهای خارجی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: از خانم ابتکار به خاطر نهادینه کردن فرهنگ محیط زیستی در ایران تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست به ابتکار معصومه ابتکار پایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: اولین نمایشگاه محیط زیست در دولت آقای خاتمی توسط خانم ابتکار برگزار شد. افزون بر این ششمین جشنواره فیلم سبز که در مردادماه سال 96 برگزار خواهد شد با ابتکار معصومه ابتکار،‌ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پایه‌گذاری شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از جامعه مدنی به ویژه هنرمندانی که محیط زیست را به عنوان یک مطالبه و ضرورت عمومی در فرهنگ ایران نهادینه کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم تلاش‌های جامعه مدنی و هنرمندان با همین علاقه ادامه یابد.

ظریف با تأکید بر اینکه ما در شرایط ویژه بین‌المللی قرار داریم، ‌گفت: در شرایط حاضر بیش از هر چیز نیاز به یک ادراک مشترک در زمینه چالش‌ها و خطرات آینده جهانی داریم. محیط زیست نقش مهمی در این ادراک مشترک دارد.

وی تأکید کرد: در هیچ موضوعی به اندازه محیط زیست شاهد همکاری و تبادل نظر جامعه بین‌المللی نیستیم. امیدواریم درک مشترکی که در سطح بین‌المللی در مورد محیط زیست وجود دارد در حوزه‌های دیگر نیز ایجاد شود.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در شرایط حاضر جامعه جهانی در مورد محیط زیست به این درک مشترک رسیده که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم یا همگان با همکاری یکدیگر به ساحل سلامت می‌رسیم یا در محیط آلوده زندگی را بدرود می‌گوییم. لازم است این چالش مشترک را در زمینه اقتصاد و فقرزدایی و همچنین مبارزه با تروریسم داشته باشیم.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست بیش از هر چیز نشان دهنده همکاری بین بخش‌های ذی‌نفع و ذی‌ربط است، گفت: برای رسیدن به محیط زیست سالم نیاز به همکاری داریم. حضور بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان از ایران و سایر کشورها در نمایشگاه محیط زیست نشانگر ضرورت فعالیت در این حوزه برای دستیابی به توسعه پایدار قابل تأکید است.

وی با اشاره به اینکه همه کشورها باید مسیر همکاری در حوزه زیست محیطی و اقتصاد سبز را فراهم کنند،‌ گفت: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست به اقتصاد سبز نام‌گذاری شده است. بنابراین باید تأکید داشته باشیم که محیط زیست نه تنها مانعی برای توسعه محسوب نمی‌شود بلکه هموار کننده و عامل پایدار بخشی اقتصاد و توسعه است.

ظریف در ادامه با بیان اینکه جوامع باید بدون توجه به ملاحظات سیاسی برای ساختن آینده سالم فعالیت و همکاری مشترک داشته باشند، اظهار کرد: تاکنون در منطقه شاهد سیاست‌های غلط بودیم که به منجر به بیابان‌زایی و ایجاد بحران گردوغبار و بحران کم‌آبی شده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه محیط زیست یکی از حوزه‌هایی است که به کمک آن می‌توان زمینه اعتمادسازی در منطقه را ایجاد کرد، گفت: برای همکاری در حوزه محیط زیست نیاز به مشارکت کشورهای منطقه داریم. بنابراین از همه همسایگان ایران دعوت می‌کنم تا طی یک برنامه مشترک برای مقابله با خطرات زیست محیطی ناشی از فعالیت برخی افراد و دولت‌ها از جمله صدام حسین و داعش همکاری‌های لازم را شروع کنیم. ایران دست همکاری را به سوی همه همسایگان خود دراز می‌کند تا آینده‌ای بهتر برای فرزندان خود در منطقه فراهم کنیم.

ظریف تأکید کرد: این اقدام تنها یک ضرورت محیط زیستی نیست بلکه یک ضرورت امنیتی و سیاسی است. همه رهبران کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا از این آزمون تاریخی به سربلندی بیرون بیایند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید