Performancing Metrics

همه آن‌چه در همایش سراسری مجریان انتخابات مطرح شد | اتاق خبر
کد خبر: 389116
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395 - 19:03
تاکید بر لزوم صیانت از آرای مردم و برقراری امنیت؛
سخنرانان و شرکت کنندگان در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶ بر لزوم صیانت از آرای مردم و برقراری امنیت و پرهیز از شایعات و بداخلاقی ها تاکید کردند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶، صبح امروز (شنبه) در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد. در این همایش، رئیس جمهور، وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و مدیرکل انتخابات وزارت کشور و فرمانده نیروی انتظامی صحبت‌هایی درباره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستای ۹۶ مطرح کردند و از اقدامات صورت گرفته و تمهیدات پیش بینی شده در این زمینه سخن گفتند.

*روحانی: همه باید از رای مردم مراقبت کنند

در این همایش، رییس جمهور انتخابات را بزرگترین قدرت ایران اسلامی در برابر دشمنان دانست و با تاکید بر اینکه رای مردم، حق الناس است و همه باید از آن مراقبت کنند، گفت: امیدوارم در سال ۹۶، شاهد انتخاباتی رقابتی، باشکوه و خیره کننده برای همه دشمنان و امیدوارکننده برای همه دوستان در سراسر دنیا باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ضمن تاکید بر اینکه نباید بگذاریم انتخابات قطبی شود، از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات خواست مراقب باشند از امکانات دولتی و عمومی، به نفع جناح و فرد استفاده نشود که این کار حرام است.

وی ادامه داد: در پایان سال گذشته انتخابات خوبی با حضور پرشکوه مردم و در دو مرحله برگزار شد. مردم ، جناح ها و احزاب در آن انتخابات، انصافا خیلی خوب صبر و تحمل کردند. یک جناح در آن انتخابات دید که هر چه پیشنهاد داده بود (نامزدی برایش نمانده ) نیست. آنها (نامزدهای خود را ) در قالب سه ردیف مطرح کرده بودند، اما در بعضی حوزه های انتخابیه، شما بهتر خبر دارید که تبلیغ از یک کاندیدا توسط یک جناح، تقریبا ۴۸ ساعت قبل از ساعت انتخابات آغاز شد چرا که این احزاب عملا کسی را دیگر نداشتند و رفتند در میان کسانی که باقی مانده بودند یکی را پیدا کردند ، با او صحبت نمودند و به مردم معرفی کردند و مردم انصافا چه هشیاری از خود نشان دادند. 

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برای انتخابات سال آینده نیز وظیفه سنگینی بر عهده داریم، یادآور شد: اولین وظیفه ومسئولیت این است که مردم را نه با زبان بلکه با عمل خود به حضور در پای صندوق‌های رأی تشویق کنیم، چنانچه احساس کنند که اگر حضور نیابند، مغبون شدند و این حضور برای سرنوشت و عظمت ایران در سطح جهان بسیار مهم است، لذا همه باید تلاش کنیم که مشارکت وسیعی با امنیت و آرامش کامل در پای صندوق‌های آراء صورت بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: همه باید مراقبت باشیم که در جریان انتخابات از امکانات عمومی و دولتی به نفع فرد، گروه و جناح خاصی استفاده نشود، چرا که این حرام و ممنوع است.

رییس‌ جمهور خاطرنشان کرد: امکانات دولتی به معنای عام کلمه، همه قوا، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند را شامل می‌شود و هیچ‌کس حق ندارد از تریبون‌های عمومی و رسانه ملی و روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند، نسبت به تبلیغ فرد یا جناح خاصی استفاده کند و این موضوع ممنو ع است و مسئول آن هم وزارت کشور و مسئولین این وزارتخانه هستند.

روحانی اضافه کرد: در این موضوع نمی‌پذیرم که کسی اعلام کند  شورای نگهبان مسئول است، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد؛ لذا چنانکه یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند باید در مقابل آن بایستیم و اعتراض کنیم. هرکس اختیار دارد از اموال شخصی خود در زمینه انتخابات هزینه کند اما از بیت‌المال عمومی نباید استفاده شود.

وی پرهیز از قطبی شدن انتخابات را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: نباید بگذاریم، انتخابات قطبی شود، چرا که این موضوع دردسر ساز است و تجربه آن را هم مشاهده کردیم که وقتی انتخابات قطبی شد، چه گرفتاری‌هایی ایجاد می‌کند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه قطبی شدن انتخابات موجب فضای احساسی و شعاری می‌شود، اظهار کرد: انتخابات نباید رقابت جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها باشد، بلکه باید رقابت بین برنامه‌ها باشد و با پرهیز از ایجاد دو قطبی، در فضایی سالم رقابت انجام شود و آنچه انتخاب مردم است را همه روی چشم گذاشته و بپذیریم.

*رحمانی فضلی: بین رهبری و رئیس جمهور فاصله ای نیست

در ادامه این همایش وزیر کشور گفت: برخی دنبال القای حاکمیت دو گانه در کشور هستند و مسائل را به گونه‌ای بیان می کنند که بین رهبر و رئیس جمهور فاصله است. این اقدام یکی از ظلم های سنگین است که خداوند آن را نمی بخشد. بیان این مسائل به نفع چه کسی است. رئیس جمهور فردی است که چه پیش از انقلاب چه پس از انقلاب کمترین فاصله را با رهبری داشته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه در خطاب به فرمانداران و بخشداران اظهار کرد: شما باید این مسائل را صریحا به مردم منتقل کنید که این دوگانگی وجود ندارد. وظیفه ما تبعیت از ولایت است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برخی تحلیل‌ها بیان می‌کند اگر مشارکت کم باشد به نفع آنهاست. چرا ما به انتخابات نگاه جناحی داریم؟ در حالی که انتخابات باید موجب تقویت امنیت ملی و تضمین منافع ملی باشد. این تفکر غلط است که اگر مشارکت کم باشد به نفع ماست. رهبری به من فرموده‌اند که برای ایشان امنیت، سلامت انتخابات و رعایت قانون و همچنین مشارکت بالا در انتخابات خیلی مهم است. ایشان فرموده‌اند عملکرد وزارت کشور می‌تواند موجب افزایش مشارکت شود. وقتی رهبری چنین می‌فرمایند هر تحلیلی غیر از این، خلاف نظر رهبری است.

رحمانی فضلی در ادامه تأکید کرد: ما باید تلاش کنیم موضع بی‌طرفی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی که از بیت‌المال و بودجه عمومی بهره می‌برند را حفظ کنیم. هر روز باید گزارش هر نوع تحرک و اقدامی که موجب تضعیف مشارکت یا برهم خوردن بی‌طرفی می‌شود به من داده شود، ما هم حتماً به صورت روزانه با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر کشور با تأکید بر اهمیت نظارت بر فضای مجازی در دوران انتخابات، بیان کرد: مصونیت فضای اجتماعی در شهرها موضوع مهمی است چرا که برخی جریانات به دنبال مقبولیت‌زدایی و تقویت نارضایتی اجتماعی هستند. آنها از هر اظهار نظر، تصمیم غلط و اقدامات نامناسبی که سهوی انجام شده یک جریان اجتماعی درست می‌کنند. گاهی هم در پس یک اقدام جریان اجتماعی درست می‌کنند که گاهی هم پشت آن اقدامی که آنها علیه‌اش ایستاده‌اند هیچ اتفاق بدی رخ نداده است.

*احمدی: تمام مسافرت‌های خارجی استانداران و فرمانداران ممنوع است

در این نشست، رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: بنا به دستور وزیر کشور از امروز تمام مسافرت‌های خارجی استانداران و فرمانداران ممنوع است.

علی اصغر احمدی با اشاره به بی‌اخلاقی‌هایی که در زمان انتخابات انجام می‌شود، تاکید کرد: در سایت‌ها،‌ پیامک‌ها، روزنامه‌ها یا شب‌نامه‌ها برخی تمام آبروی مردم را به تاراج می‌برند اما فرمانداران نباید چیزی جز گزارش مراجع چهارگانه را بپذیرند. شما فرمانداران و بخشداران آبروی مردم را مدنظر داشته باشید.

احمدی افزود: ثبت‌نام انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از ۸ اسفند،‌ شوراها از ۳۰ اسفند و ریاست جمهوری از ۲۲ فروردین آغاز می‌شود، بنابراین باید آمادگی کامل حتی در ایام تعطیلات برای ثبت‌نام‌ها وجود داشته باشد.

وی در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز اظهار کرد: با نظر وزیر کشور در حال بررسی هستیم که چگونه از ظرفیت موجود برای برگزاری انتخابات شوراها بهره ببریم.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین اشاره کرد: من از طریق رادیو شنیده‌ام که صداوسیما برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ای تدارک دیده است. قانون ریاست جمهوری هم تصریح می‌کند نامزدهایی که صلاحیت آنها تأیید و اسامی ‌آنها اعلام شده است حق دارند به طور مساوی از صداوسیما برای معرفی برنامه‌های خود استفاده کنند. ترتیب و تنظیم این برنامه‌ها هم به عهده کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات خواهد بود.

*ذوالفقاری: احساسات قومیت ها و اقلیت ها تحریک نشود

در ادامه معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور اظهار کرد: باید به شدت مراقب باشیم که در زمان انتخابات احساسات قومیت ها و اقلیت ها تحریک نشود.

حسین ذوالفقاری اظهار کرد: در چند سال اخیر با تهدید تکفیری ها مواجه بودیم، اما دیدیدم که هیچ مشکلی برای ما ایجاد نشد، حتی برای برخی از مقامات مسئول غربی سوال ایجاد شد که چرا ایران با همه تهدیدهای موجود  هیچ اقدام تروریستی را شاهد نبوده است. دلیلش این است که بستر حضور تروریست ها در ایران وجود ندارد و اقدامات ما باعث شده که آنها هیچ کاری نتوانند انجام دهند.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با بیان اینکه جریان های تروریستی قصد دارند تا در سال آینده تهدیداتشان را تشدید کنند، گفت: یارگیری در داخل کشور یکی از فعالیت های آنها خواهد بود؛ از همین رو ما نیاز داریم تا بدانیم چه کسی در کجا است و می خواهد چه کاری انجام دهد. به این کار می گوییم کنترل جمعیت.

ذوالفقاری در همین راستا افزود: یکی دیگر از موارد لازم الاجرا ممنوعیت دخالت غیر قانونی در انتخابات است. اگر این موضوعات نقض شود، حتما باید اعلام  شود و مورد بررسی قرار گیرد. یادمان باشد اگر خیلی از موارد روی کاغذ دنبال نشود، نتیجه ای در بر نخواهد داشت. از سوی دیگر هم باید با جرائم امنیتی، مالی،‌تبلیغاتی و هرگونه تخریب هم به صورت پیشگیرانه برخورد کنیم.

معاون امنیتی وزارت کشور در حوزه ملاحظات سیاسی و امنیتی نیز یادآور شد: موضوعاتی در حوزه دستگیری افراد خاص سیاسی وجود دارد. البته هر کسی را نباید جزو افراد خاص سیاسی تلقی کرد. بستن ستاد تبلیغات افراد باید با مشورت ستاد امنیت انتخابات استان و کشور انجام شود. اگر چهار نفر را دستگیر کنند که پیامد منفی دارد حتما باید با مشورت باشد. در این رابطه دوستان باید عنایت ویژه ای داشته باشند.

*پورعلی مطلق: تعرفه ها در قرنطینه وزارت اطلاعات است

همچنین در این نشست، مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: اقلام مورد نیاز برای انتخابات آتی را از سال گذشته آماده کرده‌ایم. تمهیدات لازم جهت جلوگیری از کپی و یا جعل تعرفه‌ها اندیشیده شده است.

علی پورعلی مطلق در همایش سراسری مجریان انتخابات ، اظهار کرد: فردا زمان آغاز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخاباتی است، فرآیند انتخابات در وزارت کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده است. ، ما فقط مطابق قانون فرآیند انتخابات را اجرایی می‌کنیم.

وی در ادامه این سخنرانی خاطرنشان کرد: ما هنوز از مرحله دوم انتخابات مجلس  رهایی پیدا نکرده بودیم که وارد انتخابات شوراها شدیم. در واقع از تیرماه اقلام مورد نیاز انتخابات را تهیه کردیم. در غیر این صورت ۲۰۰ میلیون تعرفه را یک‌شبه نمی‌توانستیم تهیه کنیم. تهیه تعرفه یکی از مشکلات قدیمی در انتخابات‌ها بوده است. امروز دیگر کسی نمی‌تواند برگه‌های تعرفه را کپی یا جعل کند، امروز تعرفه‌ها در قرنطینه‌های خاص وزارت اطلاعات و حراست شورای نگهبان و جایی که چک‌پول‌ها چاپ می‌شود قرار دارد. لذا ما نمی‌توانیم یک هفته مانده به انتخابات این اقلام را تازه تهیه کنیم و در اختیار فرمانداری‌ها قرار دهیم.

پورعلی مطلق با بیان اینکه برای انتخابات پیش رو آموزش‌های لازم را به نیروهای اجرایی داده‌ایم، گفت: ما آسیب‌شناسی کردیم و بر اساس آسیب‌های موجود جدول‌های آموزشی را تهیه کردیم. در این جدول‌ها تمام مواردی که لازم است در فرآیند انتخابات مورد توجه قرار گیرد، گنجانده‌ایم و در تهران آنها را به نیروهای اجرایی انتخابات آموزش دادیم .

*اشتری: با کسی تعارف نداریم

در ادامه این نشست، فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در بحث تأمین امنیت انتخابات با کسی تعارفی نداریم، گفت: اگر امنیت یک شهر یا استان در زمان انتخابات به مخاطره افتد، به هیچ عنوان از مسئولیت خود عدول نمی‌کنیم.

سردار اشتری با اشاره به اینکه از هم اکنون می‌دانم در پنج، شش حوزه انتخابیه درگیری داریم، اظهار کرد: البته همیشه در انتخابات درگیری وجود داشته که شدت آن فرق می‌کند در برخی انتخابات کشته هم داشتیم البته در انتخابات قبلی هیچ تلفاتی نداشتیم.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در انتخابات دو وظیفه تأمین امنیت و همچنین پاسخ به استعلامات را دارد، عنوان کرد: بانک اطلاعاتی خوبی در نیروی انتظامی فراهم شده و ما هم سعی می‌کنیم اطلاعات خود را به روز کنیم تا با سرعت و دقت کافی پاسخ استعلامات را بدهیم. البته پاسخ به استعلامات نامزدهای شوراها را به شهرستان‌ها تفویض کردیم تا پاسخ به استعلامات با احتیاط و دقت بیشتری انجام شود. چون تعداد استعلام‌ها زیاد است و ما نمی‌توانیم همه استعلام‌ها را در مرکز بررسی کنیم.  

فرمانده ناجا با بیان اینکه وظایف نیروی انتظامی برای تأمین امنیت انتخابات را به قبل، حین اجرا و بعد از انتخابات تقسیم کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: هر اقدامی که برای تأمین نظم و آرامش قبل از انتخابات لازم باشد را انجام می‌دهیم. حتی به شوراهای تأمین هم اعلام کرده‌ایم اگر ممکن است اجرای یک حکم قضایی و قانونی در مقطع انتخابات اجرا نشود. ما تهدیدها و چالش‌ها را رصد کرده‌ایم و بر اساس آن تدبیر می‌کنیم.

*لاریجانی: نشان داده شود همه مسئولان تابع رای مردم هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مجریان برگزاری انتخابات تاکید کرد:‌ در فضای کشور نشان دهید همه مسئولین تابع رای مردم هستند و جهت گیری در این زمینه جز رای مردم وجود ندارد.

علی لاریجانی که در حین رسیدگی مجلس به لایحه بودجه 96 در همایش سراسری مجریان انتخابات حاضر شده بود،‌ اظهار کرد: باید اعتراف کنم که بنده خیلی دست پر نیامدم که مجموعه‌ای منضبط از مطالب را عرض کنم چون مجلس در سه شیفت جلسه دارد و گرفتار بحث بودجه ای هستم اما برای احترام به استانداران و متصدیان امر در وزارت کشور که کار مهمی در پیش دارند آمدم تا پیشاپیش خسته نباشید بگویم.

وی در ادامه با بیان اینکه از دید مجلس این کار شما از فراز مهم های کشور است که باید با انضباط انجام شود گفت: انتخابات برای کشور مردم‌سالاری مثل ایران که مردم سالاری دینی دارد امر بسیار مبارکی است ، شاید شعف سیاسی که در کشور به وجود می‌آید قابل مقایسه با سایر وجوه نباشد اما این مسئله امر واقعی است که مردم احساس کنند در سرنوشت خودشان سهیم هستند.

*نباید بگذاریم گروه‌های قانون شکن آرامش انتخابات را بر هم بزنند

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رهبر انقلاب از ما خواسته اند کارهایی که امسال انجام شده است را به اطلاع مردم برسانیم گفت: ما دقیقترین و مهمترین راهکار را در پیش گرفته ایم تا اعلام کنیم سال ۹۵ یکی از درخشان ترین سال‌ها است در اجرای اقتصاد مقاومتی است.

اسحاق جهانگیری عصر امروز در همایش سراسری مجریان انتخابات اظهار کرد: اولویت اول کشور اقتصاد مقاومتی است. ما اکنون به تعبیری به یک ابرچالش یعنی بیکاری مواجه هستیم که اگر عمق این مسئله را متوجه نشویم نمی توانیم آن را حل کنیم. با اجرای اقتصاد مقاومتی می توانیم این مشکل را حل کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه بهترین صحنه جلب اعتماد مردم انتخابات است، گفت: نظام می‌تواند مقبولیت ، مشروعت و کارآمدی خودش را در انتخابات نشان دهد. نظام وقتی می‌تواند در انتخابات رخ بنماید که مردم بدانند این نظام می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه نخبگان باید به صحنه ا نتخابات بیایند گفت:‌ حضور گروه های مرجع به افزایش مشارکت مردم کمک می‌کند. با افزایش مشارکت، امنیت و ثبات نیز افزایش پیدا می‌کند. در مقابل هم تهدیدهای پیش روی نظام کاهش پیدا خواهد کرد. یک انتخابات گره گشایی های زیادی انجام می دهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید