Performancing Metrics

روحانی: قلب اقتصاد جهان از نیمه قرن حاضر به بعد در قاره آسیا خواهد تپید | اتاق خبر
کد خبر: 389268
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1395 - 13:06
اجلاس سران کشورهای عضو سازمان اکو؛
رییس‌جمهور گفت: تا زمانی که امنیت در مخاطره باشد، چشم انداز روشنی برای توسعه و شکوفایی وجود نخواهد داشت. تروریسم و تفکرات تکفیری، تهدید مشترکی را فراروی جهانیان قرار داده و هماهنگی و همکاری در مقابله با این پدیده شوم، به یک ضرورت تبدیل شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در  سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو) که روز چهارشنبه با حضور سران 10 کشور عضو این سازمان در اسلام آباد آغاز بکار کرد، اظهار داشت: قلب اقتصاد جهان از نیمه قرن حاضر به بعد در قاره آسیا خواهد تپید. اقتصادهای نوظهور آسیایی، جریان اقتصاد جهانی را از غرب به سوی شرق تغییر خواهد داد، و این تغییر  قرن بیست و یکم را به دوران پیشتازی آسیا بدل خواهد کرد. برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که با تغییر جایگاه اقتصادی برخی اعضای موثر اکو در دهه آینده، سازمان ما در آسیای آینده بار دیگر کلید تعامل شرق و غرب خواهد شد؛ آینده ای که از امروز آغاز می‌شود و به جهانیان نشان می‌دهد که نه تنها اکو فلسفه وجودی خود را از دست نداده ، بلکه اهمیتی مضاعف در آینده منطقه خواهد داشت.

وی گفت: تا زمانی که امنیت در مخاطره باشد، چشم انداز روشنی برای توسعه و شکوفایی وجود نخواهد داشت. تروریسم و تفکرات تکفیری، تهدید مشترکی  را فراروی جهانیان قرار داده و هماهنگی و همکاری در مقابله با این پدیده شوم، به یک ضرورت تبدیل شده است. در افغانستان، عراق، سوریه و یمن صدها هزار نفر جان باخته و میلیون ها نفر آواره شده‌اند؛ نتیجه این رنج ها و دردها، آسیب پذیر شدن منطقه در برابر  تنازع های داخلی و دخالت‌های خارجی است. غلبه بر این مشکلات در گرو دوری از  برتری جویی و  همیاری در ساختن منطقه‌ای قوی‌تر است.

وی تاکید کرد: دولت من  در این فضای جدید ،  از گسترش همکاری در حوزه های ترانزیت و حمل و نقل، مالی و بانکی، علم و فناوری،کشاورزی و امنیت غذایی، فرهنگی و گردشگری زیست محیطی و مقابله با بلایای طبیعی، استقبال می کند. ایران با داشتن بزرگترین ذخائر نفت و گاز جهان ، نقطه کانونی ارتباطات منطقه ای، سرمایه انسانی جوان و متخصص ، توانمندی علمی در حوزه های نوین دانش و فناوری ، کارنامه پرشتاب رشد و اشتغالزائی، و ثبات اقتصادی آمادگی دارد که به عنوان یکی از بنیانگزاران این سازمان، نقش خود را در تحکیم پیوند بین اعضاء و توانمندسازی اکو ایفاء نماید.  خوشبختانه اکو نیز با تأسیس مؤسسات و نهادهای تخصصی که جمهوری اسلامی ایران نقش فعالی در پیشبرد آنها داشته، چارچوب‌های مناسبی برای تحقق این اهداف فراهم کرده است.

 متن سخنرانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران اکو اسلام آباد، اسفند  1395 به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

جناب‌ آقای نواز شریف، نخست وزیر محترم پاکستان؛

سران محترم  کشورها و دولت‌ها؛

جناب آقای دبیر کل؛

حضار محترم؛

 

شرکت در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اکو درکشور برادر ودوست پاکستان مایه خوشوقتی است. لازم می‌دانم تا از جناب آقای نواز شریف به خاطر میهمان نوازی گرم دولت پاکستان و میزبانی شایسته این اجلاس سپاسگزاری کنم. همچنین از جمهوری آذربایجان که در دوره ریاست خود منشأ تاثیرات مثبتی در این سازمان بوده قدردانی می‌نمایم. اطمینان دارم با همفکری و تبادل نظر در این اجلاس و تفاهم بین سران کشورهای عضو خواهیم توانست گامهای بلندی در پیشبرد برنامهها و فعالیتهایمان در سازمان همکاری اقتصادی برداریم.

عالیجنابان؛

قلب اقتصاد جهان از نیمه قرن حاضر به بعد در قاره آسیا خواهد تپید. اقتصادهای نوظهور آسیایی، جریان اقتصاد جهانی را از غرب به سوی شرق تغییر خواهد داد، و این تغییر  قرن بیست و یکم را به دوران پیشتازی آسیا بدل خواهد کرد. برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که با تغییر جایگاه اقتصادی برخی اعضای موثر اکو در دهه آینده، سازمان ما در آسیای آینده بار دیگر کلید تعامل شرق و غرب خواهد شد؛ آینده ای که از امروز آغاز میشود و به جهانیان نشان میدهد که نه تنها اکو فلسفه وجودی خود را از دست نداده ، بلکه اهمیتی مضاعف در آینده منطقه خواهد داشت.

 موقعیت بی نظیر کشورهای ما در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی و تجارت، سازمان اکو را در وضعیتی ایده‌آل قرار داده است. اکو می تواند و باید در ساختن آینده اقتصاد منطقه نقش آفرینی کند. برای تحقق این امر، اکو نیاز به بازسازی دارد؛  بازسازی با نگاه به واقعیتهای جدید و فرصتهای تازه.

 

اشراف بر چند آبراه استراتژیک جهان و همسایگی با پنج دریای مهم، شرایط ژئوپولیتیک و سرزمینی یگانه‌ای را برای سازمان ما به وجود آورده است؛ هیچ مسیری از اروپا به آسیا برای تجارت و حمل و نقل با صرفه تر و کوتاه تر از منطقه اکو شناخته نمی شود. اکو همچنین از منظر تأمین و انتقال انرژی حائز اهمیت فراوانی برای جهان است. ما در سال 2013 تصمیم گرفتیم تا سال 2023 میلادی را به عنوان دهه بهبود و توسعه همکاری های انرژی اکو اعلام نماییم و امسال در میانه این راه قرار داریم؛ با این حال متأسفانه هنوز همکاری و تجارتِ درون منطقه ای ما در حوزه انرژی در سطح پائینی قرار دارد و لازم است تا از ظرفیت اکو برای رونق همکاری های کشورهای عضو در حوزه تولید و تجارت انرژی بیش از گذشته بهره ببریم. ما با پیوند دادن امکاناتمان، می توانیم رشد افزونتر و پرشتابتر را برای کشورهایمان سامان دهیم. پیوند اقتصادهای اکو در گرو پیوند نزدیکتر مردم کشورهای ماست؛ باید موانع ارتباطات مردمی ، سفر و دیدار و همکاری مردممان را از سرراه برداریم. مشترکات فرهنگی ما سرمایه بی بدیلی برای پیوند اقتصادی ما در اختیارمان گذاشته است. باید موانع روادید، موانع تعرفه ای، موانع حمل و نقل و موانع سرمایه گذاری را برداریم تا امکان پرواز مشترک به افقهای بلندتر برای بخش های خصوصی و فعالان اقتصادی کشورهایمان فراهم تر شود. پیام این اجلاس به کارآفرینان کشورهای عضو ، باید افق بلندمدت تر ، نگاه یکپارچه تر ، و پیوند نزدیکتر باشد. پیوند جاده ای، پیوند راه آهن، پیوند شبکه های برق و پیوند شبکه های ارتباطی و مخابراتی، بهترین فرصتها را در اختیار کشورهای ما می گذارد تا  منافع مشترک برای اقتصادهای مان تجلی یابد.    

 

خانمها و آقایان؛

تا زمانی که امنیت در مخاطره باشد، چشم انداز روشنی برای توسعه و شکوفایی وجود نخواهد داشت. تروریسم و تفکرات تکفیری، تهدید مشترکی  را فراروی جهانیان قرار داده و هماهنگی و همکاری در مقابله با این پدیده شوم، به یک ضرورت تبدیل شده است. در افغانستان، عراق، سوریه و یمن صدها هزار نفر جان باخته و میلیون ها نفر آواره شده‌اند؛ نتیجه این رنج ها و دردها، آسیب پذیر شدن منطقه در برابر  تنازع های داخلی و دخالت‌های خارجی است. غلبه بر این مشکلات در گرو دوری از  برتری جویی و  همیاری در ساختن منطقه‌ای قوی‌تر است . من عمیقاً بر این باورم که ما می توانیم از این وادی سخت به سلامت عبور کنیم، مشروط برآن‌که به‌جای رقابت های ویرانگر، به توانایی خود در حل مشکلاتمان ایمان آورده و اراده‌هایمان را برای بازگشت به جایگاه تاریخی خود یعنی شاهراه تمدن، فرهنگ و تجارت بسیج کنیم. سازمان همکاری اقتصادی بستری مناسب برای ساختن منطقه‌ای ایمن‌تر برای ملت های ماست. در پرتو امنیت جمعی است که دیگران نیز با اذعان به ظرفیت‌های این منطقه در ساختن آینده شکوفای کشورهای ما مشارکت خواهند کرد.

عالیجنابان؛

جمهوری اسلامی ایران با داشتن ‌مرز مشترک با شش کشور عضو اکو، عمیقا منافع مشترک و پیوند با همسایگان را ارج می‌نهد. ما نه تنها هیچ مانعی را پیش روی تعمیق همکاری های خود با کشورهای عضو سازمان اکو  نمی بینیم بلکه آماده ایم به مشارکت گسترده‌تر با سایر اعضا بپردازیم. تجربه موفق برجام که با رویکرد برد- برد حاصل شد، زمینه جهش در همکاری های منطقه ای با کشورهای اکو را با همین رویکرد پربار و امید بخش می سازد. پایان بحران ساختگی بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و دستیابی به توافقی بین‌المللی که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است، دستاورد بزرگی نه فقط برای ایران و اکو بلکه برای همه جهان می‌باشد.  

دولت من  در این فضای جدید ،  از گسترش همکاری در حوزه های ترانزیت و حمل و نقل، مالی و بانکی، علم و فناوری،کشاورزی و امنیت غذایی، فرهنگی و گردشگری زیست محیطی و مقابله با بلایای طبیعی، استقبال می کند. ایران با داشتن بزرگترین ذخائر نفت و گاز جهان ، نقطه کانونی ارتباطات منطقه ای، سرمایه انسانی جوان و متخصص ، توانمندی علمی در حوزه های نوین دانش و فناوری ، کارنامه پرشتاب رشد و اشتغالزائی، و ثبات اقتصادی آمادگی دارد که به عنوان یکی از بنیانگزاران این سازمان، نقش خود را در تحکیم پیوند بین اعضاء و توانمندسازی اکو ایفاء نماید.  خوشبختانه اکو نیز با تأسیس مؤسسات و نهادهای تخصصی که جمهوری اسلامی ایران نقش فعالی در پیشبرد آنها داشته، چارچوب‌های مناسبی برای تحقق این اهداف فراهم کرده است.

 

رؤسای محترم کشورها و دولتهای عضو؛

آینده منطقه با تصمیمات امروز رقم می خورد و شکوفائی فردا در گرو پیوند امروز ماست. برای تقویت پیوندها  بر نقاط مشترک تأکید کنیم ، و تفاوتها را با گفتگو به نقطه قوت تبدیل نمائیم .

باور کنیم که قدرت ما در پیوند ماست.

پیوندهایمان را پایدارتر کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید