Performancing Metrics

ضرورت ایجاد فهم مشترک در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی | اتاق خبر
کد خبر: 390485
تاریخ انتشار: 2 فروردین 1396 - 09:57
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دوران تحریم را بهترین فرصت برای اجرای اقتصاد مقاومتی بر شمرد و بر ضرورت ایجاد فهم مشترک در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سید حسن حسینی شاهرودی ضمن اشاره به شعار سال تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» ابراز داشت: شعار اقتصاد مقاومتی سال‌ها است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های کلان اقتصادی هم به دو قوای سه‌گانه و تمام مسئولان کشور تأکیددارند که این امر فرآیندی را شامل می‌شود که آن را در سه مقوله شامل فرهنگ‌سازی، ساختار سازی و اقدام و عمل تقسیم کرد.

وی افزود: در سال۸۸که معظم له این مطلب را فرمودند، سال‌ها طول کشید که این فرهنگ فهم مشترک از شرایط اقتصادی بین تمام مسئولان و مردم که ذی‌نفع این سیاست‌ها هستند، در حوزه‌های مختلف به وجود آید لیکن من معتقد هستم در این مرحله به‌خوبی عمل کرده‌ایم اما در مرحله دوم که ساختار سازی بود، ازلحاظ وضع قوانین مناسب، دستورالعمل‌ها، مقررات موردنیاز اقتصاد مقاومتی و تربیت نیروی انسانی متخصص، هنوز نتوانسته‌ایم آن جایگاه درست را به دست آوریم.

ضرورت ایجاد ساختار لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی  

عضو خانه ملت در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از اجرای اقتصاد مقاومتی چیست، گفت: در سال گذشته دولت نتوانست آن‌طور که بایدوشاید در حوزه اقتصاد  مقاومتی اقدام کند و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که مردم گله‌مند هستند، همچنین معظم له در جای دیگری فرمودند که اقتصاد مقاومتی عملیاتی نشده است اما من معتقد هستم که ساختار لازم برای این امر نیز در دست دولت نیست و فراهم نشده است.

حسینی شاهرودی درباره علل ناکامی اقتصاد مقاومتی توضیح داد: همه باید درگیر اقتصاد مقاومتی می‌شدند، قوای سه‌گانه، مردم، بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران، مدیران شهرستانی و استانی و ... و اگر این فهم مشترک به وجود آید می‌توانیم شاهد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشیم برای مثال دولت در قبال بخش خصوصی نمی‌تواند دستوری سیاست‌هایش را ابلاغ کند، لیکن باید دانست که ابتدا باید همه درگیر این موضوع شده و سپس ساختارهای آن را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که مگر این مفاهمه اجتماعی در کشور ایجاد نشده است؟، افزود: این فرهنگ مشترک ایجادشده اما اراده‌اش ضعیف بوده است که دلیل آن را می‌توان مسائلی مانند تمرکز دولت بر برجام و مسائل خارجی و تحریم‌ها و مشکلات نقدینگی و مالی، مشکلات بانک‌ها، مطالبات بسیار زیاد از دولت و ... دانست.

دولت راهبر سیاست‌ها و لیدر آن‌ها است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: از سوی دیگر برخی قوانین خشک و دست‌وپا گیر در حوزه‌های مختلف اقتصادی علی‌رغم اینکه قانون رفع موانع تولید را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما گره آن‌چنانی گشوده نشد و مشکل اشتغال در کشور همچنان حل‌نشده است.

حسینی شاهرودی همچنین با بیان اینکه دولت راهبر سیاست‌ها و لیدر آن‌ها است، گفت: دولت باید حرکت کند و مجلس به‌تنهایی نمی‌تواند قانونی را بگذراند، لیکن باید از جانب دولت عزمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و دیگران به دنبال آن با او همسو باشند، احساس می‌شود در این حوزه کمی سهل‌انگاری شده و شاید هم دغدغه‌های دیگری برای دولت بوده مانند دیپلماسی که دولت را مشغول خودش کرد و کمتر توانست به مشکلات داخلی برسد.

وی افزود: در زمان تحریم‌ها بهترین موقعیت بود تا اینکه ما بتوانیم اقتصاد مقاومتی را پایه‌گذاری کنیم چراکه این نوع اقتصاد ضد تحریم است و حالت پدافندی آن محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید