Performancing Metrics

لاریجانی: باید بعد ایمنی در صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد | اتاق خبر
کد خبر: 389570
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1395 - 16:34
در مراسم رونمایی از خودروی جدید سایپا؛
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید بعد ایمنی و مسائل محیط زیستی در صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در مراسم رونمایی از خودروی کوئیک محصول جدید شرکت خودرو سازی سایپا گفت: باید قبول کنیم بعد ایمنی و مسائل محیط زیستی در صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد، چون برخی مشکلات در کشور به این امور بر می‌گردد که در صورت توجه کم به آن مخاطرات  و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

وی افزود: نمی گویم همه سهم تصادفات در کشور بخاطر خودرو است که سهم آن معلوم است، اما هر چه بیشتر به بعد ایمنی خودروهای تولید توجه شود آرامش مردم و به دنبال آن آسایشی در کشور ایجاد می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به گزارش های وزیر صنعت و مدیر عامل شرکت سایپا در مورد وضعیت این شرکت خودروسازی گفت: گزارش های داده شده خوشحال کننده بود و بنده نیز بازدید کوتاهی از این شرکت داشتم که در مجموع می توان وضعیت را خوشحال‌کننده توصیف کرد، گرچه بازدید از سایپا یک روز کامل وقت می خواهد تا ابعاد مختلف کار را بتوان از نزدیک دید و درک کرد.

وی با بیان اینکه سایپا از واحدهای تولیدی مهم کشور است گفت: این شرکت خودرو سازی در دورانی دچار فراز و فرودهایی شد که ما نگرانی هایی از وضعیت به وجود آمده برای آن داشتیم. صنعت خودرو سازی بخش مهم و پایه ای در صنعت کشور است که باید گام های بلند در طول ادوار مختلف برای آن برداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت سایپا زمانی دچار نقایصی شد که چون اصالتا خودروسازی جز صنعت مهم کشور است، نگرانی‌هایی را برای ما به وجود آورد ؛ امروز در بازدید اجمالی که داشتم مشخص شد که چقدر مدیران، مهندسان و کارگران بخش های مختلف در این مجموعه بزرگ خوب کار می‌کنند که این بازدید کوتاه برای بنده خرسندکننده بود.

لاریجانی در ادامه گفت: پیش از این اضطرابی از لحاظ مالی در پایگاه دیده می‌شد که معلوم است در حال سامان این موضوع هستند که گزارشات ارائه شده نیز خرسند کننده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:‌ با توجه به فراز و فرودهای سایپا باید پیگیری کنیم که چرا در زمان هایی صنایع دچار مشکل می‌شود؛ چه عوامل و چه کسانی در این موضوع دخیل هستند چون این روند در نهایت برای اقتصاد کشور مضرر خواهد بود. قطعا اگر اقتصاد دچار مشکل شود بخش های مهم صنعت نیز دچار خلل می‌شود، سوال این است که چرا در کشوری همچون ایران با این همه صنایع و ظرفیت های بزرگ باید وضعیت اقتصادی طور ی باشد که کارکنان در بخش ‌های مختلف کشور نتوانند زندگی راحتی داشته باشند.

به گفته وی، وقتی بنگاه ها درست کار نمی‌کنند کلان اقتصاد نیز با مشکل مواجه می‌شود، باید این وضعیت کالبدشکافی شود که چرا این صنعت به این مهمی و اساسی دچار فرود می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه در شرکت سایپا بین کارکنان همدلی و همبستگی به وجود آمده بسیار مهم است که این نشان‌دهنده موفقیت مدیریت این شرکت برای ایجاد همبستگی است.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع تحقیق  و توسعه در شرکت های تولیدی به خصوص صنعت خودروسازی گفت:‌ بنگاه های صنعتی باید با نگاه درازمدت در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند و از ظرفیت های خوب دانشگاهی و متخصصان استفاده کنند. اکنون در بسیاری از کشورهای بزرگ همچون آمریکا ایرانیان به صورت فعال حضور دارند و از آن‌ها استفاده می‌شود، باید زمینه این موضوع در کشور نیز فراهم شود.

وی افول سایپا را در برهه‌ای تاسف آور خواند و احیای مقطع فعلی را خرسند کننده دانست و گفت:‌ انتظار می‌رود وزیر صنعت در حوزه تحقیق و توسعه حمایت های لازم را داشته باشد. ما در قانون برنامه توسعه نیز اهمیت ویژه‌ای به تحقیق و توسعه و رونق دادن آن در صنعت قائل شدیم، معتقدم باید همچنان از این حوزه حمایت شود که این قطعا این مهم با حضور فارغ التحصیلان،‌ متخصصان دانشگاهی شدنی خواهد بود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در قانون برنامه سهم صنعت از تسهیلات بانکی مشخص شده است، گفت:  اعتقاد ما بر این است که نباید سهم صنعت از تسهیلات بانکی میلی باشد و وزیر برای آن چانه بزند. باید این جایگاه مشخص باشد که در همین راستا در قانون برنامه مجلس مصوب کرد که ۴۰ درصد از تسهیلات بانکی به صنعت اختصاص یابد.

وی همچنین توجه به سهم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را دارای اهمیت ویژه‌ای خواند و گفت: مجلس در این زمینه نیز مدافع صنعت است که امیدواریم در آینده شرایط به بهترین نحو تغییر پیدا کند.

لاریجانی با بیان اینکه باید از تجربیات دیگران در خودروسازی استفاده کرد گفت:‌ اقتصاد مقاومتی یعنی بهره گرفتن از تجربیات و بومی کردن و صادرات به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی یعنی تولید ملی با رویکرد صادرات محور . لذا در نوع قراردادها باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که داشتن تولیدات صادرات محور و قابل رقابت در عرصه بین‌المللی با بهره وری خوب دارای اهمیت ویژه ای است.

وی در پایان تاکید کرد که باید محصولات خودروسازی قابل رقابت باشد، هم رایی و هم بستگی کارکنان نیز موضوع مهمی است که به نظر می‌رسد در سایپا وجود دارد، این شرکت سایپا برای آینده خود دورنمایی ترسیم کرده علائم خوبی را نشان می دهد که امیدوارم موفق باشند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید