Performancing Metrics

افزایش 30 درصدی درآمد مالیاتی با شناسایی فراریان | اتاق خبر
کد خبر: 389045
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395 - 09:36
غلامحسین شافعی مطرح کرد
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در جلسه شورای گفت‌وگوی استان خراسان رضوی از ضرورت گسترده شدن چتر مالیاتی سخن گفت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر برنامه این باشد که نظام تشخیص و وصول مالیات را دچار تحول کنیم و شناسایی فرارهای مالیاتی را مورد توجه قرار داده و معافیت های ناعادلانه مالیاتی را افزایش دهیم، میزان درآمدهای مالیاتی می تواند تا ۳۰ درصد هم افزایش پیدا کند.

غلامحسین شافعی در نشست شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: مهم‌ترین آسیب ما اتکا به درآمدهای نفتی است. ما در مقابل شوک‌های اقتصادی با تهدید زیادی مواجه می‌شویم و این تهدیدها به بحران تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته ما هم درآمد رویایی نفت و هم افت قیمت نفت را دیده‌ایم که با هر دو اقتصاد ما دچار مشکل شد. راه برون‌رفت از این مسأله عدم اتکا به درآمدهای نفتی است. تولید باید رونق یافته و صادرات به درآمدهایی غیر از نفت متکی شود. یکی از این موارد مالیات است. باید مالیات یکی از تکیه های مهم اداره کشور باشد.

شافعی تصریح کرد: نظام مالیات ستانی باید به شیوه ای باشد که مقبولیت عمومی داشته و منطق بر آن حاکم باشد. اینکه اگر کسی بهتر و درست تر کار کند، جریمه بیشتری بدهد، درست نیست. تفاوت در تعهد اداره مملکت به مالیات نباید وجود داشته باشد. اگر قرار است، دولت کمک ویژه ای به نهاد و سازمانی انجام دهد، این در مقام محیط رقابتی منطقی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در یک محیط رقباتی به هیچ عنوان نرخ متفاوت مالیاتی قابل پذیرش نیست. امیدواریم در یک تحول مالیاتی در کشور یک میدان رقابتی برای بخش اقتصادی انجام شود. امیدواریم با کمک فعالان اقتصادی این مسائل حل شود. آنچه در بودجه ۱۳۹۶ سوال است، این است که درآمد مالیاتی ۱۱۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است اما مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرده بیش از ۹۳ هزار میلیارد تومان از این محل به دست نمی آید.

شافعی اضافه کرد: اگر این پیش بینی درست باشد، درآمدهای مالیاتی کشور ۲۱ درصد افزایش داشته است اما فعالیت اقتصادی بخش خصوصی ۲۱ درصد رشد نخواهد داشت. این یک معادله نابرابر است. اگر برنامه این باشد که ما نظام تشخیص و وصول را دچار تحول کنیم و شناسایی فرارهای مالیاتی را مورد توجه قرار دهیم و معافیت های ناعادلانه مالیاتی را افزایش دهیم، میزان درآمدهای مالیاتی می تواند تا ۳۰ درصد هم افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ متوسط افزایش هزینه های بخش تولید حدود ۲۱ افزایش داشته و باید در جهت کاهش این هزینه ها گام برداشت.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید