Performancing Metrics

۱۰ اقدام شاخص نظام درمانی کشور در سالی که گذشت | اتاق خبر
کد خبر: 390164
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1395 - 10:33
نقشه راه درمان ایران ۱۴۰۴ و عدالتی که قرار است برقرار شود
نظام درمانی کشور از اردیبهشت ۹۳ دستخوش تغییر و تحول شد تا علاوه بر تسهیل دسترسی مردم به خدمات پزشکی و گسترش آن تا نقاط محروم، یکی از مهم‌ترین اهداف نظام سلامت یعنی عدالت درمانی در کشور برقرار شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت در جهت توسعه زیرساخت‌های حوزه درمان، اقدامات و اجرای بسته‌های مختلفی را از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت در دستور کار خود قرار داده که به فراخور اقدام انجام شده، هریک از این برنامه‌ها موافقان و حتی برخی هم مخالفان خاص خود را داشتند؛ اما تاثیر برخی از این برنامه‌ها بیش از سایر اقدامات انجام شده، برای مردم و در روند درمانی آنها کاملا محسوس است.

از ابتدای طرح تحول نظام سلامت بر لزوم افزایش زایمان طبیعی و کاهش نرخ سزارین در کشور تاکید شد و بر همین اساس احیای بلوک‌های زایمانی در دستور کار قرار گرفت. ساخت تعداد ۱۸۰۰ واحد اختصاصی زایمان(LDR )  در ۳۶۶ بیمارستان و افتتاح ۸۴۸ واحد آن در سال‌جاری از جمله اقداماتی بود که در این راستا انجام شد و بنابر اعلام مسوولان معاونت درمان وزارت بهداشت، همچنان ادامه دارد.

ساخت کلینیک‌ها و پلی‌کلینیک‌های تخصصی که با تعرفه دولتی و ارزان ارایه خدمت داشته باشند، از دیگر برنامه‌های نظام درمانی کشور از ابتدای طرح تحول نظام سلامت بود که بنابر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت تا کنون ساخت ۲۵۰ پلی کلینیک تخصصی جدید شامل ۶۴۴۰ مطب برای فعالیت پزشکان متخصص به سرانجام و بهره‌برداری رسیده است.

ساخت و گسترش ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور و همچنین نوسازی بخش اورژانس سایر بیمارستان‌ها از دیگر اقدامات معاونت درمان کشور در قالب طرح تحول نظام سلامت است که تا کنون به ثمر رسیده و همچنان ادامه دارد.

تشخیص به موقع بیماری سرطان در راستای موثر واقع شدن اقدامات درمانی، از دیگر بخش‌هایی بود که نظام درمانی به آن توجه کرد و بر همین اساس ساخت ۱۸۲ مرکز تشخیص زودهنگام، غربالگری و درمان سرپایی سرطان را در دستور کار قرار داد.

کمبود تخت‌های روانپزشکی نیز از جمله معضلات چندین سال اخیر وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور بود و راه‌اندازی این تخت‌ها در بیمارستان‌های جنرال همیشه با اما و اگرهایی همراه بود که البته مهم‌ترین دلیل آن هم به صرفه نبودن این تخت‌ها و ارایه خدماتش در بیمارستان‌ها است. بر همین اساس و با توجه به نیاز کشور، ایجاد تخت‌های روانپزشکی در دستور کار قرار گرفت؛ به طوری که بنابر اعلام مسوولان معاونت درمان، تا کنون ۱۰۰۰ تخت جدید روانپزشکی در کشور راه‌اندازی شده است.

تدوین و اجرای نسل نوین اعتباربخشی بیمارستان‌ها از دیگر اقداماتی است که مسوولان نظام درمانی کشور آن را مهم می‌دانند و با کاهش تعداد سنجه‌ها و البته کیفی کردن آنها، همچنین با محوریت ایمنی بیمار و به نوعی خوداظهاری بیمارستان‌ها، از حدود بهمن ماه امسال در ۹۰۰ بیمارستان کشور اجرایی شد. نکته مهم در اعتباربخشی جدید بیمارستان‌ها،  رویکرد ارتقاء ایمنی بیماران، بهبود کیفیت خدمات و تکریم بیماران است.

 استقرار سامانه ملی صدور الکترونیکی پروانه‌های موسسات پزشکی به منظور ایجاد شفافیت در این حوزه و دسترسی آسان مردم و صاحبان حرف پزشکی به اطلاعات ذی قیمت ۲۱۰۰۰ موسسه پزشکی هم از دیگر اقدامات معاونت درمان وزارت بهداشت در سالی که گذشت، به شمار می‌رود.

برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های قلبی هم امسال اجرایی شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در قالب این برنامه، درمان‌های پیشرفته سکته‌های قلبی به صورت شبانه روزی در ۵۴ بیمارستان کشور و در ۲۴ شهر آغاز شد. در همین راستا، اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی نیز به صورت شبانه روزی در ۵۵ بیمارستان کشور و در ۲۵ شهر اجرایی شد.

سطح بندی خدمات در قالب نقشه راه درمان ایران ۱۴۰۴ نیز از دیگر برنامه‌های نظام درمانی کشور بود که امسال اجرایی شد. آسان شدن دسترسی مردم به خدمات پزشکی، برقراری عدالت درمانی در کشور، تضمین توزیع امکانات، ایجاد تعادل بین منابع مالی و هزینه‌های روزافزون خدمات سلامت، هدر رفتن غیرضروری منابع، بهبود توزیع امکانات و بهره‌مندی مناسب و به هنگام مردم از خدمات سلامت با محوریت تمرکززدایی از درمان و انتقال درمان به اقصی نقاط کشور به ویژه مناطق محروم از جمله اهداف مهم سطح‌بندی خدمات در قالب نقشه راه درمان کشور است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید