Performancing Metrics

افزایش سقف حقوق مدیران تا ۶۰ درصد | اتاق خبر
کد خبر: 389220
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1395 - 13:23
خدابخشی در نشست خبری مطرح کرد
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم گفت که براساس اصلاحات صورت گرفته در مصوبات این کمیسیون سقف حقوق مدیران تا ۶۰ درصد افزایش پیدا خوهد کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد خدابخشی در نشست خبری صبح امروز (سه شنبه) خود اظهار کرد: پیش از این در تبصره ۱ ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم در خصوص پرداخت حقوق و دستمزد به مقامات و کارکنان و دستگاه‌های اجرایی، چهار گروه (از جمله افرادی که مشاغل تخصصی دارند، افرادی که در واحدهای عملیاتی مثل بیمارستان‌ها مشغول کار هستند و کسانی که در مناطق مرزی و محروم مشغول فعالیت هستند) از سقف تعیین شده مستثنی شده بودند و مقرر شده بود که می‌توانند مازاد سقف تا ۶۰ درصد به آنها پرداخت انجام شود.

وی افزود: با ایراد شورای نگهبان و این استدلال که تعیین سقف برای پرداخت حقوق مقامات و دستگاه‌های اجرایی باعث خروج نخبگان از دولت می‌شود، مدیران هم به عنوان گروه پنجم به استثنائات اضافه شدند و بر این اساس مدیران هم می‌توانند تا ۶۰ درصد بالاتر از سقف تعیین شده برای حقوق و دستمزد مقامات و دستگاه‌های اجرایی حقوق دریافت کنند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در توضیح آخرین اصلاحات کمیسیون تلفیق برنامه ششم ادامه داد: در مورد فاینانس شورای نگهبان شبهه ربوی بودن آن را مطرح کرده بود اما مجلس روی مصوبه خود اصرار کرد و با ایراد مجدد شورای نگهبان کمیسیون تلفیق مجددا مصوبه پیشین خود را تایید کرد. همچنین درباره ترکیب شورای پول و اعتبار نیز شورای نگهبان نسبت به حضور اعضای شورا غیر از قوه مجریه ایراد گرفته بود که در این رابطه هم کمیسیون تلفیق بر مصوبه مجلس اصرار کرد که این دو مورد در برنامه پنجم مسبوق به سابقه بوده و از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده بود.

خدابخشی یادآور شد: در خصوص شورای فقهی که به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی مصوب شده بود، شورای نگهبان گفته بود که مصوبات شورای فقهی نباید با نظرات و اختیارات شورای نگهبان مغایرت داشته باشد، لذا این قید به این مصوبه اضافه شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم همچنین از حذف شورای اجتماعی از مصوبات برنامه ششم برای تامین نظر شورای نگهبان خبر داد و افزود: در مورد نظارت دیوان محاسبات بر نهادهادی عمومی غیر دولتی مثل تامین اجتماعی، شهرداری‌ها و هلال احمر نیز بر مصوبه قبلی مجلس اصرار شد.

خدابخشی با اشاره به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات برنامه ششم نیز گفت: نظر شورای نگهبان این بود که ۱۴ ایراد مجمع نیز مورد بررسی قرار گیرد. در یکی از این موارد ساز و کاری برای تسهیم منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی تعیین شده بود و سهم صندوق توسعه ۳۰ درصد، سهم مناطق نفت خیز، گاز خیز و کمتر توسعه یافته ۳ درصد و سهم وزارت نفت ۱۴.۵ درصد دیده شده بود. همچنین برای سهم دولت از نفت کف ۸۳ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده بود که این حذف شد. در واقع ما به دولت مجوز داده بودیم که اگر سهم دولت از نفت کمتر از ۸۳ هزار میلیارد تومان باشد از حساب ذخیره ارزی برداشته کند و اگر موجودی حساب کافی نبود اوراق تعهد زا بفروشد که برای رفع ایراد این مجوز را حذف کردیم.

وی ادامه داد: به موجب این مصوبه سهم نفت براساس جدول منابع و مصارف برنامه ششم مشخص می شود. نگرانی مجمع این بود که ممکن است وابستگی بودجه به نفت افزایش یابد، اما نسبت‌ها و قواعد مالی که در این جدول تعریف شده به گونه‌ای است که طی سال‌های برنامه وابستگی بودجه به نفت کاهش می یابد.

خدابخشی اضافه کرد: همچنین پیش از این مجوزی به صندوق توسعه ملی داده شده بود که به طرح های تولیدی افراد حقیقی و حقوقی غیر دولتی که با سازمان های توسعه ای ایدرو و این ایدور مشارکت و در مناطق کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری کنند، به نسبت ۴۹ به ۵۱ درصد تسهیلات دهد که در اصلاحیه این مصوبه سهم شرکت های توسعه ای ۳۰ درصد و سهم افراد حقیقی و حقوقی غیر دولتی ۷۰ درصد تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم یادآور شد: مجمع تشخیص همچنین بازنشستگی ۲۰ ساله بانوان را دارای بار مالی عنوان کرده بود. ما برای حل این مشکل شرط سنی تعیین کردیم که بازنشستگی ۲۰ ساله در صورت داشتن ۵۰ سال سن امکان پذیر باشد. همچنین در مورد رانندگان وسایل نقلیه سنگین بین شهری، راهداری و راهسازی که ۲۵ سال سابقه بیمه دارند بازنشستگی آن‌ها با ۲۵ روز حقوق مشروط به داشتن ۵۵ سال سن شد.

خدابخشی همچنین گفت: پیش از این دولت مکلف شده بود تا سال سوم اجرای برنامه نسبت به تامین نیروی انسانی مجتمع های اداری مورد نیاز شهرستان و بخش‌های جدید التاسیس را اقدام کند که مقرر شد این کار در سقف پست‌های سازمانی مصوب انجام شود.

وی ادامه داد: در بحث همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان، محل تامین اعتبار آن بدهی دولت به تامین اجتماعی تعیین شد. ما هدف گذاری کرده بودیم که تا پایان برنامه حقوق شاغلین و بازنشستگان ۹۰ درصد همسان شود، که در اصلاحیه جدید این همسان سازی تا ۸۵ درصد به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم در پایان از حذف مصوبه پیشین مجلس برای مرخصی دو هفته ای تشویقی آقایانی که دارای فرزند می شوند خبر داد و گفت: برنامه ششم متناسب با نیازهای مردم نوشته شده و در تعامل با سازمان برنامه یک برنامه علمیاتی و نظارت پذیر به تصویب رسیده که تلاش می کنیم بودجه ۹۶ نیز همسو با برنامه ششم به تصویب برسد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید