Performancing Metrics

گزارشِ معاملات صوری دادیم در مقابل تهدید به برکناری شدیم | اتاق خبر
کد خبر: 389110
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395 - 18:48
رییس سازمان حسابرسی:
رئیس سازمان حسابرسی می گوید این سازمان گزارشی داده که شرکتی با انجام معامله صوری زیان ها را به سود بدل کرده است اما در مقابلِ این گزارش او را تهدید به برکناری کرده اند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اکبر سهیلی‌پور در همایش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: گزارشی نوشته‌ایم که شرکتی در بخش دولتی معامله‌ای صوری انجام داده و زیان را تبدیل به سود کرده است ولی ما را تهدید کردند و می‌گویند شما را عوض می‌کنیم.

وی با اشاره به حقوق‌های نجومی اظهار کرد: برای بررسی حقوق های سازمان حسابرسی از این سازمان شش دوره لیست گرفته شده است. دو دوره این لیست را  وزارت دارایی گرفت. بازرسی کل کشور هم لیستی گرفت و دو تیم از دیوان محاسبات هم در سازمان مستقر بودند و یک تیم عضو هیات نظارت هستند. علاوه بر این یک تیم مستقل آمدند و تمام حقوق‌ها را بررسی کردند و خوشبختانه حقوق‌ها (در سازمان حسابررسی) نجومی نبود.

وی با اشاره به صحبت‌های پورابراهیمی درباره استقلال مدیران سازمان حسابرسی بیان کرد: آقای پورابراهیمی مسائل را سیاسی می‌بینند ولی من ۳۸ سال سابقه کار در حسابرسی دارم و از ۲۲ سالگی کار حرفه‌ای را شروع کردم. ۲۴ سال است عضو هیات عامل مدیران سازمان حسابرسی هستم و اعتقاد خود را به امضای یک وزیر نمی‌فروشم.

سهیلی‌پور افزود: من از تمام وزاری دولت‌های مختلف امضای حکم دارم. اینکه می‌گویند استقلال نیست حرف درستی نیست. واقعیت این است که حسابرس‌ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی مظلوم واقع شدند.

رئیس سازمان با بیان اینکه باید قانون تجارت را به جایی برسانیم که حسابدارها برای کار کردن پشتوانه داشته باشند، گفت: اینکه بخواهیم قانون تجارتی برای حسابداران و حسابرسان بگذاریم که از سال ۱۳۴۷ نوشته شده و تازه در آن زمان هم از کشورهای دیگر اقتباس شده، درست نیست. درست نیست که این حسابرس را جلوی صاحبکار قرار دهیم و بگوییم چرا نرخ‌هایش کم است. علت کم بودن نرخ این است که حسابرس کار را انجام می‌دهد و پیش‌نویس گزارش را تحویل می‌دهد و به او حتی پولش را هم نمی‌دهد. در بخش دولتی هم شرایط اینچنین است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲ استاندارد ملی حسابرسی مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند و عدم انطابق سایر استانداردها نیز از سوی سازمان حسابرسی نوشته شده است. البته هم‌اکنون ۱۰ استاندارد حسابرسی عمومی نیز وجود دارد.

سهیلی پور ادامه داد: استاندارد شماره ۱۵ حسابداری اولین استاندارد بر اساس IFRS بود. این استاندارد می‌توانست سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی را بر مبنای خالص فروش ارزیابی کند به طوری که بر اساس معیار سرمایه‌گذاری سریع‌المعامله باشد.

وی اظهار کرد: برخلاف پرداخت مالیات نیم‌درصدی معاملات سهام در معاملات به دلیل اینکه سودی تحقق نیافته همواره محل اختلاف با سازمان مالیاتی است، از سوی دیگر شناسایی زیان نیز از این محل قابل قبول نیست. بنابراین تعویق استاندارد شماره ۱۵ تا جایی پیش رفت که در نهایت متوقف شد.

سهیلی‌پور افزود: سازمان حسابرسی ترجمه اولیه استانداردهای بین‌المللی را در سال‌های اخیر شروع کرد. با اجرای برجام و رفع نسبی تحریم‌ها سازمان حسابرسی توانست ضمن انتقاد قرارداد با بنیاد IFRS پس از شش ماه مجوزهای لازم برای ترجمه و تدوین راهنمای این استانداردها دریافت کند. از سوی دیگر اصراری که روسای بانک مرکزی و سازمان بورس برای استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارش‌های مالی داشتند، باعث شد تا سازمان بورس با توجه به مصوبه قبلی خود تهیه صورت‌های مالی تلفیقی از سال ۹۵ را برای شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها الزامی کند.

رئیس سازمان حسابرسی ادامه داد: اطلاعاتی که در محیط غبارآلود کسب و کار ایجاد می‌شود، از تغییر قالب‌ها هیچ‌گاه شفاف نخواهد شد. در نتیجه نباید انتظار شفافیت کامل با IFRS را داشت. IFRS با افشای بیشتر به ویژه برای فعالیت‌های کشور شفافیت بیشتری را به وجود بیاورد. با بکارگیری ارزش منصفانه به جای بهای تمام شده به دلیل وجود نداشتن بازار عمیق قابلیت ارزیابی اقلام، کاهش می‌یابد.

سهیلی‌پور با اشاره به صحبت‌های رییس کمیسیون اقتصادی و انتقادهای او از سازمان حسابرسی کل کشور، گفت: باید با در نظر گرفتن واقعیت‌ها اظهارنظر کرد. من به عنوان عضو جامعه عالی حسابرسان کشور در حالی ریاست سازمان حسابرسی را دارند که هم‌اکنون فعالیت‌های حسابرسی بر اساس قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ انجام می‌شود. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش مشکلات گروه آریا را در حالی مطرح و برای دادسرا فرستاد که در پیش‌نویس این گزارش عنوان شده بود که سازمان حسابرسی کار خود را برای بانک صادرات و ملی به درستی انجام نداده است. در حالی که چند سال قبل به صراحت گروه آریا را به عنوان ۵۰ گروه دیگر که به علت تسهیلات به وجود آمده و وثیقه‌های ارائه شده آنها تکلیف کرده بودیم هشدار دادیم و گفتیم که ریسک معامله با گروه آریا زیاد است و باید مراقب عدم معامله با این گروه باشیم. مدیرعامل گروه آریا نه به خاطر بدهی بلکه به دلیل جعل اعتبار تسهیلات ریالی که از اسفند ماه آن را شروع شد و تا مرداد ماه ادامه یافت اعدام شد.

وی درباره صحبت‌های پورابراهیمی گفت: باید از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پرسید که چرا افشای حقوق مدیران عامل در استانداردهای حسابداری حذف شد؟ حقوق مدیران عامل که سازمان حسابرسی عنوان کرد به دلیل ضعف فعالیت، امکان پرداخت‌های سنگین نداشت. به چه دلیل حذف شد؟ به چه دلیل در کمیسیون ۹۰ مجلس در حالی صحبت از ۳ برابر شدن سقف حداکثر حقوق مدیران عامل شرکت‌ها مطرح بود که پس از هیاهوی برتر آن در نهایت ۶۰ درصد افزون‌تر برای کسانی که متخصص و یا در مناطق محروم فعالیت می‌کنند، افزایش یافت و به ۳.۲ برابر رسید. سال ۹۶ شرایط حرفه‌ای ایجاب می‌کرد که با کسانی که میلیاردها تومان خوردند، برخورد می‌شد. سازمان حسابرسی از سوی ۶ دستگاه مختلف و در عین حال دو تیم در سازمان محاسبات کل کشور و یک تیم مورد بررسی قرار گرفت که خبری از پرداخت‌های نجومی در این سازمان نبود.

وی ادامه داد: حسابرس‌ها و حسابدارها توانایی اجرای IFRS را دارند. البته کار راحتی نیست. ما حداکثر توان خود را برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و همکاری با بخش خصوصی در انجام کلاس‌های متعدد اعلام می‌کنیم و در اسرع وقت سعی می‌کنیم اظهارنامه ترجمه شده IFRS را روی سایت سازمان حسابرسی بگذاریم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید