Performancing Metrics

با اصلاح قانون سرقفلی نیمی از دعاوی اصناف برطرف می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 389085
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395 - 15:25
/محدودیت‌های سرقفلی برای اصناف/
رییس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت گفت: در صورت اصلاح قانون سرقفلی، بیش از نیمی از دعاوی دادگاهی کسبه کاهش خواهد یافت. قانون سرقفلی برای کسبه همه صنوف مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدهادی کمالیان با اشاره به محدودیت‌های قانون سرقفلی برای اصناف گفت: این قانون واقعا معضل بزرگی برای فروشندگان و مغازه‌داران است و برای کسبه همه صنوف مشکل زیادی را ایجاد کرده است. این قانون باید حذف شود، چراکه دلیلی ندارد امتیاز مال شخصی و ملکیت در اختیار شخص دیگری باشد.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که این قانون برای مغازه‌داران دارد، اظهار کرد: اگر کسب و کار مغازه‌داری نچرخد و بخواهد تغییر شغل بدهد باید هزینه‌ای به مالک برای این کار پرداخت کند یا اگر نتواند فروشگاه را بچرخاند و بخواهد به شخص دیگری اجاره دهد باید با رضایت مالک این کار را انجام دهد.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت در همین رابطه افزود: همچنین در صورت تمایل صاحب سرقفلی به تعمیر مغازه نیاز به اجازه مالک است. به عنوان مثال لوله آب مغازه‌ای بترکد مستاجر نمی‌تواند قبل از رضایت مالک به تعمیر آن اقدام کند.

قانون بی‌دلیل حق زیادی به مالک داده است

کمالیان با بیان این‌که ملک در مقابل سرقفلی ارزش زیادی ندارد، ادامه داد: وقتی قیمت سرقفلی بالاست، ملک در مقابل آن ارزش زیادی ندارد اما قانون دست و پای صاحب سرقفلی را بسته و بی‌دلیل تمام حق را به مالک داده است.

وی با اشاره به درگیری‌هایی که بین صاحب سرقفلی و مالک به وجود می‌آید، خاطر نشان کرد: بسیاری از دعاوی که در دادگاه‌ها مطرح می‌شود به دلیل مشکلاتی است که این قانون به وجود آورده است. گاهی زیرساخت‌ها خراب است و خودمان باعث به وجود آمدن مشکل می‌شویم و دادگاه‌ها نیز بی‌دلیل شلوغ می‌شوند. در صورت اصلاح این قانون نیمی از دعاوی کسبه به دادگاه‌ها کاهش خواهد یافت.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت با بیان این‌که مشکلات این قانون تنها پاگیر مالک و صاحب سرقفلی نمی‌شود، تاکید کرد: گاهی به دلیل این‌که صاحب سرقفلی نمی‌تواند مغازه را اداره کند وهمچنین مجاز به اجاره دادن مغازه به کس دیگری بدون اذن مالک نیست و مالک برای اجازه دادن پول طلب می‌کند، ممکن است صاحب سرقفلی بدون نوشتن اجاره‌نامه رسمی و تنها به صورت حرف مغازه‌ را به شخص ثالثی اجاره دهد و در مقابل پول دریافت کند.

حداقل بیمه برای کسبه باید اجباری شود

کمالیان در همین رابطه افزود: به دلیل این‌که در صورت نوشته شدن اجاره‌نامه رسمی و رسیدن آن به دست مالک وی حق تخلیه مغازه را خواهد داشت، مغازه تنها به صورت حرفی اجاره داده می‌شود. در این صورت به دلیل این‌که شخص ثالث هیچ سند قانونی برای اجاره مغازه ندارد هنگام تخلیه مغازه حتی حق کسب‌ و پیشه نیز به او تعلق نخواهد گرفت در صورتی که حق کسب و پیشه هنگام خرید و فروش سرقفلی به صاحب سرقفلی تعلق می‌گیرد.

وی درباره‌ اجباری شدن حداقل هزینه بیمه برای مغازه‌داران با توجه به حادثه پلاسکو، گفت: باید فرهنگ بیمه در جامعه نهادینه شود و هر کس که به دنبال پروانه کسب می‌آید باید بیمه هم داشته باشد.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت گفت: بیمه یک مساله ضروری است و باید پیش از این‌که اتفاقی بیفتد و دست و تن بلرزد مغازه‌داران خود را بیمه کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید