Performancing Metrics

رشد اقتصادی برای قشر ضعیف قابل لمس نیست | اتاق خبر
کد خبر: 390564
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396 - 12:49
یحیی آل اسحاق:
یحیی آل‌اسحاق گفت: طبقات متوسط رو به پایین جامعه درآمدشان با هزینه‌ها همخوانی ندارد و در معیشت خود با مشکل روبه‌رو هستند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگوی زنده با رادیو گفت وگو درباره نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب، افزود: اگرچه در سال ۹۵ رشدی داشتیم و تورم دو رقمی به یک رقمی تبدیل شده است اما در رابطه با اقشار متوسط روبه پایین احساس و تلقی آنها، این مسائل نیست.

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم سال ۹۶، سالی است که در حوزه‌های بین‌المللی با یک ابهام و عدم قطعیتی روبه‌رو هستیم، یعنی با توجه به شرایطی که بعد از انتخابات آمریکا و شرایطی که در مهندسی جهان در حال شکل‌گیری است که هنوز شیوه آن مشخص نیست و این ابهام وجود دارد که نظام‌های اقتصادی جهانی چگونه پیش خواهند رفت؟  

وی افزود: در رابطه با جمهوری اسلامی ایران، با توجه به عناد و بدعهدی استکبار که با ما داشته، باید دید رابطه اقتصادی ما با دنیا چگونه خواهد بود؟ در این حوزه نیز ابهاماتی در پیش رو هست. به همین دلیل نخست باید بدانیم فضا و شرایط چگونه است و در صورتی که ندانیم تکلیف و شاری به چه شکل است ممکن است که راه را اشتباه برویم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ادامه داد: همچنین در حوزه داخلی نیز ما با یک سری ابهامات مواجه هستیم، در این میان انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، اینکه چه کسی با چه نگاه و دیدگاهی به روی کار خواهد آمد؟ این مساله به ویژه در حوزه اقتصاد قابل اهمیت است و هررئیس‌جمهوری که بر سرکار می‌آید برای خود برنامه، رویکرد و راهبردی را دارد که شاید با راهبردی قبلی فرق داشته باشد و هر کس دیگری انتخاب شود، قطعا شرایط امروز متفاوت با شرایط گذشته است.  

آل‌اسحاق عنوان کرد: با توجه به شرایط داخلی، اگر فردی جدیدی انتخاب شود، در هر صورت در روابط و مسائل داخلی و موضوعاتی که در پیش هست باز در یک سری ابهامات هستیم که این ابهامات باید خودش را مشخص کند تا ما بتوانیم برنامه‌ریزی منسجم‌تری را بکنیم. غیر از مسائل خارجی و داخلی با یک سری مسائل در اقتصاد داخلی مواجه هستیم که نقاط قوتی را در حوزه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و حل کردن برخی مسائل داشتیم که در عین حال در بعضی مسائل به گفته بسیاری از وزراء و کارشناسان که مسائل حاد اقتصادی است.

وی افزود: برای مثال مساله بیکاری است که همه نیز آن را قبول دارند اما در تعداد و رقم آن اختلاف‌نظر دارند. به هر صورت یک موضوعی به نام بیکاری داریم که میزان آن میلیون نفری است و پس از آن مشکل معیشت مردم را داریم و واقعا طبقات متوسط رو به پایین جامعه درآمدشان با هزینه‌ها همخوانی ندارد و در معیشت خودشان با مشکل روبه‌رو هستند. اگرچه در سال ۹۵ رشدی داشتیم و از رشد منفی به سمت رشد مثبت حرکت کردیم و تورم دو رقمی به یک رقمی تبدیل شده است اما در رابطه با اقشار متوسط روبه پایین احساس و تلقی آنها، این مسائل نیست.  

این اقتصاددان ادامه داد: برای اینکه اقشار متوسط رو به پایین جامعه و ضعفا بیشتر از ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و درست است که تورم پایین آمده، اما به اقتصاد کلان مربوط است و با وجود اینکه رشد کردیم اما این مربوط به فروش نفت است اما هزینه زندگی مردم متوسط و ضعیف بالا رفته است و قیمت گوشت، برنج و اجاره خانه بالا رفته و در زندگی آنها تاثیر محسوس گذاشته است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید