Performancing Metrics

ریل‌گذاری دو ساله برای ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵ | اتاق خبر
کد خبر: 389132
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395 - 12:27
با افزایش استانداردهای خودروی در نظر گرفته شده از ۵۲ به ۸۳ مورد تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷، قطعا خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ حداقل تا دو سال آینده متوقف نخواهد شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پراید و پژو ۴۰۵ دو خودرویی هستند که بیش از ۲۰ سال است تولید آنها می‌گذرد اما کماکان خط تولید آنها متوقف نشده و علیرغم گفته مسئولان که بر اساس قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد متوقف شوند، هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده و با در نظر گرفتن استانداردهای جدید خودرویی که تعداد آنها از ۵۲ به ۸۳ مورد افزایش یافته، به نظر می‌رسد حداقل تا دو سال آینده شاهد ادامه تولید این دو خودرو باشیم.

سازمان ملی استاندارد ایران اخیرا اعلام کرد که تعداد استانداردهای خودرویی جدید از ۵۲ به ۸۳ مورد افزایش یافته و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته، تصمیم بر این است که تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۶ نیمی از این استانداردها رعایت شود و تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز سایر استانداردهای در نظر گرفته شده که از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته، تطیبق داده شوند.

بر اساس این مهلت دو ساله خودروهایی که محصولات خود را با ۸۳ مورد استاندارد در نظر گرفته شده تطبیق ندهند، با توقف خط تولید روبرو خواهند شد اما در صورتی که پلت‌فرم خود را تغییر داده و استاندارد محصولات خود را با ۸۳ مورد استاندارد کلی خودروها تطبیق دهند، مشکلی برای ادامه تولید نخواهند داشت.

در این بین اما سوال اصلی این است که به چه علت خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از تولید آنها گذشته، نه‌تنها با توقف خط تولید روبرو نشده‌اند که با افزایش استانداردهای در نظر گرفته شده از ۵۲ به ۸۳ مورد تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ فرصتی دو ساله به آنها داده شده است؟

در نیمه سال جاری بود که صحبت‌های مختلف و متفاوتی در ارتباط با توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ به گوش رسید و پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این راستا اعلام کرد که بر اساس قانون توقف تولید خودروهایی با بیش از ۱۰ سال تولید، خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵ از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهند شد.

پس از این اظهارات به نظر می‌رسید که حداقل تا پایان سال جاری شاهد تصمیم جدی در این راستا باشیم اما بر اساس اخباری که در ابتدای اسفندماه سال جاری توسط سازمان ملی استاندارد منتشر شد، قطعا خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ تا دی ماه سال ۱۳۹۷ متوقف نخواهد شد و در صورت تغییر پلت‌فرم از آن زمان به بعد نیز شاهد ادامه خط تولید این دو خودرو خواهیم بود.

 اما سوال دیگری نیز که با آن روبه‌رو هستیم این است که آیا در صورتی که خودروهای مختلف از جمله دو خودروی مذکور استاندارد محصولات خود را با ۸۳ محصولات در نظر گرفته شده توسط سازمان ملی استاندارد تطبیق ندهند خط تولید آنها متوقف خواهد شد یا خیر؟ آیا این تصمیم اتخاذ شده همچون قانونی الزام‌آور خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردهای در نظر گرفته شده می‌کند یا تنها تصمیمی برهه‌ای است که با گذشت زمان موجب مماشات با سازندگان خودروهایی است که محصولات آنها از کیفیت‌های به روز دنیا برخوردار نیست؟

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید